Studenter hjelper bedrifter med å ta mer bærekraftige valg

FNs bærekraftssenter i Trondheim kommune har nå opprettet en egen bærekraftsklinikk. Der hjelper norske og internasjonale studenter bedrifter med å bli mer bærekraftige.

Sist oppdatert: 23.08.2022

Studentene sammen med Morgenstierne fra IKEA  i gul genser og studentkoordinator på bærekraftssenteret sittende i en orange stol.
Stine Morgenstierne, gul genser, fra IKEA er godt fornøyd med jobben studentene har gjort så langt.

Så langt har klinikken på bærekraftssenteret gjennomført workshops med fem forskjellige bedrifter, og tilbakemeldingene har vært gode.

- Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge parter, sier studentkoordinator Kelly Riedesel.

Studentene får satt teori ut i praksis og får et nettverk, mens bedriftene blir sett på med nye øyne.

Så langt har klinikken gjennomført workshops med fem forskjellige bedrifter, og tilbakemeldingene har vært gode. Stine Morgenstierne er kunderelasjonssjef og ansvarlig for bærekraft på IKEA Leangen. Hun er godt fornøyd med samarbeidet og viser blant annet til en workshop de hadde sammen knyttet til grønn mobilitet.

- Gjennom denne workshopen fikk vi mange gode innspill og forståelse for hvilke hinder og hvilke preferanser som er viktige for at studentene skal velge å komme til oss. Noe må vi jobbe med på lengre sikt, men vi fikk også ideer som vi kan implementere på kort sikt, sier Morgenstierne.

Portrettbilde av Stine Morgenstierne
Stine Morgenstierne liker innspillene studentene kommer med.

Og det gjør inntrykk når store bedrifter søker samarbeid med studentene.

- Studentene ble positivt overrasket når en så stor organisasjon som IKEA faktisk kom til dem for å få råd, forteller Kelly.

Folkeinvest har akkurat startet samarbeidet med studentene. Selv om de allerede har mange gode bærekraftstiltak på gang, er de imponerte over arbeidet studentene har lagt ned.

- Samarbeidet har vært svært fruktbart så langt. Vi har fått konstruktive tilbakemeldinger på hvordan vi kan kan forbedre oss, men også synliggjøre det arbeidet vi allerede gjør innenfor bærekraft, sier kommunikasjonssjef i Folkeinvest, Amalie Holt.

Bilde av en slide som omhandler Green hosting.
Ett googlesøk slipper ut 0,2 gram CO2. (Ingrid Schølberg, NTNU). Hvor mange søk gjør du i løpet av en dag og hvordan kan din bedrifts sider bli mer miljøvennlige?

Hvilke råd har dere fått som du ser for deg dere kan ta videre?

- Vi har både fått råd om hvordan vår virksomhet kan bevege oss mot å bli en NetZero-virksomhet, men også råd for hvordan våre utstedere kan fremstille og vise frem hvordan de jobber med bærekraft. Vi har nå startet en videre prosess der studentene får snakke med avdelingsledere i virksomheten slik at hver avdeling kan implementere tiltak som er aktuelt for den enkelte avdeling – og således hele virksomheten, sier Holt.

Studentene, som alle har internships på Bærekraftssenteret, kommer fra ulike fagmiljøer, men de har alle bærekraft som en del av pensum. Bedriftene som tar kontakt kan gi studentene en spesifikk utfordring eller be dem se på hele organisasjonen under ett.

Rådene og innspillene studentene har kommet med har imponert flere bedrifter, deriblant IKEA.

- Målet er få til et langsiktig samarbeid og jobbe sammen over tid for å skape en enda mer bærekraftig hverdag og jeg vil absolutt anbefale andre virksomheter å knytte seg til disse kompetente og engasjerte studentene, sier Morgenstierne.

Folkeinvest setter også pris på å bli sett på med nye øyne.

- Vi har satt umåtelig stor pris på at studentene har brukt tid på å sette seg inn i vår virksomhet, våre muligheter og utfordringer – for å så komme med løsninger som kan implementeres både på kort- og lang horisont. Vi tror det er viktig å hele tiden la seg inspirere av de som sitter med den nyeste kunnskapen, og vi kan utvilsomt si at vi har lært masse så langt. Det er derfor gledelig at vi så vidt bare har startet prosessen! Vi ser virkelig frem til ny lærdom i månedene som kommer, sier Holt.

Har du lyst til å komme i kontakt med bærekraftsklinikken, ta kontakt med .

Næring, miljø og samferdsel

Bærekraft