Rullering av skolebehovsplanen
Byråd for oppvekst og utdanning starter nå arbeidet med ny skolebehovsplan, som også inkluderer en skolestrukturgjennomgang. Dette er i tråd med byrådserklæringen, og danner et viktig underlag som skal sikre et godt skoletilbud for elevene i Trondheimsskolen.
Sist oppdatert: 18.12.2024
En gjennomgang av skolebehovsplanen skal sikre at vi er godt rigget for fremtiden når det gjelder skolestruktur, ressurser og kvalitet. Det er viktig for meg å understreke at vi må gjøre en helhetlig evaluering for å sikre at vi er riktig rigget for framtiden, sier Lucie Katrine Eidem, byråd for oppvekst og utdanning.
Involvering
Skolene har en sentral rolle i mange nærmiljø, derfor er byråden opptatt av å involvere og lytte til både innbyggerne, medarbeidere og organisasjoner. Det legges derfor opp til medvirkning underveis i utredningsprosessen, høring mot slutten av prosessen og selvsagt medvirkning om gjennomgangen konkluderer med endring av skolestrukturen.
Skolesaker engasjerer og jeg er opptatt av at våre medarbeidere og elever får et best mulig arbeids- og læringsmiljø, og vil derfor lytte til deres innspill i arbeidet. Det er viktig for meg å få innspill fra alle aktører i nærmiljøene rundt skolene våre, sier Eidem.
Kriterier
Første steg i arbeidet er å utarbeide en prosjektbeskrivelse med mandat for planarbeidet. Dette legges fram som sak for byrådet 19.desember. En vurdering av behov og struktur for skolene innbefatter mange områder i kommunen. I det videre arbeidet vil ressurser fra oppvekst og utdanning, byutvikling, finans, og kultur, idrett og friluftsliv bli trukket inn i arbeidet. Planen utarbeides i tråd med nasjonale føringer på skolefeltet, kommuneplanens samfunnsdel, kommuneplanens arealdel, temaplaner og byrådets politiske plattform.
I arbeidet med å vurdere endringer i skolestruktur og skolebygg skal det legges til grunn noen kriterier. Mulige kriterier kan være tjenestekvalitet, ansatte og arbeidsmiljø, samfunnsutvikling og økonomi. Sammen med kriterier skal det utvikles prosedyre for eventuell endring i bruken av skoleanlegg. Kriteriene og prosedyrer skal legges frem for bystyret i 2025, og det skal gjennomføres medvirkningsprosesser i forkant av denne behandlingen, sier Lucie Katrine Eidem, byråd for oppvekst og utdanning.
Oppvekst og utdanning