Hvordan går det med de eldre i Trondheim?

For fem år siden deltok 1700 av våre 70+ åringer i folkehelseundersøkelsen HUNT4. Nå blir de samme deltakerne fulgt opp i den nye undersøkelsen HUNT Aldring i Trøndelag (AiT) Trondheim.

Sist oppdatert: 21.10.2024

Karen Hogstad Lund blir undersøkt av Henrik Sandheim som studerer bevegelsesvitenskap ved NTNU.
Karen Hogstad Lund er en av deltakerne i undersøkelsen. Her blir hun undersøkt av Henrik Sandheim som studerer bevegelsesvitenskap ved NTNU.

- HUNT AiT Trondheim er en viktig undersøkelse fordi den gir oss mer kunnskap om eldres helse. Dette bidrar til at kommunene kan planlegge for fremtidens eldreomsorg på en bedre måte, sier prosjektleder Linda Gjøra, som gleder seg til å ønske deltakerne velkommen tilbake igjen.

Sentrale spørsmål i årets undersøkelse er:

• Hvordan har utviklingen i fysisk, kognitiv og psykisk helse vært blant deltakerne?
  • Hvilke endringer i funksjonsevne og livsførsel har skjedd i løpet av de fem årene som har gått?

Deltakerne i undersøkelsen tar kognitive og fysiske tester, blir intervjuet og fyller ut spørreskjema om egen helse. Undersøkelsen foregår på Trondheim rehabiliteringssenter, og utføres av helsepersonell og 120 tredjeårsstudenter fra utdanningene fysioterapi og bevegelsesvitenskap på NTNU.

- En bra bonus i denne undersøkelsen er de fine møtene på tvers av generasjoner. Studentene får erfare at det er store variasjoner i helsen hos de som er eldre, og at personer som er like gamle kan ha veldig ulike funksjonsnivå, sier Gjøra.

Deltakere får også tilbud om å gå med aktivitetssensorer som måler hvor mye de beveger seg i løpet av en uke.

Eldre som melder seg i resepsjonen ved Trondheim rehabiliteringssenter
Undersøkelsen av Trondheims eldste gir forskerne viktig informasjon om folkehelsa i byen.

Hjemmebesøk for å nå ut til flere

Mer enn 1200 eldre Trondheimere fra Østbyen bydel får invitasjon til oppfølgingsundersøkelsen. I tillegg bistår ansatte på alle sykehjemmene i Østbyen med å samle inn data blant beboere. Kommunen har også et ambulant team som kjører ut til eldre som ønsker å delta hjemmefra.

- Å delta i undersøkelsen er et viktig bidrag til ny kunnskap om folkehelse. Derfor tilbyr vi både skyss og hjemmebesøk til de inviterte som ikke kan komme til feltstasjonen. Det er bare å ringe oss på telefon 48 28 54 27 hvis noen har behov for dette, forklarer prosjektlederen.

Hva har betydning for å bevare god helse?

Formålet med Aldring i Trøndelag er å få data som skal brukes i forskning nasjonalt og internasjonalt. Resultatene skal også brukes i planlegging av helsetjenester i kommunene.

- Siden deltakerne har vært med før, vil vi i årets undersøkelse kunne si noe om endringer i helsetilstand over fem år. Hva har betydning for om man bevarer god helse eller ikke? Det er veldig interessant, sier Gjøra begeistret.

Viktig kunnskap for forebygging av demens

Resultater fra forrige undersøkelse har allerede gitt flere viktige resultater. For eksempel ble Demenskartet utviklet på bakgrunn av data fra undersøkelsen. Kartet viser forekomsten av demens i alle landets kommuner i dag og fram mot 2050. https://demenskartet.no/

Forskere har også brukt dataene fra forrige undersøkelse til å se på sammenhengen mellom blodtrykk gjennom livet og hørselstap opp mot demensrisiko, og om hormonelle faktorer kan ha noe å si for kvinners risiko for å utvikle demens.

Ny kunnskap om helse blant eldre i en bybefolkning

HUNT AiT Trondheim pågår i uke 40-46 og er et samarbeid mellom Trondheim kommune, NTNU, HUNT og Nasjonalt senter for aldring og helse. Undersøkelsen gjennomføres på oppdrag fra Helsedirektoratet som en del av satsingen i Demensplan 2025. Det er gjort få slike undersøkelser, og det er viktig å finne ut mer om helsa til eldre innbyggere i store byer. Prosjektet ble startet i 2018.

Trondheim rehabiliteringssenter på Nidarvoll
HUNT-undersøkelsen foregår ved Trondheim rehabiliteringssenter på Nidarvoll.

Helse og velferd