Informasjon om bruk av personopplysninger i forskningsprosjekt

Trondheim kommune vil sammen med St. Olavs og NTNU igangsette et forskningsprosjekt som skal bedre samhandlingen mellom kommunehelsetjenesten og primærhelsetjenesten.

Sist oppdatert: 09.10.2024

Mann holder i hånd til helsepersonell
Mostphotos

I prosjektet skal det lages et dashbord som viser pasientflyten mellom Trondheim kommune og St. Olav, og hvor det dannes pasientkøer. Videre skal den kunne vise hva som skjer med pasientkøene når kapasiteten ved sykehuset eller i kommunen endrer seg. Bedre oversikt over pasientflyten vil bidra til bedre samhandling og utnyttelse av kapasiteten. Prosjektet er for eldre innbyggere i Trondheim kommune som har behov for helsetjenester.

Prosjektet vil bruke informasjon om helsetjenestebruk for eldre personer i Trondheim kommune. Informasjonen vil omhandle pasientenes kontakter med helsetjenestene. Informasjonen inkluderer hvilken tjeneste man har fått, og informasjon som alder, kjønn og sivilstatus. Prosjektet vil kun bruke avidentifiserte opplysninger om helsetjenestebruk og informasjon fra ca. 15 000 pasientjournaler. Prosjektet vil ikke ha mulighet til å knytte informasjon til enkeltpersoner. Prosjektet vil bare bruke opplysningene til formålet som vi omtaler her. Alle opplysninger blir behandlet konfidensielt og i samsvar med personvernregelverk. Det er kun forskere med godkjenning som vil ha tilgang til opplysningene. Prosjektet er godkjent av Regional etisk komité, og det er innvilget dispensasjon fra taushetsplikten.

Ønsker du å reservere deg mot deltakelse i prosjektet så må det gis skriftlig informasjon om det til prosjektansvarlig innen 1/12-2024, se kontaktinformasjon under.

Forskningsprosjektet avsluttes 31.12.2029, etter avslutning vil data slettes innen 31.12.2034.

Opplysningene behandles etter personvernforordningens artikkel 6 nr. 1 e) og artikkel 9 nr. 2 j), og personopplysningsloven §8 og 9.

Du har til enhver tid rettighet til å få vite hvilken informasjon som registreres i prosjektet. Da prosjektet ikke har tilgang til personidentifiserbar informasjon så er det ikke mulig å slette informasjon direkte knyttet til deg fra prosjektet.

Vi vil opplyse om dine rettigheter til innsyn og korrigering av dine egne opplysninger i pasientjournal. Informasjon om dine helseopplysninger finner du i Helsami, eller du kan laste ned veiledning for innsyn i egen journal her.

Du har også rett til å klage til Datatilsynet, som er tilsynsmyndighet for etterlevelse av personvernregelverket.

Trondheim kommune er prosjektansvarlig og ansvarlig for personvernet i studien. Hvis du har spørsmål til studien, eller ønsker å vite mer om dine rettigheter, ta kontakt med:

Trondheim kommune ved Øystein Døhl,
,
telefon: 95 26 38 51,
Postadresse:
Øystein Døhl,
Byrådsavdeling for finans,
postboks 2300 Torgården,
7004 Trondheim

Har du generelt spørsmål om dine rettigheter og ivaretakelse av personvern, kontakt personvernombud Mona Kim Trøen,
,
telefon: 46 54 65 50