Prosjekter og tilbud

Prosjekter og tilbud

Her finner du en oversikt over prosjekter og tilbud som er tilknyttet, eller er i dialog om å tilknyttes programmet. Prosjektene er sortert under innsatsområdene i programmet.

Innhold

Kvalifisering, arbeidstrening og arbeidserfaring

Mestringskapital

 

ISAK kulturpraksis

ISAK Kulturpraksis er et samarbeidsprosjekt mellom Kultursenteret ISAK og NAV, hvor inntil 9 unge av gangen er i arbeidspraksis på ISAK. Ungdommene følges opp av en mentor ved Kultursenteret ISAK, og får varierte oppgaver og erfaringer knyttet til den daglige driften av kulturhuset. En stor andel av ungdommene får avklart arbeidsevne eller går tilbake til skole/studier etter gjennomført praksisperiode. Tiltaket finansieres av mentormidler fra NAV knyttet til den enkelte deltaker.

Mål:

  • Deltakerne får variert arbeidserfaring.
  • Deltakerne opplever økt hverdagsmestring.
  • Deltakerne får avklart arbeidskapasitet.
  • Deltakerne starter i jobb eller utdanning etter praksisperioden.

Målgruppe:

Ungdom mellom 18 og 25 år som har falt ut av skole, studier og/eller jobb, og som har tiltak gjennom NAV.

Samarbeidspartnere i tiltaket:

Kulturenheten i Trondheim kommune, NAV Falkenborg og NAV Lerkendal.

Kontakt/les mer:

Les mer om ISAK på isak.no

Jobb i nabolaget

 

Flere fagarbeidere og flere unge i jobb

 

Jobbdrømmen 

 

I jobb - mot og mestring for unge, Trondheim

 

Meningsfull aktivitet og livsmestring

Bymarka - mestring i eget liv

 

Innafor

 

Mann om bord

 

Lade Motor

 

Tilpasset opplæring og utdanning

Overganger - samordnet støtte

Prosjektet har som mål å redusere frafallet og styrke elevenes kontinuitet i utdanningen gjennom målrettede tiltak og støttetjenester. Dette skal i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune gjøres ved å forbedre overgangene mellom grunnskole og videregående skole, med spesielt fokus på elever som sliter med høyt skolefravær. Arbeidet kobles mot ny opplæringslov og § 9-5 Overgangen frå grunnskolen til den vidaregåande opplæringa hvor fylkeskommunen skal sørge for at elevane får ein trygg og god overgang frå grunnskolen til den vidaregåande opplæringa. Kommunen skal samarbeide med fylkeskommunen om overgangen. Dersom eleven skal starte i ein vidaregåande skole som er godkjend etter privatskolelova, gjeld kommunens plikt i første ledd tilsvarende overfor den private vidaregåande skolen. I tråd med Trondheimsløftet (Trondheim kommune, u.å.) og temaplanen "Stein Saks Papir", skal prosjektet evaluere behovene og utvikle løsninger gjennom samskaping med både ansatte og de unge som er målgruppen for prosjektet.

Mål:

Forbedre overgangen mellom grunnskole og videregående skole.

Målgruppe:

Ungdom med høyt skolefravær.

Samarbeidspartnere i tiltaket:

Trondheim kommune v/virksomhetsområdet skole, i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune.

Kontakt/les mer:

 

Generasjonsmøter

 

Systemendring/systeminnovasjon

Sosiale kriterier i offentlige anbud for å motvirke utenforskap

 

Lagmodellen

 

Et enklere NAV

 

Mål:

 

Målgruppe:

 

Samarbeidspartnere i tiltaket:

 

Kontakt/les mer:

 

Ungdomstorget

 

Inkluderende arbeidsplasser

Sosial bærekraft i næringslivet

 

Arena for ung arbeidserfaring

 

Samarbeid med UHI-sektor og kunnskapsbasert praksis

Improving sleep to enhance well-being and participation among adolescents and young adults

 

PUNK

 

Eksperter i team

 

Masteroppgaver og praksis fra Institutt for psykologi

 

Følgeforskning til Bymarka - mestring i eget liv

 

Jobber du med, eller har du en ide til et prosjekt eller tiltak som kan være aktuelt å knytte til programmet? Da kan du kontakte oss på epost

Ungdommer som sitter sammen på en benk
Foto: Mostphotos

Sist oppdatert: 26.03.2025

Fant du det du lette etter?