Nadja Sahbegovic er Trondheims nye byarkitekt

Nadja Sahbegovic (45) er Trondheims nye byarkitekt. Hun tiltrer stillingen 1. desember i år.

Sist oppdatert: 09.10.2024

Nadja Sahbegovic står midt i en gate med bygninger på hver side

Trondheim kommune gjenopprettet stillingen som byarkitekt i 2022 etter at funksjonen ble avviklet i 1952. I 2022 ble Are Risto Øyasæter ansatt, men han gikk av med pensjon tidligere i år.

Trondheim kommune lyste ut stillingen i sommer, og det var 22 søkere. Nå er Nadja Sahbegovic ansatt.

20 års erfaring

Nadja kommer fra en arkitektfamilie i Sarajevo, og kom til Norge som flyktning i 1993. Hun har arkitektutdannelse fra Kungliga Tekniska högskolan (KTH) i Stockholm og NTNU Trondheim, og har 20 års erfaring som arkitekt og byplanlegger fra både privat og offentlig sektor. I Trondheim kommune har hun jobbet på Byplankontoret og i kommunedirektørens fagstab med ansvar for utviklingsprosjekter som En blå tråd, Nyhavna, og nå sist Møllenbergsatsinga.

- Arkitektur er et meget godt verktøy for å oppnå vedtatte samfunnsmål om en grønnere og mer menneskevennlig by. Alle, både de som bygger byen og de som bor og lever i den, bør være opptatt av at byen utvikler seg med kvalitet. Trondheim har et godt utgangspunkt for å lykkes, men vi må tørre å høyne ambisjonene våre og sørge for å lage de beste rammer for å oppnå gode resultater. Det vi bygger bør være både vakkert og varig, sier Sahbegovic.

- Jeg skal bidra med mine perspektiver som byarkitekt, men skal vi lykkes må mange på banen og være sitt ansvar bevisst. Jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med de som utvikler og bygger byen, de dyktige fagmiljøene i kommunen, på NTNU og byens arkitekter, sier hun.

Spennende tider

Hun mener det er spennende tider for byutviklingen i Trondheim med et nytt byråd på plass, flere store byutviklings- og byggeprosjekter på gang, og en nylig vedtatt KPA.

- Det er laget et godt grunnlag for arbeidet jeg skal i gang med, ikke minst med byens nye arkitekturstrategi som snart skal vedtas. Samtidig er "FutureBuildt" nylig etablert i Trondheim, et innovasjonsprogram som skal få fram bærekraftige og attraktive forbildeprosjekter. Jeg gleder meg til å utforske videre hvordan vi kan bruke arkitektur til å skape en enda bedre by for dem som bor i og besøker Trondheim.

Gleder seg til samarbeidet

Kommunaldirektør for byutvikling, Bente Næverdal, sier hun gleder seg til det videre samarbeidet med Nadja Sahbegovic.

- De siste årene er det lagt et meget godt grunnlag med etablering av Rådet for arkitektur og arbeid med arkitekturstrategi for Trondheim. Nå fortsetter arbeidet. Nadjas erfaring fra komplekse prosesser som krever engasjement og forpliktelse fra mange, og stor interesse for arkitektur, vil komme godt med i denne fasen. Jeg gleder meg til videre samarbeid med Nadja.

Kontaktinformasjon:
Nadja Sahbegovic, tlf 94 43 84 13