Nå kan alle få oppfriskningsdose

Trondheim kommune tilbyr nå en oppfriskningsdose med koronavaksine til alle innbyggerne over 18 år. Til nå har befolkningen over 65 år og de med underliggende sykdommer fått dette tilbudet. Men nå utvides ordningen.

Sist oppdatert: 23.11.2022

Foto av person som får vaksine
Trondheim kommune tilbyr nå oppfriskningsdose av koronavaksine til alle innbyggerne over 18 år.

- Nå er det også mulig for personer i aldersgruppen 18-64 år - uten underliggende risiko - å ta en ny oppfriskningsdose om de selv ønsker dette. Denne åpningen vil være mest aktuell for de eldste i aldersgruppen, og særlig de som til nå kun har takket ja til to doser, sier kommuneoverlege Tove Røsstad.

Men hun legger til at det fortsatt er det mange med underliggende risikotilstander som ikke har tatt en fjerde vaksinedose. Kommuneoverlegen anbefaler disse en oppfriskningsdose nå som vi ser økende smittespredning i samfunnet.

For ellers friske personer som har tatt de anbefalte tre dosene og kanskje også relativt nylig har gjennomgått infeksjon, er den medisinske nytten av en slik oppfriskningsdose begrenset.

Mulige bivirkninger

Alle vaksiner, også koronavaksinene, kan ha bivirkninger. De fleste bivirkningene er milde og går over i løpet av kort tid, men koronavaksinene kan i sjeldne tilfeller gi bivirkninger som kraftige menstruasjonsblødninger. De yngste har også i enkelte tilfeller fått komplikasjoner som betennelse i hjertemuskelen og hjerteposen.

- Det må ha gått minimum fire måneder siden siste koronavaksine ble satt. Det skal gå tre måneder mellom gjennomgått koronainfeksjon og ny koronavaksine, sier Røsstad.

Du finner mer informasjon om vaksine for alle aldersgrupper på kommunens koronasider. Her finner du også informasjon om når og hvordan du kan bestille time for de ulike vaksinetilbudene. Du må selv gå inn for å bestille time, det vil ikke bli sendt ut SMS.

Korona