Endelig er Saupstadbrua åpnet!

To folkerike bydeler er knyttet sammen gjennom Saupstadbrua. Beboere både på Tiller og Saupstad har ventet lenge på å få ta i bruk den flotte sykkelbrua.

Mosjonist i mosjonisttøy som kommer joggende over bru
Først over: Vinneren av kappløpet, tidligere fotballspiller Michael Stilson, fikk æren av å åpne den nye Saustadbrua. Syklist Idar Andersen fra Uno-X startet med tillegg og var sjanseløs på den korte distansen

Brua er en imponerende konstruksjon og en viktig del av det planlagte hovedsykkelnettverket og kommunes satsing på myke trafikanter.

Vinneren av kappløpet fikk æren av å åpne brua. Tidligere fotballspilleren og løper Michael Stilson fikk fordelen av å starte med 80 meters forsprang, og dermed var syklist Idar Andersen fra Uno-X sjanseløs i kappløpet om å komme først over målstreken.

Ordfører Kent Ranum holder åpningstale
Brua bærer deg over: Ordfører Kent Ranum siterte Halvdan Sivertsen i sin tale og sa at nå kunne alle straks ta i bruk brua og oppdage spennende ting på den andre siden av dalen. “Der du før va fremmed finn du dæ en venn. Bruan bær dæ over om og om igjen.”

God by for myke trafikanter

Ordfører Kent Ranum klippet dermed ikke snor denne gangen, men han holdt åpningstale hvor han gratulerte alle involverte i prosjektet – og spesielt befolkningen på begge sider av brua.

– Elever som bor på den ene siden og går på skole på den andre siden, barn og unge som skal treffe venner, folk som skal på kjøpesenter eller delta i andre aktiviteter, turfolket, folk på tur fra ett sted til et annet.

– Trondheim er og skal være en god by for myke trafikanter. Vi har ambisjoner om å være Norges beste sykkelby, og vi har forpliktelser til å finne løsninger som er både miljøvennlige og bærekraftige, sa Ranum i sin tale til alle som hadde møtt opp på åpningen.

Saupstadbrua
Flott bru: Den nye gang- og sykkelbrua over Bjørndalen er 180 meter lang og skal være en del av hovednettet for sykkel. Brua er bygd i betong og stål. I prosjektet er det brukt 1100 m³ betong, 120 tonn med armering og 400 tonn overbygning i stål.

Utfordrende grunnforhold

Dreng Anundson Viki fra entreprenøren Contur holdt også en tale før åpningen. Han uttrykte spesiell tilfredshet med skadestatistikken. Til tross for 55 000 timeverk, har det ikke vært en eneste skade i prosjektet.

Saupstadbrua er et Miljøpakkeprosjekt, og Trondheim kommune ved Kommunalteknikk har vært byggherre i prosjektet. Til Adresseavisen fortalte teknisk sjef Tomas Eidsmo at det hadde vært et veldig spennende prosjekt. Grunnforholdene gjorde at prosjektet ble ekstra utfordrende og førte til at åpningen av brua ble cirka ett år forsinket.

Endelig kom brua

Ønsker og planene om brua går imidlertid langt tilbake i tid. Mange har ventet lenge, og flere av dem møtte opp på åpningen. “Endelig” var ett ord vi hørte ofte, og flere nevnte at det nå blir enklere å sette igjen bilen når en skal på den andre siden i ærend, til fritidsaktivitet, på tur, til skole eller arbeid.

En mor med mindre barn var sikker på at nå gikk det fint å få med barna på egen sykkel uten sutring, og en eldre mann var glad for å slippe de tunge bakkene når han måtte ned i dalen først.

Masse folk og hunder på Saupstadbrua
Endelig åpnet: Etter åpningen strømmet det blide folk over brua fra begge sider, både til fots, i barnvogn, med og uten hund, på sykkel, i rullestol og på rulleski. Endelig var brua ferdig!

Saupstadbrua

Gang- og sykkelbru som er bygd mellom Saupstad og Tiller for å knytte bydelene sammen. Brua over Bjørndalen er 180 meter lang og skal være en del av hovednettet for sykkel. I tillegg til selve brua er det til sammen bygd 270 meter gang- og sykkelvei på begge sider av brua. Brua er et Miljøpakkeprosjekt og har kostet cirka 200 millioner kroner.

Konstruksjon

Brua er bygd i betong og stål. Landkar og søyler er bygd i betong og selve brua er bygd i stål. Stålkonstruksjonen ble produsert i Polen og fraktet til Trondheim på båt. Brua ble lansert på plass. Det betyr at elementene ble  sveiset sammen på den ene enden av brua og skyvd over til den andre siden. Byggingen har krevd store masser. I prosjektet er det brukt 1100 m3 betong, 120 tonn med armering og 400 tonn overbygning i stål.

Fant du det du lette etter?