Hjemmehjelpstjenesten
Innhold
Trenger du hjelp til renhold i hjemmet ditt?
Om Hjemmehjelpstjenesten
Hjemmehjelpstjenesten leverer renhold til alle med vedtak og vi samarbeider med andre som gir hjelp i hjemmet. Hos oss jobber det kvinner og menn i alle aldre og vi er stolte av mangfoldet vårt. På hverdager 08.00-15.30 ser du oss i uniformerte tjenestebiler i hele Trondheim kommune. Du kjenner oss også igjen fordi vi har på rød og blå arbeidsuniform og kommer med egne moppestenger.
Dette kan du forvente av oss:
- Renholdere er uniformert og har legitimasjon tilgjengelig
- Vi dokumenterer i felles fagsystem for helsetjenester
- Vi har taushetsplikt
- Vi samarbeider med andre kommunale tjenester
- Hjemmehjelpstjenesten er områdestyrt og er i ulike bydeler på bestemte dager
- Det er som regel to ansatte som kommer til deg
- Om du ikke åpner døren, ikke er hjemme eller har signert avtaleskjema ringer vi deg for å undersøke om alt er bra. Dersom vi ikke får kontakt, ringer vi nærmeste pårørende.
Dette forventer vi av deg:
- Kontaktinformasjon til nærmeste pårørende
- Du har gjort boligen din tilgjengelig for utførelse av tjenesten
Oppstart av tjenesten
Når du har mottar vedtak fra Helse og velferdskontoret om renhold i hjemmet tar Hjemmehjelpstjenesten kontakt med deg/pårørende for å planlegge oppstart av tjenesten.
Endring av behov for tjenesten
Ved endring av din helsetilstand kan du ha behov for å vurdere tjenestbehovet. Ta kontakt med Helse og velferdskontoret som har fattet vedtak for ny vurdering.
Hjemmehjelpstjenesten kan også ta kontakt med Helse og velferdskontoret på vegne av deg.
Avlyse tjenesten
For at du ikke må betale for tjeneste du ikke ønsker eller kan ta i mot, er det viktig at du varsler oss senest innen klokken 15:00 dagen før.
Tjenester som ikke er avlyst innen fristen må betales i sin helhet.
Avslutte tjenesten
Ta kontakt med Hjemmehjelpstjensen om du ønsker å avslutte tjenesten. Dette kan gjøres via telefon, sms eller e-post.
Vi utøver faget renhold
Vi er stolte av å ha erfarne og fagutdannede renholdere. Kompetansekravet til enheten er fagbrev som renholdsoperatør og vi legger til rette for utdanning. Enheten er godkjent lærebedrift og vi tilbyr fagbrev på jobb. Sammen med Trondheim eiendom tilbyr vi undervisning i renholdsfaget der erfarne renholdere tar fagbrev som privatist.
Jobb i helse
Helsevesenet i kommunen byr på spennende jobbmuligheter. Kommunen trenger spesielt sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere.
Telefontid til pasienter og pårørende
Informasjon til pasienter og pårørende i alle hjemmetjenester i Trondheim kommune, gjeldende fra 01.01.2024
Vi vil med dette informere om at svartjenesten, telefonen som besvarer henvendelser til hjemmetjeneste-enhetene på kveld og helg, avvikles fra 01.01.24. Svartjenesten er den sentrale tjenesten som har besvart telefoner som kom til hjemmetjenestens sentralbord på kveld og helg. Vi har sett at telefonene som har kommet til svartjenesten for det meste har handlet om saker som kunne vente til neste dag, eller om spørsmål som svartjenesten ikke kunne besvare. Helsepersonellet som frigjøres ved avviklingen, vil brukes til å satse videre på å gi flere eldre innbyggere mulighet til å bo lengst mulig hjemme.
Avviklingen av svartjenesten innebærer at henvendelser til hjemmetjenestene må gjøres i telefontiden, mandag til fredag.
Telefonen vil være betjent mandag-fredag fra 08.00 - 11.30 og 13.00 -15.00.
For deg som pasient og pårørende innebærer dette at du kan ringe når det er åpent for å gi beskjeder til hjemmetjenesten, evt kan du gjøre avtaler under faste besøk.
Vi gjør oppmerksom på at trygghetsalarmen kun skal benyttes hvis du befinner deg i en situasjon med akutt oppstått hjelpebehov.
Trondheim kommune.
Kommunalsjef Helse
Kontaktinfo
Postadresse: Trondheim kommune, Hjemmehjelpstjenesten, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim
TK-kode: 033560
Telefon:
Adresse: Valøyvegen 12, 7031 TRONDHEIM
Sist oppdatert: 26.03.2025