Bergheim hjemmetjeneste
Innhold
Velkommen til Bergheim hjemmetjeneste - en åpen, modig og kompetent hjemmetjeneste med dedikerte ansatte. Vi som jobber på Bergheim er stolt av vår arbeidsplass og ønsker å tilby tjenester av høy kvalitet. Helst med en god dose humor og godt humør. Vi håper og tror at de gode resultatene på brukerundersøkelsen de siste årene viser at vi får til akkurat dette.
Bergheim hjemmetjeneste tilbyr tjenester til hjemmeboende. I tillegg yter vi heldøgns omsorgstjenester til personer som bor i utvalgte leiligheter i Brit Grytbaks veg 14.
Vi holder til i idylliske omgivelser på Bergheim med Trondheims flotteste utsikt.
Jobb i helse
Helsevesenet i kommunen byr på spennende jobbmuligheter. Kommunen trenger spesielt sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere.
Lederteamet
Enhetsleder
Bernt Sylthe, telefon: 94 14 34 04
Bergheim/Brit Grytbaks veg (Heldøgns omsorgsboliger)
Avdelingsleder: Ingrid Mediaas Andersen, telefon: 46 93 26 71
Nardo/Nardoskrenten/Lerkendal/Heggdalsringen
Avdelingsleder: Ida Strøm, telefon: 91 33 02 94
Bjørkhaug/Vegamot/Steinhaugen/Angelltrøa
Avdelingsleder Birthe Dahle Kristoffersen er i permisjon fra 24.04.24 - 01.07.25.
Vikar i perioden:
Ida Strøm: 91 33 02 94
Ingrid M. Andersen: 46 93 26 71
Søk om tilbud fra hjemmetjenesten
Ta kontakt med helse- og velferdskontoret i din bydel for å søke om tjenester i kommunen. Er du usikker på hvilken bydel du tilhører, kan du se i kartet over bydelene.
Helse- og velferdskontoret tar i mot henvendelser og søknader, vurderer hvilke tjenester du trenger du trenger og fatter vedtak om tjenester. Du kan også ta kontakt for å få råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende.
Priser hjemmetjenesten
Priser for å motta hjemmetjenester
Serviceerklæring
Når du mottar tjenester fra oss vil du få utdelt en serviceerklæring (PDF)
Praktiske opplysninger
Primærkontakt
Dette er den personen som særlig skal følge deg opp. Primærkontakten behøver ikke å besøke deg oftere enn andre, men vil følge spesielt med i din utvikling.
Klagerett
Trondheim kommune har et ombud for brukere av helse- og omsorgstjenester. Ombudet kan hjelpe deg å finne frem i det offentlige byråkratiet, og veilede deg angående regler og kommunal saksbehandling. Du kan også få hjelp til å utforme en eventuell klage. Ombudet har selvfølgelig taushetsplikt, og tilbudet er gratis.
Hvis du ønsker å klage direkte på tjenestetilbudet, for eksempel hvis du synes du får for lite hjelp, rettes klagen direkte til Helse- og velferdskontoret.
Hvis du ønsker å klage på måten hjemmetjenesten utfører tjenestene, eller den enkelte tjenesteutøver, rettes klagen direkte til hjemmetjenesten ved enhetsleder.
Hvordan du klager står beskrevet i vedtaket.
Brukerråd
Alle enheter i Trondheim kommune har egne brukerråd. Les mer om generelle retningslinjer for brukerråd.
eLås - elektronisk dørlås
Trondheim kommune innfører elektronisk dørlås hos deg som får kommunale helse- og omsorgstjenester i hjemmet. Innføringen av eLås startet i desember 2023 og er planlagt ut 2024.
Du får montert eLås dersom du:
- har trygghetsalarm
- har hjemmetjenester og ikke kan åpne inngangsdøren selv
Om Bergheim hjemmetjeneste
Bergheim hjemmetjeneste er sammensatt av tverrfaglige yrkesgrupper som sykepleiere, vernepleiere, ergoterapeuter, helsefagarbeidere, studenter og ellers medarbeidere som har fokus på kvalitet og kompetanse. Bergheim Hjemmetjeneste er opptatt av å yte tjenester av høy kvalitet.
Enheten jobber aktivt med kvalitet og tjenesteutvikling gjennom Helhetlig Pasientforløp i Hjemmet, et kvalitetsprogram som er utviklet i samarbeid med NTNU og Helse Midt-Norge. Dette programmet er grunnpilaren i vår tjeneste.
Bergheim hjemmetjeneste har et stort fokus på selvmestring og å tilrettelegge for at pasienter skal gjøre det de klarer selv. Dette er for å forhindre og forebygge tap av funksjoner og for at flest mulig skal kunne bo hjemme så lenge som mulig.
Bistand fra Bergheim hjemmetjeneste
Hva kan du forvente deg når du får bistand fra Bergheim hjemmetjeneste
- Å bli møtt med respekt
- Å ha en innvirkning på hvordan hjelpen du trenger skal ytes
- Å bli møtt av kompetente ansatte
- Å få oppnevnt en primærkontakt som koordinerer de tjenester du får vedtak på fra Helse- og Velferdskontoret. Primær vil kartlegge dine behov ut fra Helhetlig Pasientforløp i Hjemmet og ha ansvar for kommunikasjon med deg og pårørende.
- Ansatte som kontinuerlig observerer, vurderer og evaluerer ditt hjelpebehov.
- Ansatte med fokus på egenmestring og hverdagsrehabilitering.
Tjenester vi tilbyr
- Helsetjenester i hjemmet (medisinadministrering, sårpleie, palliativ pleie m.m.)
- Praktisk bistand person (bistand til stell, dusj, måltid m.m.)
- Praktisk bistand hushold (klesvask, koppvask, bestille matvarer og middag fra produksjonskjøkken m.m.)
Tjenestene utføres som et samarbeid mellom hjelper og bruker. Du skal gjøre det du klarer selv, ansatte i hjemmetjeneste har ansvar for å bistå med det du ikke får til.
Hverdagsrehabilitering
Bergheim hjemmetjeneste jobber aktivt med hverdagsrehabilitering. Dette er opptrening for en gruppe brukere som klarer seg mye selv, men som trenger hjelp til å trene seg opp på noen områder.
Når vi jobber med hverdagsrehabilitering jobber vi tverrfaglig med ergo- og fysioterapitjenesten. Hjemmetjenesten har ansvaret for å avdekke behovet og henvise. Hjemmetjenesten bidrar også til treningshjelp der det er nødvendig.
Hverdagsrehabilitering demens
Hverdagsrehabilitering for demens er et nytt prosjekt som for tiden er i en pilotfase. Her jobber vi tverrfaglig med fysio-, ergoterapitjenesten og ressurssenteret for demens. Målet med tjenesten er å finne måter å hjelpe personer med demensdiagnose med dagligdagse behov. Dette gjelder de gruppene hvor man har utfordring med å komme i posisjon til å hjelpe.
Hjemmetjenesten har ansvar for å avdekke behov og for å henvise for tjenesten. Det blir jobbet målrettet i en periode for å finne gode tiltak. Pårørendesamarbeid er en viktig del av arbeidet.
Forebyggende trening i hjemmet
Forebyggende trening i hjemmet er en tjeneste som fysioterapitjenesten kan henvise til om de ser behov for videre trening i en periode etter fysioterapi.
Hjemmetjenesten har ansvaret for å gjennomføre tiltak utarbeidet av fysioterapitjenesten.
Kontaktinfo
Postadresse: Trondheim kommune, Bergheim hjemmetjeneste, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim
Administrasjon/driftskoordinator: 72545850
Mandag - fredag kl. 0800-1500. (Telefon stengt fra 1130-1300).
TK-kode: 073750
Telefon:
Adresse: Brit Grytbaks veg 14, 7049 TRONDHEIM
Leder
Bernt Sylthe
Enhetsleder
Direktetelefon:
Annen:
E-post:
Finn ansatt
Sist oppdatert: 23.07.2024