Søk om tilskudd for 2025

Innhold

Trondheim kommune har en rekke tilskuddsordninger rettet mot det frivillige og det profesjonelle kulturlivet og mot idretten i Trondheim. Noen ordninger har søknadsfrist, mens andre har løpende behandling. Her finner du retningslinjer og søknadsskjema for alle tilskuddsordningene

Tiulskuddshjelp

Kom innom for å få råd og veiledning om hvordan du søker om tilskudd fra Trondheim kommune til kultur- og fritidsaktiviteter.

Tid: mandag 11. november kl. 15:00 - 18:00
Sted: Kulturenheten, Kjøpmannsgata 36.

Tilskuddsordninger som har søknadsfrist 1. desember

Tilskudd til fritidskulturlivet

Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere og videreutvikle det lokale frivillige kulturlivet. Midlene skal brukes til prosjekter og åpne arrangement i Trondheim.

Tilskudd til kunst- og kulturtiltak, profesjonelle

Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere og videreutvikle det profesjonelle kunst- og kulturlivet i Trondheim. Tilskuddsordningen skal bidra til kunstneriske prosjekter og arrangement av høy kvalitet innen billedkunst/kunsthåndverk, litteratur, musikk, scenekunst/dans og tverrfaglige prosjekt.

Tilskudd til festivaler

Formålet med ordningen er å stimulere og videreutvikle nyetablerte festivaler og andre festivaler som ikke er ført opp på egen post i kommunens kulturbudsjett.

Tilskudd til arbeidsfellesskap for profesjonelle kunstnere

Formålet med tilskuddsordningen er å styrke Trondheimsbaserte profesjonelle kunstneres mulighet for å leie produksjonsareal eller arbeidssted i et åpent leiemarked.

Tilskudd til administrasjon og drift av arbeidsfellesskap for profesjonelle kunstnere

Ordningen har som formål å styrke tverrfaglige arbeidsfellesskap for profesjonelle kunstnere, og gjøre driften av disse mer bærekraftig og bidra til profesjonalisering av driften. Ordningen skal bidra til å gjøre arbeidsfellesskapene mer robuste, og til å gi bedre vilkår for produksjon av kunst- og kulturuttrykk.

Tilskudd til drift av aktiviteter og åpne møteplasser for ungdom

Formålet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at ikke-kommunale aktører i Trondheim skal kunne tilby regelmessige fritidstilbud for ungdom. Ordningen skal også stimulere til aktivitetstilbud i helger og bidra til utvikling av gode møteplasser med lav terskel for deltakelse.

Idrett - arrangementstilskudd

Tilskudd til arrangement er et økonomisk bidrag til gjennomføringen av mindre arrangement i Trondheim.

Inkludering og aktivitet for mennesker med nedsatt funksjonsevne

Formålet med ordningen er at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal få mulighet til meningsfull fritid og samvær med andre gjennom deltakelse i fritidsaktiviteter.

Tilskuddsordninger med løpende behandling - ingen søknadsfrist

Tilskudd til aktiviteter for barn og unge

Formålet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at barn og unge i Trondheim får delta i meningsfulle og kompetansegivende kultur- og fritidsaktiviteter, som samtidig fremmer demokratiske verdier.

Tilskudd til deltakelse i fritidsaktiviteter for barn og unge

Tilskuddsordningen skal bidra til å inkludere flere barn og unge inn i ordinære kultur- og fritidsaktiviteter. Tiltak som gis støtte skal bidra til å motvirke økonomiske og kulturelle barrierer som kan være til hinder for å delta i organisert aktivitet.

Egenandelsstøtte ved statlig tilskudd til investeringer

Ikke-kommunale kunst- og kulturaktører som mottar tilskudd fra statlige instanser der det kreves at man selv stiller med en egenandel for å kunne motta hele tilskuddet, kan nå søke om dekning av deler av egenandelen fra Trondheim kommune.

Frivillighetsmillionen kultur

Formålet med denne ordningen er å gi tilskudd til aktivitet i regi av frivillige organisasjoner. Potten skal utlyses og tildeles prosjekter som utvikler og skaper nye aktiviteter, som skaper samarbeid mellom organisasjoner og grupper, eller mellom frivillige og offentlige aktører.

Strakstiltak fritidskulturlivet

Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere og videreutvikle det frivillige kulturlivet i Trondheim. Tilskuddsordningen skal bidra til å styrke muligheten for å arrangere mindre prosjekt og arrangement med kort planleggingstid.

Strakstiltak kunst og kultur, profesjonelle

Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere og videreutvikle det profesjonelle kunst- og kulturlivet i Trondheim. Tilskuddsordningen skal bidra til å styrke muligheten for å arrangere mindre prosjekt og arrangement med kort planleggingstid. Maks søknads- og tilskuddsbeløp er 30 000 kroner.

Turne- og transportstøtte

Formålet med tilskuddsordningen er å bedre rammevilkårene for profesjonelle kunst- og kulturaktører som planlegger turne utenbys, eller som skal transportere kunst i forbindelse med utenbys utstillinger.

Reisestøtte til semiprofesjonelle sang- og musikkensembler

Semiprofesjonelle sang- og musikkensembler som har et fast medlemstall i størrelsesorden 10 eller flere kan søke om støtte til reiser/turneer i utlandet.

Støtte til kjøp av tid i Verkstedhallen

Formålet med ordningen er å stimulere og videreutvikle det profesjonelle og frivillige kulturlivet i Trondheim. Ordningen skal bidra til å styrke muligheten for preproduksjon av profesjonell scenekunst, dans og musikk, og til formidling av scenekunst og musikk for det frivillige kulturlivet.

Nabolagspott for Tempe-Sorgenfri og Lademoen

Formålet med ordningen er å bidra til attraktive og inkluderende tiltak i bomiljøet som fremmer kontakt mellom mennesker i områdene Tempe-Sorgenfri og Lademoen.

Retningslinjer og søknadsskjema

Retningslinjer og søknadsskjema for alle ordningene.

Sist oppdatert: 25.10.2024