Slik vil innspillingen av Troll 2 påvirke Midtbyen

Fra mandag 11. til torsdag 21. mars vil opptak til filmen Troll 2 medføre noen “forstyrrelser” i Midtbyen. Dette gjelder i første rekke ferdsel og parkering. Det vil også være lys, lyd og røyk fra kjøretøy og pyro i området rundt Marinen.

Sist oppdatert: 13.03.2024

Bilde fra filmen Troll, som viser Trollet i kamp mot et helikopter nede i en dal.
TROLLET PÅ FERDE IGJEN: Troll 1 ble en stor suksess og er den mest sette ikke-engelskspråklige filmen på Netflix. Illustrasjon: Netflix

Mye av filmingen vil skje i nærheten av Nidarosdomen, ved Elgeseter bru, på Marinen og Torvet.

- Vi gleder oss til å komme til Trondheim. Folk må forberede seg på at det blir annerledes i byen i noen dager. Dette blir et av de aller største filmsettene som er laget i en norsk by, forteller Leo Resnes, som er location manager for Troll 2.

Det er filmselskapet Motion Blur som vil gjennomføre filmopptakene. Opptakene er klarert med politiet og berørte grunneiere, og det er inngått avtaler med Trondheim kommune om bruk av parkeringsareal.

Prinsens gate og Elgeseter bru vil være sperret for motorisert ferdsel i perioder, det vil være alternativ omkjøring. Det vil også være noen begrensninger når det gjelder parkering i områdene hvor det gjøres filmopptak. Dette gjelder spesielt i Bispegata gjennom hele perioden, og i Munkegata 21. mars.

Sjekk kjøreplanen (under) for å se hva du må ta hensyn til.

Det er også viktig å merke seg at opptakene medfører ekstra trafikk og bruk av utstyr og kjøretøy, deriblant militærhelikopter. Dessuten vil det være skuespillere i militære uniformer og med synlige dummy-våpen, og det vil være bruk av pyro-effekter som er både synlige og hørbare. Det blir også kraftig lyssetting på Marinen og en lyskaster på Festningen som lyser opp Nidarosdomen.

Kjøreplan

• Mandag 11. mars: Forarbeid i og ved Nidarosdomen hele dagen.
  • Tirsdag 12. mars: Opptak inne i Nidarosdomen, kl. 12.30-22.30.
  • Onsdag 13. mars: Opptak inne i Nidarosdomen, kl. 12.30-22.30.
  • Torsdag 14. mars: Opptak inne i og utenfor Nidarosdomen, kl. 11-21.
  • Fredag 15. mars: Opptak utenfor Nidarosdomen og på Ytre Kongsgård hvor det vil bli brukt helikopter hele dagen.
  • Mandag 18. mars: Opptak i området ved Marinen, kl. 16-02.30. Periodevis sperringer av Elgeseter bru fra kl. 20 til 05.
  • Tirsdag 19. mars: Opptak i området ved Marinen, kl. 17.30-04. Periodevis sperringer av Elgeseter bru fra kl. 20 til 05. På brua vil det denne dagen være soldater og kjøretøy, og det filmes i de østre løpene av veien.
  • Onsdag 20. mars: Opptak i området ved Marinen, kl. 16-02.30. Periodevis sperringer av  Elgeseter bru fra kl. 20 til 05.
  • Torsdag 21. mars: Opptak på Torvet, kl. 14-18, opptak ved Marinen, kl. 18-01. Periodevis sperringer av Elgeseter bru fra kl. 20 til 05. Det vil være periodevis korte sperringer i Bispegata mellom kl. 14 og 18. Munkegata må denne dagen være fri for parkerte biler. Det vil være flere busser og mange statister på Torvet i forbindelse med filmopptakene.

Midgard film har laget en informasjonsside om innspillingen

Næring, miljø og samferdsel

Idrett, kultur og fritid