Nå kan du nominere til årets Ung Innovasjonspris for kvinner

Hvem synes du bør vinne Trondheim kommunes Ung Innovasjonspris for kvinner? Nå kan du nominere dine kandidater.

Sist oppdatert: 16.10.2024

To unge kvinner står på scenen og smiler mens de får store blomsterbuketter av ordfører. Kvinnene er kledd i strikkegensere,. Kent Ranum.
I 2023 vant Ingrid Smehagen og Marte Stenvaag for Dreamknit AS. Her med ordfører Kent Ranum. Foto: Lyana Nedialkova/Trondheim Tech Port

Ung Innovasjonspris for kvinner, er en nasjonal konkurranse rettet mot kvinner som jobber med kommersialisering av innovasjon, særlig innen teknologi og realfag. Men forskere og gründere fra hele Norge og alle fagdisipliner kan søke selv eller nomineres av andre.

Hensikten med prisen er å løfte fram kvinner som lykkes, og synliggjøre deres innovasjoner. Gjennom Ung Innovasjonspris ønsker Trondheim kommune å gi oppmerksomhet til kvinner som inspirerer andre.

Slik nominerer du

Premien på 100 000 kroner deles ut av ordfører Kent Ranum, på Gründerdagen 25. november 2024.

Frist for nominering av kandidater er 1. november 2024 og nominasjonsteksten kan skrives enten på norsk eller engelsk.

Du kan sende inn dine nominasjoner på denne siden.

Ved årets prisutdeling vil klima og bærekraft tillegges vekt.

I denne videoen møter du tre tidligere vinnere av prisen: Marit Rødevand, Ingrid Lonar og Gøril Forbord:

Kriterier for å nominere

• Produktet/prosjektet sin tilknytning til teknologi og realfag skal vektlegges, men ikke være en forutsetning.
  • Prisvinner(e) skal være yngre enn 40 år.
  • Produktet/prosjektet må ha kommersiell interesse.
  • Produktet/prosjektet må inneholde minst ett element av innovasjon.
  • Produktet/prosjektet kan ha godkjent patent dersom det skal kunne markedsføres.
  • Innleverte bidrag bør inneholde en grundig beskrivelse av produktet/prosjektet og idéhaver.

Tidligere vinnere

• 2023: Ingrid Smehagen og Marte Stenvaag, Dreamknit AS
  • 2022: Marie Jacobsen Lauvås, Capeesh AS
  • 2021: Vilde Bergan, Cosgear AS
  • 2019: Julia Navarsete
  • 2018: Zahra Ghadyani, Norfib
  • 2016: Tine Hunt, GlucoSet
  • 2015: Nuria Espallargas, Seram Coatings
  • 2014: Ingrid Lonar, AssiTech
  • 2014: Miriam Wennberg, ConnectLNG
  • 2012: Silje Rabben, Kaliber Industrial Design
  • 2011: Gøril Forbord, MemoFact
  • 2010: Marte Aspenes. CerpoTech

Ønsker du mer informasjon eller har spørsmål? Da kan du kontakte ved Trondheim Tech Port.

Næring, miljø og samferdsel