Kan toveis elbillading redde strømnettet i byene?
I Trondheim tester vi nå ut de første kommersielle toveisladerne i Norge. Laderne som kan bruke bilen som powerbank står på Brattøra og Sluppen.
Sist oppdatert: 22.09.2021
Toveis elbillading betyr at elbilbatteriet kan fungere som en powerbank for bygg og lokalt strømnett. Med laderen kan du lade bilen som normalt, eller du kan lade når strømprisen er lav og levere strøm og effekt til et bygg du er koblet til eller til det lokale strømnettet.
Reduserer strøm- og effekttopper
Laderne skal benyttes av en bildelingsløsning kun basert på elbiler. Målet med dette er at energi og effekt fra elbilbatteriene kan leveres inn til et lokalt bygg eller det lokale strømnettet for å redusere strøm- og effekttopper. Det betyr at bygg eller nett bruker energi fra elbilbatteriet når presset på strømnettet er stort og at batteriet lader når strømmen er billigst. Dette kan på sikt redusere byggeiers energikostnader, og redusere belastningen på det lokale strømnettet, samt at det er økonomisk gunstig for bileier.
Nybrottsarbeid
Teknologien og løsningene er ennå i en tidlig fase, men utviklingen er nå kommet så langt at Trondheim kommune gjennom EU-prosjektet +CityxChange i samarbeid med flere partnere setter ut 2-veisladerne til kommersielt bruk.
- Det er utrolig givende og spennende å få være med på nybrottsarbeid som dette. Toveislading vil bli viktig framover med langt flere elbiler i markedet, sier prosjektleder for +CityxChange i Trondheim, Bjørn Ove Berthelsen.
Akkurat nå foregår det viktig testvirksomhet der elbil og toveislader i Trondheim er koblet opp i sanntid mot ingeniører og testsystemer i Oslo og på ladefabrikken i Nederland. Dette skal sikre at fungerer som det skal når vi går inn i normal driftsfase.
Hvilke elbiler kan bruke toveisladerne?
Det er foreløpig Nissan sine elbiler, Hyundai Ionic 5 og KIA EV6 som opprettholder batterigarantien ved at batteriet lader ut via en toveislader.
Bærekraft