Viktig med revisjon av Helseplattformen

Riksrevisjonen og kommunerevisjonen i Trondheim la 24. oktober 2024 fram sine rapporterom innføringen av Helseplattformen i Midt-Norge og i Trondheim kommune. Kommunerevisjonen har gransket Trondheim kommunes innføring av Helseplattformen(HP).

Sist oppdatert: 24.10.2024

Portrettfoto av Merethe Baustad Ranum
Byråd for helse og omsorg, Merethe Baustad Ranum, mener revisjonen om innføringen av Helseplattformen har vært viktig. - Vi vil legge revisjonens funn og konklusjoner til grunn for vår videre oppfølging, sier hun.

- Trondheim kommune tar kommunerevisjonens rapport til etterretning. Rapporten fra
kommunerevisjonen har belyst feil og mangler i forbindelse med innføringen av Helseplattformen som det var viktig å få avdekket, sier byråd for helse og omsorg, Merethe Baustad Ranum.

Trondheim kommune tar funnene på største alvor og mener de er viktige lærepunkter, både for kommunen og andre kommuner som skal innføre HP i tiden som kommer.

Forbedringer og feilrettinger

Det jobbes hele tiden med å forbedre systemet og rette feil og mangler som avdekkes slik at Helseplattformen stadig blir bedre og fortsatt kan levere på ambisjonene om én innbygger en journal, både for innbyggerne i Trondheim kommune, og i mange andre kommuner som har og skal innføre Helseplattformen i Midt-Norge.

- Vi må ta lærdom av at kommunerevisjonen konkluderer med at enkelte pasienter har fått forsinket oppstart av tjenester og helsehjelp fordi e-meldinger ikke kom frem til riktig mottaker. I arbeidet videre er det viktig at vi tar til oss at undersøkelsen viser at brukerne av HP har opplevd at systemet er tungvindt og tidkrevende. Det har også vært vanskelig å finne igjen informasjon som er lagt inn. Kommunerevisjonen vurderer at dette har ført til økt ressursbruk og mindre tid til pasientene, sier Baustad Ranum.

- Trondheim kommune vil benytte funn i revisjonen i arbeidet med å gjøre HP stadig bedre. Vi understreker likevel at det har skjedd en rekke endringer siden oppstartsfasen. Helseplattformen i Trondheim kommune er derfor i dag noe annet enn den var på innføringstidspunktet for to og et halvt år siden. Blant annet er det etter innføringen i mai 2022 gjennomført en rekke feilrettinger og andre tiltak som har bidratt til å forbedre plattformen, sier byråden.

Vil høste erfaringer

Etter at Trondheim kommune tok i bruk Helseplattformen, har ytterligere 27 kommuner tatt i bruk løsningen. Vår erfaring er at Helseplattformen blir bedre når stadig flere kommuner knytter seg til. De seks kommunene som tar den i bruk 9. november 2024, vil høste gevinster av de forbedringer som er gjort.

- Byrådet tar kommunerevisjonens rapport til etterretning, og deler særlig bekymringen knyttet til pasientsikkerhet. Kvaliteten og brukervennligheten i journalløsningen må forbedres. Det er i tillegg behov for mer veiledning og opplæring i bruk av systemet. Det er videre viktig at det settes fokus på at løsningen tilfredsstiller fastlegenes ønsker og behov, slik at de kan ta systemet i bruk så snart som mulig, sier Baustad Ranum.

Ønsket om en felles journal skal ligge fast

Byråden for helse og omsorg understreker at målet med Helseplattformen er at visjonen om «Èn innbygger - en journal» skal oppnås. Dette vil bidra til bedre pasientsikkerhet og mer effektiv ressursutnyttelse.

- Både i dag og i fremtiden vil det være store gevinster med deling av pasientopplysninger mellom ulike aktører. Bruk av kunstig intelligens, digitalisering av tjenestene og deling av strukturerte journaler på tvers av hele helsetjenesten, vil være viktig både for pasienter og helsepersonell, sier hun.

Trondheim kommune arbeider for å oppnå de planlagte gevinstene ved innføring av
Helseplattformen.

- For å møte fremtidens utfordringer innenfor helse- og omsorgssektoren, er vi avhengig av bedre samhandling, høyere effektivitet og bedre kvalitet. Helseplattformen er et viktig verktøy for å oppnå dette. Vi vil legge revisjonens funn og konklusjoner til grunn for vår videre oppfølging av Helseplattformen som eier og bruker av systemet, sier Merethe Baustad Ranum.

Om riksrevisjonens rapport

- Trondheim kommune tar riksrevisjonens rapport til etterretning, og anerkjenner at det er alvorlige funn. Riksrevisjonen påpeker også forhold der Trondheim kommune kunne gjort en bedre jobb. Dette vil vi ta lærdom av. Som eier vil vi sammen med Helse Midt-Norge RHF jobbe for å rette de feil og mangler som ikke er fulgt opp ennå, sier byråden.

Helse og velferd