Vil du drive servering og guiding på Munkholmen?

Trondheim kommune søker nå etter noen som kan drive serveringstilbudet og guidevirksomheten på Munkholmen, da dagens avtale går ut ved årsskiftet. Allerede fredag er det befaring.

Sist oppdatert: 22.08.2024

Dronebilde av Munkholmen
MUNKHOLMEN trenger nye drivere fra årsskiftet.

Munkholmen har en rik historie. Allerede i Snorre Sturlasons saga blir stedet nevnt, da som Nidarholm. Her har det vært både kloster, festning, rettersted og fengsel. Den kjente franske forfatteren Victor Hugo skrev boka Fangen på Munkholmen (Han d’Islande) om en av fangene som satt her ute. I dag er Munkholmen et viktig, fredet kulturminne og et populært utfartssted for både lokalbefolkning og turister. Det er restaurant på stedet, og det er også omvisning med guiding i festningsbygget.

- Formålet med serveringstilbud og tilrettelegging for guiding på Munkholmen, er å støtte opp om områdets status som fredet kulturminne og statlig sikret friluftslivsområde, sier Trond Åm, byråd for kultur, idrett og friluftsliv i Trondheim kommune.

Kommunen inviterer nå til konkurranse på nye kontrakter på retten til å drive serveringsdrift og retten til å drive guide- og formidlingstjenester på Munkholmen. Det ligger inne opsjon om å forlenge kontrakten med ytterligere fem år om oppdragsgiver er fornøyd med tjenestene som leveres.

Med nye kontrakter ønsker kommunen å legge til rette for fortsatt serveringsdrift på Munkholmen som friluftsområde og kulturminne. Kommunen legger til rette for lengre kontraktsvarighet etter ønske om dette fra markedet, og ønsker også å tilby en egen kontrakt for guide- og formidlingstjenester, slik at kulturminnet kan formidles best mulig.

Kommunen håper å få så mange interessenter som mulig til kontraktene og arrangerer befaring for interesserte leverandører fredag 23. august. Du kan melde interesse for kontraktene og melde deg på befaring via kommunens konkurranseverktøy Mercell. Se detaljer på Doffin.

Næring, miljø og samferdsel

Idrett, kultur og fritid