Ingrid Smehagen og Marte Stenvaag vant årets Ung Innovasjonspris for kvinner

Gründerne bak det digitale strikkeverktøyet DreamKnit, Ingrid Smehagen og Marte Stenvaag, er vinnerne av Ung Innovasjonspris for kvinner 2023 som deles ut av Trondheim kommune og Trondheim Tech Port.

Sist oppdatert: 19.12.2023

Vinnerne av ung innovasjonspris får blomster av ordfører Kent Ranum på scenen under utdeling av prisen.
- Disse damene er en inspirasjon for alle med gründer i magen, sier ordfører Kent Ranum.

Juryen er imponert over Ingrid og Martes evne til å se muligheter, ta risiko og arbeide hardt for å nå målene sine. Gjennom individuelle egenskaper og ferdigheter har de skapt en perfekt kombinasjon som har bidratt til suksessen. Dreamknit er et digitalt strikkeverktøy som hjelper deg som strikker å skape akkurat det plagget du vil, uten stresset med utregninger og matematikk.

- Årets prisvinnere har opplevd utrolig vekst de siste årene, med økende antall følgere og kunder over hele verden. De har satt strikketeknologi fra Trondheim på verdenskartet og planlegger å utvide produktet og introdusere nye forretningsmodeller i årene som kommer. Disse damene er en inspirasjon for alle med gründer i magen, sa Trondheims ordfører Kent Ranum fra scenen under årets utdeling av Ung Innovasjonspris for kvinner.

En nasjonal pris

Ung Innovasjonspris for kvinner er en nasjonal konkurranse rettet mot kvinner som jobber med kommersialisering av innovasjon, særlig innen teknologi og realfag. Hensikten med prisen er å løfte fram kvinner som lykkes, og synliggjøre deres innovasjoner. Gjennom Ung Innovasjonspris ønsker Trondheim kommune å gi oppmerksomhet til kvinner som inspirerer andre. Premien er på kr 100 000, og ble i år delt ut under Gründerdagen 2023 av Trondheims ordfører Kent Ranum.