Prinsenkrysset stengt for biler

Fra tirsdag 22. oktober er det ikke lenger tillatt å kjøre med bil gjennom Prinsenkrysset. Kjører du buss, drosje, lastebil eller sykler, kan du imidlertid passere.

Sist oppdatert: 21.10.2024

Biler og busser som kjører gjennom Prinsenkrysset i Trondheim.
Prinsenkrysset blir fra nå av forbeholdt busser, drosjer, lastebiler og syklister.

Stengingen er et politisk vedtak som følger opp Trøndelag fylkeskommunes og Trondheim kommunes forpliktelser i byvekstavtalen. Se kart for nytt kjøremønster nederst i artikkelen.

50 000 med buss

Hver dag passerer mer enn 50 000 busspassasjerer Prinsenkrysset i sentrum av Trondheim. I tiden framover skal enda flere busser frakte enda flere passasjerer gjennom dette krysset.

For at disse bussene skal kunne passere raskt og effektivt gjennom krysset, må gjennomkjøringen for andre kjøretøy begrenses. Dette er hovedgrunnen til at Prinsenkrysset stenges for gjennomkjøring fra og med tirsdag 22. oktober 2024.

Trafikktellinger viser at rundt 3000 personer kjører personbil gjennom Prinsenkrysset hver eneste dag. Det er altså langt flere som tar buss gjennom Trondheim sentrum.

Kan bli kø

Samtidig som Prinsenkrysset stenges for personbiler, pågår det et stort byggeprosjekt i Tordenskiolds gate hvor det jobbes det med nye vann- og avløpsledninger. Dette arbeidet skal etter planen være ferdig i januar 2025. Vegarbeidet i Tordenskiolds gate, kombinert med stengingen av Prinsenkrysset for persontrafikk, vil naturlig nok føre til kø om ikke flere busser, sykler eller går gjennom sentrum. I en periode kan det derfor være lurt å velge andre transportmetoder enn bil når du skal gjennom Midtbyen.

For å bedre trafikksituasjonen noe, blir det fra tirsdag 22. oktober tillatt med privatbiler i begge retninger i Kongens gate. Dette vil sannsynligvis ikke kunne ta unna all biltrafikk som hver dag kjører gjennom Prinsenkrysset. Det er uansett viktig å påpeke at stengingen av Prinsenkrysset for personbiltrafikk ikke vil begrense folks adkomst til Midtbyen med privatbil. Det betyr bare at en må finne seg andre veier til målet.

Kart som viser kjøremønster i Trondheim sentrum

Næring, miljø og samferdsel

Byutvikling