Trondheim tok bronse da EU kåret European Rising Innovative City i Brussel

Kåringen var den første i sitt slag, og er for byer under 250 000 innbyggere. Nå får Trondheim 50 000 euro som skal brukes til innovasjon og nyskaping.

Sist oppdatert: 23.08.2022

Bilde av Ola Lund Renolen, Cecilie Hammond Spark og Tone Merethe Aasen med icapitalawardspremie i hendene.
Ola Lund Renolen, Cecilie Hammond Spark og Tone Merethe Aasen fra Trondheim kommune tok i mot prisen i Brussel.

- Dette er stort og vi er uhyre stolte, sier internasjonal leder i Trondheim kommune, Cecilie Hammond Spark.

Prisen gis til byen som best fremmer innovasjon i lokalsamfunnene og legger spesielt vekt på innovasjon som bidrar til åpne og dynamiske innovasjonsøkosystemer, involverer innbyggerne og bruker innovasjon til å fremme bærekraft. Vantaa i Finland tok førsteplassen mens Cascais i Portugal kom på andre.

Bilde av Ola Lund Renolen med diplomet i hånda

I oktober forsvarte Trondheim, og en rekke andre søkere, søknadene sine overfor juryen i Brussel. Så gikk Trondheim, Vantaa og Cascais videre til finalen.

Næring, miljø og samferdsel

Bærekraft