Dype røtter fikk Mangfoldsprisen 2024

Andy Ross fra Dype røtter tok fredag imot Trondheim kommunes mangfoldspris for 2024. Prisvinneren jobber spesielt med å integrere flyktninger med liten eller ingen formell utdanning, og lykkes.

Sist oppdatert: 25.10.2024

Utdeling av Mangfoldsprisen 2024. Vinnerne står på scenen på Royal Garden Hotel.
Dype røtter ble vinner av Mangfoldsprisen 2024: Fra venstre: Ordfører Kent Ranum, Andy Ross, Ranita Størseth, Celina Pita, Elin Yli Dvergsdal, Vanessa Triujeque, Daria Shpak.

- Dere har en spennende og innovativ måte å bruke naturen som arena og bærekraft som tankegang for å integrere flyktninger i lokalsamfunnet, sa ordfører Kent Ranum da han delte ut prisen under Mangfolds- og integreringskonferansen som ble arrangert på Radisson Blu Royal Garden Hotel.

En raus virksomhet

I juryens uttalelse heter det blant annet: “Prismottakeren har vist en raushet overfor mennesker med andre erfaringer, gitt dem rom til å prøve seg frem og finne en måte å være nyttig på, samtidig som de har klare forventninger om at alle må bidra. Flere av deltakere har kommet seg videre. Noen er nå i gang med grunnskole for voksne, og andre er i jobb.”

Mangfoldsprisen ble første gang delt ut i 2014. Den består av 25 000 kroner, et kunstverk av Karen Bit Vejle og diplom.

Du kan lese mer om virksomheten Dype røtter på deres hjemmeside.

By med mange muligheter

Ordfører Ranum åpnet også konferansen. Han viste til at Trondheim har innbyggere med bakgrunn fra mer enn 150 land, og at dette gir byen et mangfold og muligheter som mange andre byer og lokalsamfunn ikke har.

- Dette er en av våre aller viktigste konferanser. En by uten mangfold er en fattig by. Derfor er det arbeidet som gjøres i kommuner, i organisasjoner, blant frivillige for mangfold og inkludering viktig for Trondheim og byens utvikling.

Tema for årets konferanse var “Hindringer for frihet og deltakelse”. Vi lever i en urolig tid med kriser og konflikter, svekket tillit og økt polarisering og individualisme. Hvordan skaper vi et fellesskap som inkluderer og sikrer deltakelse for alle? Hvordan møter vi holdninger som er vanskelig å forstå? Blant foredragsholderne var psykologspesialist og forfatter Nadia Ansar, frilansjournalist og dokumentskaper Marta Antonette Solli og forfatter og rådgiver Sylo Taraku.

Mangfolds- og integreringskonferansen er et samarbeid mellom LO Stat, Norsk Folkehjelp og Trondheim kommune.

Idrett, kultur og fritid