Egenberedskap

Vi lever i et av verdens tryggeste land. Likevel kan det oppstå kriser som gjør at vi som innbyggere må klare oss selv i noen dager. I hvert fall vi som er friske.

Tegning av beredskapslager med ved, vannflasker, hermetikk og så videre

De siste årene har vi i Norge opplevd pandemi og ekstreme værhendelser som har ført til ras og flom. Slike hendelser påvirker hverdagslivet til innbyggerne. Når krisen rammer, må kommunen prioritere å bruke sine ressurser på de som trenger det aller mest.

Hvorfor snakker vi om 72 timer?

Du må kunne ta vare på deg selv og dine nærmeste i 72 timer (tre døgn), i tilfelle strømmen går, vannet forsvinner, mobildekningen og internett faller ut, eller en annen slags krise inntreffer. Det er dette som kalles egenberedskap. Dersom flest mulig sørger for en god egenberedskap og har et lite lager hjemme, skaper vi et mer robust samfunn.

Ha et lager hjemme

Hvis strømmen blir borte eller du blir isolert av været eller andre forhold, må du kunne ta vare på deg selv i noen dager. For å dekke grunnleggende behov i minst tre dager trenger du varme, vann, mat, nødvendige legemidler, sanitærartikler og mulighet for å holde deg orientert om hva som skjer.

Dette bør alle ha hjemme

• Drikkevann: 3 liter vann per person per døgn (til drikke og matlaging)
  • Lommelykt/hodelykt med ekstra batteri
  • Fyrstikker og stearinlys
  • Førstehjelpsskrin og medisiner du er bruker.
  • Langtidsholdbar mat, f.eks. pasta, knekkebrød og hermetikk. Husk boksåpner!
  • Stormkjøkken og ekstra gass
  • Varme klær (huset blir fort kaldt, hvis strømmen går)
  • Varme tepper/sovepose
  • Kontanter (i tilfelle bank- og betalingsterminaler ikke virker)
  • Verktøy: Hammer, spiker, multikniv og gaffateip til små reparasjoner i huset, hvis noe skulle bli ødelagt i ekstremvær.
  • Hold varmen med alternative varmekilder (ved-, gass- eller parafinovn). En god huskeregel er 30 liter ved per døgn.
  • Hold mobilen oppladet med batteridrevet mobillader (nødlader) og/eller USB-lader til sigarettenneruttak i bil.
  • Brannslukker
  • Radio med batteri
  • Toalettsaker, håndsprit, munnbind og søppelsekker (til nødtoalett) til nødvendig hygiene.
  • Det anbefales å ha jodtabletter for barn og voksne under 40 år, gravide og ammende. Kjøpes på apotek og tas etter råd fra myndighetene.

Hvor får jeg tak i jodtabletter?

Where can I get iodine tablets?

Vurder også om du bør ha

• Utstyr til baby (babymat, morsmelkerstatning, bleier, våtservietter for 72 timer)
  • Kopier av pass, førerkort og kontaktlister
  • Mat og vann til familiens kjæledyr

Nyttig å ha under en krise

• Kort og brettspill som får tiden til å gå
  • Sjokolade, nøtter og annen energi
  • Favorittleker og kosedyr

Få enda flere tips hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap: www.sikkerhverdag.no.

Sist oppdatert: 31.10.2023