Tidlig praksis ga Olena sin første jobb i Norge

Ukrainske Olena Zelenska flyktet fra hjemlandet for litt over to år siden. Nå har hun fått seg jobb ved Charlottenlund helse- og velferdssenter. Det hele startet med en praksisplass.

Sist oppdatert: 30.08.2024

Olena Zelenska (til venstre) sammen med avdelingsleder ved helse- og velferdssenteret, Marthe Lauritsen Sessen, (til høyre).
Olena Zelenska sammen med avdelingsleder ved helse- og velferdssenteret, Marthe Lauritsen Sessen.

Det er en stor forskjell mellom skole-norsk og hvordan folk snakker på jobb.
De gamle har bredere dialekt. Men, hvis man forstår dem, forstår man alle, sier Olena og smiler.

Som ny i Trondheim fikk Olena praksis ved Charlottenlund helse- og velferdssenter (HVS). Målet var å praktisere språket og bli kjent med norsk arbeidskultur. Med seg i bagasjen hadde Olena erfaring fra en intensivavdeling på et sykehus. Der jobbet hun som assistent. Hun hadde også startet på sykepleierstudiet, men på grunn av krigen rakk hun aldri å fullføre utdannelsen.

Dette er det jeg ville jobbe med, sier hun om jobben sin ved helse- og velferdssenteret.

Fra språktrening til fast stilling

I starten av praksisperioden fulgte Olena noen av kollegene på jobb. Mens de hjalp pasientene, fikk hun språktrening gjennom å snakke norsk med kollegene og pasientene.

Portrett av Olena med grå bakgrunn
- Når jeg sluttet å være redd for å snakke, ble det lettere, forteller Olena.

Olena synes det er spennende å snakke norsk med andre.

Når jeg sluttet å være redd for å snakke, ble det lettere. Du må bare prøve. Øvelse gjør mester, forteller Olena.

Etter en stund fikk hun følge enkelte pasienter alene. Praksisen ga raskt gode resultater. Ledelsen ved helse- og velferdssenteret ville derfor gjerne at Olena fortsatte hos dem.

Det er veldig positivt å ha henne som kollega. Olena jobber godt både med kolleger og pasienter. Og det er jo alltid mangel på folk. Det er kjempefint at alle som kan bidra får muligheten til det, sier avdelingsleder ved helse- og velferdssenteret, Marthe Lauritsen Sesseng.

Innsatsen Olena la ned under praksisperioden førte til tilbud om en fast 20 prosent stilling ved helse- og velferdssenteret. Det takket hun ja til.

For Olena har praksisen og jobbtilbudet betydd mye.

Jobb er viktig. Det gir sikkerhet for fremtiden. Det gir også god samvittighet, å få gjøre noe for andre. Gjennom jobben gir jeg noe tilbake til Norge. Det blir som en takk for at vi får være her, at vi er i sikkerhet, sier Olena.

- Mange av flyktningene som kommer til Trondheim har erfaring fra det landet de kommer fra. De er kjempeflinke i pleien, og har det kliniske blikket, sier avdelingsleder Sesseng.

Ny i Trondheim og vår nye kollega

Nå gjør Trondheim kommune et Flyktningløft! Det er navnet på Trondheim kommunes satsing for å gi flere nybosatte flyktninger praksisplass ved kommunale enheter. Målet er å gi dem en mulighet til å bli en del av det norske arbeidslivet.

Bakgrunnen for Flyktningløftet er nye nasjonale føringer for hvordan kommunene følger opp ukrainske flyktninger. Arbeidslivet skal legge til rette for en rask overgang mellom introduksjonsprogrammet flyktningene deltar på når de kommer, og ut i jobb. Etter bare tre måneder med norskkurs, skal flyktningene inn i arbeidsrettet aktivitet minst 15 timer i uken. For å lykkes med dette kan en praksisplass i Trondheim kommune være en fin start.

Portrett av Marte Innstrand Halvorsen, Trondheim kommunes praksiskoordinator
- Dette er folk vi trenger, sier Marte Innstrand Halvorsen, praksiskoordinator i Flyktningløftet.

Marte Innstrand Halvorsen er Trondheim kommunes praksiskoordinator i Flyktningløftet. Halvorsen ser flere fordeler med å ha flyktninger i praksis i kommunen.

Ved å gi flyktningene en mulighet hos oss, får vi tilgang på masse verdifull kompetanse! Dette er folk vi trenger, understreker hun.

Alle enheter som tar i mot nye trondhjemmere vil få veiledning fra en rådgiver som kjenner kandidaten godt og som kan bistå med praktiske oppgaver.

Det skal være lett å få tak i oss, så det er bare å slå på tråden, forteller praksiskoordinatoren.

Spørsmål og svar om Flyktningløftet

Hva koster det å ha en flyktning i praksis?

Det koster ingenting å ha en kandidat fra Flyktningenheten i praksis. Kandidatene er deltakere i introduksjonsprogrammet og mottar en månedlig stønad.

Hvor lenge varer det?

Enhetene bestemmer varigheten selv. Noen enheter synes det er lettere å planlegge med lengre avtaler, andre foretrekker korte praksisavtaler. Uavhengig av lengde kan avtalen avsluttes når som helst dersom enheten opplever at praksisen ikke fungerer.

Får enheten oppfølging?

De kommunale enhetene får tilpasset oppfølging og veiledning fra en rådgiver som kjenner kandidaten. Programrådgiveren fra Flyktningenheten er spesialist på etnisk mangfold og kan hjelpe til med det som trengs. I tillegg har kommunen en egen praksiskoordinator som svarer påspørsmål rundt å ta inn noen i praksis og kan bidra med kompetanseheving på mangfold- og mangfoldsledelse.

Finnes det støttemuligheter?

Det finnes flere ulike støttemuligheter. Eksempler på støtte kan være dekning av bransjerelevante kurs, frikjøp av tid som ansatte bruker til opplæring eller lønnstilskudd ved en ansettelse. Flyktningløftet har tilgang på en rekke virkemidler fra NAV. Programrådgiveren fra Flyktningenheten vil være der for å forenkle prosessen dersom dere har behov for støtte.

Les mer om Flyktningløftet på nettsidene.

Har du spørsmål? Ta kontakt med koordinator Marte Innstrand Halvorsen.

E-post: .

Helse og velferd