Møt GYGA - søppelkunst fra Nidelvas bunn

Skrotmetall, handlevogner og gamle dekk har fått ny form. GYGA er byens nyeste skulptur - og et oppgjør med folks bruk og kast.

Sist oppdatert: 13.09.2024

Nærbilde av ansiktet til skulpturen. Det viser en sint skikkelse som roper, munnen er satt sammen av en rake. I armene holder den et gult sykkelsete for barn.
Ett av de to ansiktene til søppelskulpturen GYGA.

Ute av syne, ute av sinn? Nei, så enkelt er det ikke.

Mens Nidelva glir vakkert og stille forbi, har det gjennom årene samlet seg store mengder søppel og skrot langs elvebunnen. Og der i mørket, langt under overflaten, lå skrotet stille frem til i sommer.

Men nå stiger GYGA opp fra dypet. Satt sammen av søppel hentet opp fra Dokkbassenget og Nidelva, tar hun et oppgjør med folks bruk- og kast-mentalitet.

- Jeg håper at folk reagerer. At de ser det motbydelige i dette; tristheten. Og at det gjør dem betenkte. Jeg ønsker at vi alle tar vannet mindre for gitt. Særlig vi her i Norge, som bare kan åpne kranen uten å tenke noe mer over det. Vi kan ikke la det gå flere år og tenke at forurensing av vann “ikke påvirker meg”, sier Martha Skogen, som er kunstneren bak verket.

2,5 tonn søppel

I sommer gikk Trondheims næringsliv, frivillige, dykkere og kommunen sammen om å rydde langs byens vannkant. Først i Dokkbassenget i mai, så langs Nidelva i slutten av august.

I denne artikkelen kan du lese mer om ryddeaksjonen i Nidelva.

Totalt er det fjernet over 2,5 tonn søppel fra byens vannkant. Skogen forteller at hun lærte mye om menneskene da hun plukket ut deler til skulpturen.

- Dette er selvsagt bare en liten del av de 2,5 tonnene. Vi legger flere spor etter oss enn vi tror, sier Skogen

Selv kaller Skogen seg artivist - en sammensmelting av de engelske ordene activist og artist. Skulpturen har Skogen jobbet med siden mai, da hun ble engasjert av Klima- og miljøenheten for å vise frem noe av forsøplingen fra Trondheims vannkant.

- Førsteinntrykket mitt da jeg så alt søppelet var “hvordan går det an?!”, og en tristhet for vannet. Hva ville vannet sagt hvis det kunne vise oss sitt mørke - som egentlig er vårt mørke. Det har vært mange følelser og skuffelser. Folk kaster alt i vannet i den naive tro på at det forsvinner. Jeg blir sint og tenker - hvem tror vi at vi er?

Helfigur av skulturen GYGA, som blant annet er satt sammen av gamle handlevogner, skrotmetall og punkterte sykkeldekk.
GYGA har to sider, dette er skulpturens andre ansikt.

Havuhyre fra norrøn tid

- GYGA begynte som en “vanngudinne”, men det viste seg å være naivt. Søppelet representerer en mørkere side. Hun er både en gudinne og et monster. Det er som med vannet selv, det opprettholder oss og kan ødelegge oss.

I arbeidet har Skogen latt seg inspirere av margyger - et kvinnelig havuhyre fra norrøn mytologi. Den gang ble vesenet beskyldt for å trekke båter ned i storm, nå er hun hentet frem for å få oss til å ta et oppgjør med egen forsøpling.

- Margygen er stor inspirasjon til den siden som representerer vår dårlige atferd. Hvem er egentlig monsteret?

Skal stå i et år

Søppelskulpturen GYGA skal stå ved inngangen til Dokkhuset på Solsiden, i et års tid.

Avdukingen skjer under Kulturnatt i Trondheim 13. september, av byråd for miljø, næring og samferdsel Line Fjørstad.

- Alle våre ressurser kommer fra naturen. Og det er vår plikt og vårt ansvar å ta vare på den, sier byråden.

Hun var en av dem som ryddet marint søppel ved Marienborg.

- Der fant vi skremmende mye søppel. Det er viktig at vi viser frem dette, og ikke lar det forbli ute av syne og ute av sinn. Kunst er en flott måte å gjøre akkurat dette på. Kunstens samfunnskritiske blikk inviterer oss til å ta et oppgjør med oss selv og gamle synder. Og det er akkurat det vi ønsker å gjøre med denne søppelskulpturen - å holde opp et lite speil.

Helfigur av skulturen GYGA. Ansiktet ser sint ut, munnen er laget av gamle raker. Den holder frem to armer, og i den et gult barnesete til sykkel.
Søppelskulturen GYGA.

Næring, miljø og samferdsel