Trondheim fikk nasjonal pris for skoleutbygging

Trondheim kommune er tildelt den nasjonale prisen Årets Prosjekt 2023 for Nidarvoll og Sunnland skoler med idrettshall.

Sist oppdatert: 06.06.2024

Den nye bygningen til Nidarvoll og Sunnland skoler.
Det nye skolebygget til Nidarvoll skole og Sunnland skole ble offisielt åpnet i april.

- En imponerende prosjektleveranse, heter det fra Prosjekt Norge som delte ut prisen i Oslo onsdag. Prosjekt Norge er et nasjonalt kompetansesenter for utvikling av fremtidens prosjektprosesser gjennom forskning og kunnskapsdeling.

De nominerte prosjektene er vurdert etter kriterier som prosjektledelse, overholdt tidsplan og budsjett, innovasjon, HMS og bærekraft. Det er ikke selve bygget, men prosessen som har ledet fram til de ferdige skolene, som nå belønnes.

Ifølge juryen scorer Trondheim kommunes skoleprosjekt høyt på kriteriene:

• Gode HMS-resultater
  • Innovativt energikonsept med høy grad av ombruk
  • Høy andel av fossilfrie anleggsmaskiner
  • Levering innenfor avtalte rammer
  • Sluttprodukt av høy kvalitet

Forrige vinner av Årets Prosjekt var Høgskolen på Vestlandets nybygg i Bergen. På grunn av Covid-pandemien gjaldt fjorårets kåring for både 2020, 2021 og 2022.

Prosjekt Norge eies av NTNU. Handelshøyskolen BI, SINTEF, Universitetet i Agder, Oslo Met, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Bergen, Nord universitet og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet er akademiske partnere. I tillegg er alle statlige utbyggingsetater partnere, sammen med entreprenører, konsulentselskaper og olje- og gassektoren.

Oppvekst og utdanning

Byutvikling