Sammen mot ungt utenforskap

Mange unge står utenfor. De er ikke i utdanning eller praktisk opplæring, og har heller ikke jobb. Samtidig er vi mange som jobber for å redusere utenforskap. For å lykkes bedre må vi samle alle de gode kreftene i byen vår. Blir du med?

Sist oppdatert: 13.09.2024

Illustrasjonsbilde som viser fire unge mennesker som går ved siden av hverandre på ei gate.
Illustrasjonsbilde. Foto: Mostphotos

Mange menn ser på hjelpesystemet som fragmentert og lite tilgjengelig. Vi vil gjøre det lettere for mennene å spørre om, og ta imot, hjelpa de trenger, forteller prosjektleder for Mann om bord, Kristin Nordaune.

Gjør et løft for unge i Trondheim

Å være utenfor er et stort tap, både for den det gjelder og for samfunnet. Nå lanserer kommunen programmet Ungt løft Trondheim. Målet med programmet er å redusere ungt utenforskap ved å få flere innbyggere i alderen 15-29 år i arbeid, utdanning eller opplæring.

Dette klarer ikke kommunen alene. For å lykkes må vi samle alle de gode kreftene som jobber mot utenforskap i Trondheim. Derfor vil vi knytte til oss prosjekter og tilbud som på ulike vis jobber mot det samme målet som oss, sier programleder for Ungt løft, Liv Riseth.

Tiltakene trenger ikke å være direkte rettet mot dem som er mellom 15 og 29 år i dag. Ungt løft ser også etter tiltak som forhindrer utenforskap gjennom tidlig innsats i familier, barnehage og i skolealder, og som bidrar til at flere på sikt fullfører utdanning eller kommer i jobb.

Og alle er velkommen med på laget.

Vi søker bredt etter prosjekter og tilbud. Både innad i egen organisasjon, og i byens frivillige sektor, i næringslivet og i offentlig sektor, forteller Riseth.

Ta kontakt for å bli med i programmet.

Hjelper unge menn som strever

Et av prosjektene i Ungt løft er Mann om bord.

Mange menn ser på hjelpesystemet som fragmentert og lite tilgjengelig. Vi vil gjøre det lettere for mennene å spørre om, og ta imot, hjelpa de trenger, sier Kristin Nordaune, prosjektleder for Mann om bord i Trondheim kommune.

Heller enn å måtte kontakte mange ulike instanser for å få hjelp til ulike utfordringer, kan unge menn få hjelp ved å fylle ut et enkelt kontaktskjema.

Vi svarer per telefon eller sms etter en dag eller to. Så avtaler vi et første møte med et av våre tverrfaglige lag innen en uke, forteller Erik Lånke Solbu, som er prosjektkoordinator i NAV.

Portrett av Kristin og Eirik og logoen til Mann om bord.
Kristin Nordaune og Erik Lånke Solbu i prosjektet Mann om bord.

I møtet treffer mannen ansatte fra NAV, Trondheim kommune og Kirkens bymisjon. Sammen finner de løsninger på utfordringer knyttet til ensomhet, psykiske vansker, utdanning eller arbeidsliv. Oftest har mennene flere ulike utfordringer.

Vi ser det som tvingende nødvendig at ulike aktører jobber sammen for å kunne løse mennenes utfordringer på en god måte, sier Erik.

Erfaringsdeling, økt synlighet og støtte til videre utvikling

Mann om bord har allerede pågått i to år. Så hva er motivasjonen til å bli en del av Ungt løft?

Når det først etableres et sånt program er det naturlig at vi blir en del av det. Vi tror vi kan dele gode erfaringer til et felt som har snakket lenge om å gjøre noe annerledes og på tvers, forteller Erik.

Kristin og Erik vil bruke Ungt løft til å etablere samarbeid med folk som kan bidra til å videreutvikle tilbudet. Ungt løft kan også bidra til at Mann om bord blir kjent for flere.

Vi er avhengig av at folk vet om tilbudet vårt. Vi skal nå ut til dem som systemet ikke når ut til. Derfor er vi interessert i alle kanaler vi kan eksponeres i. Her kan deltakelsen i programmet være til hjelp, sier Kristin.

Ett lag med et felles mål

Men, hvordan vil en samling av gode krefter bidra til å få flere i jobb eller utdanning?

Jo, hvis flere som jobber mot det samme målet samarbeider, blir det lettere for alle å lykkes. Ungt løft skal bli en arena for felles læring og utvikling av egen praksis. Programkontoret kan også bistå i evaluering, målinger og koordinering av ulike prosjekter.

Vi er spesielt opptatt av å videreføre gode resultater fra ulike prosjekter og tilbud, forteller Liv Riseth.

Mann om bord er et eksempel på et prosjekt som kan vise til resultater som er av stor verdi for Ungt løft.

Mann om bord har funnet en enkel og god måte å jobbe på, på tvers av sektorer. Hvordan de har fått til dette er noe vi gjerne vil lære om, og dele med andre, forteller Liv.

Hvordan blir man med?

Syns du Ungt løft virker interessant? Da vil vi gjerne høre fra deg.Ta kontakt med Ungt løft via dette skjemaet, så tar prosjektkontoret kontakt for en uforpliktende prat.

Vi vil høre om prosjekter og tilbud som allerede er i drift, tiltak som er under planlegging, men også om gode idéer vi kan jobbe videre med, sier Liv.

Se Ungt løft Trondheim sine nettsider for mer informasjon. Du kan også ta kontakt ved å sende en e-post til

Oppvekst og utdanning

Helse og velferd