Kommunen øker kapasiteten på vaksinering

Trondheim kommune utvider kapasiteten for vaksinering slik at flere raskere kan bli vaksinert mot korona og influensa. Det er svært stor pågang fra innbyggere som ønsker å vaksinere seg, og kommunen setter nå inn flere folk for å håndtere pågangen. Vi utvider også vaksinasjonslokalene og åpningstiden.

Sist oppdatert: 25.10.2024

Hånd som setter en sprøyte i en hånd

De ansatte på vaksinasjonsstasjonen jobber kontinuerlig for å øke kapasiteten, og de regner med at tiltakene som blir satt i verk vil gi full effekt i løpet av november. Målet er at alle som er i risikogruppen vil være vaksinert før jul.

I fjor kunne man få både koronavaksine og influensavaksine hos fastlegene, men denne ordningen er ikke videreført i år. Det har ført til ekstra stor pågang på vaksinestasjonen i kommunen og ekstra lang ventetid. Dette beklager vi på det sterkeste.

Det er anbefalt at personer i risikogrupper tar en ny koronavaksine og influensavaksine før sesongen 2024-2025. Dette for å opprettholde best mulig immunitet gjennom vinteren. Selv om mange nå må vente lenger på vaksine enn de ønsker, har de fleste fått en god motstandskraft mot korona på grunn av gjentatte vaksineringer.

Man kan ta influensavaksine hos sin fastlege hvis man ønsker, og noen fastleger vaksinerer mot korona samtidig.

Trondheim kommune vil ha tilbud om vaksinering utover hele høst- og vintersesongen. Alle må bestille time i HelsaMi, og det legges ut timer fortløpende etterhvert som kapasiteten utvides.  Dersom det ikke finnes ledige timer, bør man forsøke på nytt etterfølgende dag(er). Vi har akkurat kommet i gang med vaksinetilbudet og ber om forståelse for at det tar noe tid å øke kapasiteten. Vi øker kapasiteten fortløpende etter hvert som vi får tak i vaksinatører, og vi vil utvide åpningstid med kveld og helg. Når alt er på plass vil vi være i stand til å vaksinere 2500 personer i uka.

Vaksinestasjonen har begrenset kapasitet til å ta imot telefonhenvendelser. Nå prioriterer vi å bruke tilgjengelig personell på vaksinering. Vi jobber med øke vår telefonkapasitet samtidig som vi øker timekapasiteten til vaksinering.

Hvem anbefales å ta koronavaksine?

Anbefalingen er at risikogruppene bør ta en ny oppfriskningsdose med koronavaksine høst/vinter 2024/25.

• Aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere.
  • Personer mellom 18 og 64 år som inngår i en risikogruppe. Les mer om de ulike risikogruppene.
  • Aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom. Utdyping av risikogrupper og barn og unge med alvorlig grunnsykdom.
  • Aldersgruppen 6 måneder - 11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering.
  • Gravide i 2. eller 3. trimester. Vaksinasjon i 1.trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko. Vaksinasjon av gravide vil også gi beskyttelse til det nyfødte barnet.
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) personer som har svært nedsatt immunforsvar eller bruker medisiner som setter ned immunforsvaret.

Barn under 16 år må ha med skriftlig samtykke fra sine foresatte for å få vaksinen. Her finner du samtykkeskjema.

Hvem anbefales å ta influensavaksine?

Grupper som anbefales influensavaksine.

Koronavaksinen er fortsatt gratis for personer i risikogrupper. Influensavaksinen må du betale for.