Kjetil Reinskou blir finansbyråd

Kjetil Reinskou (47) er utnevnt til finansbyråd i Trondheim kommune. Han har en lang karriere i Høyre og folkevalgte verv både i kommune og fylkeskommune.

Sist oppdatert: 05.06.2024

Kjetil Reinskou og Kristian Dahlberg Hauge sitter ved et bord med en mikron på bordet
Fra venstre: Kjetil Reinskou og Kristian Dahlberg Hauge

Reinskou var fylkestingsrepresentant i Sør-Trøndelag fra 1999 til 2007, og ledet i den andre perioden kontrollutvalget. Han var også kommunestyrerepresentant og vararepresentant til Stortinget i perioden 2013-2017.

Byrådsleder Kristian Dahlberg Hauge presenterte Reinskou i rådhuset onsdag, og sa at posten som finansbyråd er særdeles viktig og avgjørende for at kommunen skal lykkes med å sikre en trygg og god kommuneøkonomi.

Den nye finansbyråden har vært banksjef i både Hegra sparebank og Danske Bank og assisterende banksjef i Rørosbanken.

Kjetil er kjent som en politiker som er i stand til å bygge bro mellom partiene. Han har vært med på flere tunge politiske prosesser, og han tar med seg en erfaring som vil tilføre både byrådet og alliansen viktig politisk erfaring. Jeg er veldig glad for at Kjetil sa ja til å være med på laget, understreket Dahlberg Hauge.

2. mai ble Ferhat Güven presentert som Trondheim kommunes første finansbyråd. Han måtte imidlertid trekke seg noen uker senere. Parlamentarisk styreform blir innført i Trondheim torsdag 13. juni.