Kommunale eiendomsavgifter

Kommunale eiendomsavgifter

Som boligeier i Trondheim kommune skal du betale kommunale eiendomsavgifter. Disse avgiftene består av vann- og avløpsgebyr, renovasjonsgebyr, eiendomsskatt og feiegebyr. Regnskapstjenesten fakturerer de kommunale eiendomsavgiftene til eiendommer i Trondheim kommune på vegne av nevnte enheter.

Når skal jeg betale?

Faktura for kommunale eiendomsavgifter blir sendt ut 4 ganger i året. Faktura blir sendt ut cirka en måned før forfall.

  • Første termin (1. januar - 31. mars) betales innen 20. april.
  • Andre termin (1. april - 30. juni) betales innen 20. juli.
  • Tredje termin (1. juli - 30. september) betales innen 20. oktober.
  • Fjerde termin (1. oktober - 31. desember) betales innen 20. januar.
Kontaktinformasjon for kommunale eiendomsavgifter

Ved spørsmål knyttet til grunnlaget i fakturaen:

Telefon: 96 51 45 00

E-post: eiendomsavgifter@trondheim.kommune.no

Det kan være stor pågang på telefonlinjene. Det kan derfor være en fordel å sende en e-post. Vi vil svare på e-postene så snart som mulig.

Åpningstidene på vår telefonlinje er:

  • mandag til fredag: kl. 09.00-11.30

Husk å oppgi kundenummer ved alle henvendelser.

Dersom du ønsker kopier av dine faktura eller kreditnota, kan du enkelt finne dette ved å logge inn på Min side.

Hvor mye skal jeg betale?

Logg inn på Min side for å finne fakturaene dine.

Logg inn på Min side

Hva betaler jeg for?

Har du spørsmål knyttet til grunnlaget for fakturaen, kan du ta kontakt med den aktuelle enheten her:

Eiendomsskatt

Les mer om hvordan eiendomsskatten fastsettes hos Enhet for kart og arkitektur.

Kontaktinformasjon

E-post: eskatt.kart@trondheim.kommune.no

Telefon: 72 54 28 20

Vann og avløp

Les mer om avlesing av vannmåler hos Trondheim bydrift.

Kontaktinformasjon:

Renovasjon

Kontakt Trondheim Renholdsverk.

Kontaktinformasjon:

Feier

Kontakt Trøndelag brann- og redningstjeneste.

Kontaktinformasjon:

Hvordan kan jeg betale?

Du kan motta og betale fakturaen på ulike måter; du finner oversikt over de forskjellige betalingsmåtene her.

De fleste betalingsalternativene er avtaler mellom deg og banken din. Har du spørsmål om opprettelse, endring og avslutting av betalingsavtaler, må du derfor kontakte banken.

Kan jeg dele opp eller utsette betalinga?

Faktura

Ta kontakt med Regnskapstjenesten på e-post for å avtale betalingsutsettelse: eiendomsavgifter@trondheim.kommune.no.

Purring og inkassovarsel

Regnskapstjenesten i Trondheim kommune står for innkreving av kommunale eiendomsavgifter, og har ansvar for hele purre-prosessen.

Hvis du har fått en purring og ønsker å få en ny betalingsfrist, ta kontakt med

Kontaktinformasjon for Innfordring av kommunale eiendomsavgifter

E-post: innfordring@trondheim.kommune.no

Bruk av e-post har svakheter som gjør at fortrolige opplysninger kan komme på avveie. Du må ikke oppgi taushetsbelagte opplysninger eller personopplysninger som for eksempel fødselsnummer, eller laste opp vedlegg som inneholder slike opplysninger.

Telefon: 96 51 45 00

Åpningstidene på vår telefonlinje er:

  • mandag til fredag: kl. 09.00-11.30

Dette må du huske når du tar kontakt med oss

Husk å ta med ditt kundenummer eller fakturanummer i henvendelsen.

NB: Bruk av e-post har svakheter som gjør at fortrolige opplysninger kan komme på avveie. Du må ikke oppgi taushetsbelagte opplysninger eller personopplysninger som for eksempel fødselsnummer, eller laste opp vedlegg som inneholder slike opplysninger.

Du kan også kontakte oss på telefon 99 32 56 00 (åpent mandag til fredag, kl. 09.00-11.30).

Faktura

Hvordan kan jeg unngå faktura på papir?

Det finnes flere alternativer for å unngå papirfaktura i posten. Les om eFaktura og AvtaleGiro.

Les mer om dette her.

Jeg har nettopp flyttet til byen. Sender kommunen fakturaen automatisk?

Når du blir registrert som eier av en eiendom i Trondheim kommune, vil den første fakturaen din automatisk sendes til din folkeregistrerte adresse, eventuelt på eFaktura dersom du har registrert «Ja-takk-til-alle»/ «Alltid eFaktura» i din nettbank.

Hvordan endrer jeg fakturamottaker for kommunale eiendomsavgifter?

Dette skjer automatisk dersom du selger/kjøper bolig via megler. Trondheim kommune oppdaterer alltid fakturamottaker mot eiendomsregisteret.

Trondheim kommune har kun mulighet til å registrere en kunde som fakturamottaker, dersom det er flere tinglyste eiere av eiendommen og det er ønskelig å endre fakturamottaker, ta kontakt med Enhet for kart og arkitektur på e-post kart.postmottak@trondheim.kommune.no

Hvis ny eier ikke tinglyses, må dere selv ta kontakt med Enhet for kart og arkitektur på e-post kart.postmottak@trondheim.kommune.no

Hva skjer hvis jeg har betalt regningen dobbelt, eller om jeg har betalt for mye?

Hvis du betaler for mye, vil pengene automatisk betales tilbake til kontoen du betalte fra. Tilbakebetalinga skjer vanligvis forløpende/i løpet av 3 til 4 virkedager. Du trenger ikke å kontakte oss for å si fra om dette.

Selge eller kjøpe bolig

Jeg skal selge eller kjøpe bolig. Hvordan gjør vi opp faktura?

Dersom du overtar bolig midt i en termin, blir fakturaen sendt til den som er oppført som tinglyst eier på faktureringstidspunktet.

Hvis kjøper og selger ønsker å dele fakturaen, må dette ordnes som et privat oppgjør mellom disse. Dette gjøres vanligvis som en del av overtakelsesprotokollen.

Megler skal informere om dette ved overtakelse av boligen. Om dette ikke er avtalt under overtakelsen, ta kontakt med megleren som har solgt boligen.

Faktura sendes automatisk til den nye eieren, så snart eierskiftet er tinglyst.

Sist oppdatert: 20.12.2022

Gå til toppen

arrow_upward
pd0mdwk00022H