Satsingsområder og kvalitetsnettverk i trondheimsbarnehagene

Satsingsområder og kvalitetsnettverk i trondheimsbarnehagene

Innhold

Trondheimsbarnehagenes hovedfokusområder 2024-2026

  1. Barnehagen som lærende organisasjon
    Barnehagene og den strategiske ledelsen i Trondheim kommune skal jobbe systematisk med sin kompetanseutvikling for å bli en lærende organisasjon, slik at vi kan endre og utvikle oss sammen med samfunnet og barna. 
  2. Inkluderende barnehagemiljø
    Alle barn skal oppleve forutsigbarhet, stabilitet og trygghet i møte med sensitive, varme og inkluderende ansatte. Dette gir et godt grunnlag for omsorg, lek, læring og danning. Personalet i barnehagene skal arbeide for at alle barn opplever tilhørighet i et positivt fellesskap.
  3. Helsefremmende arbeidsplasser
    Barn har behov for at deres profesjonelle omsorgspersoner er stabile, pålitelige og forutsigbare. Trondheim kommune vil frem til 2026 invitere ansatte i barnehagene, hovedtillitsvalgte, verneombud og andre aktører til å tenke nytt om arbeidet med barnehageansattes arbeidsmiljø. 

Kvalitetsnettverk for barnehager

Du som driver barnehage i Trondheim kan delta på et mangfoldig tilbud av kvalitetssatsinger og arenaer for erfaringsdeling med andre barnehager.

Bydelsnettverk for trondheimsbarnehager
  • Nettverk for kommunale barnehager i Heimdal bydel
    Kontaktperson:
  • Nettverk for private barnehager i Heimdal bydel
    Kontaktperson: , Snillet gård barnehage
  • Nettverk for kommunale barnehager i Lerkendal bydel
    Kontaktperson: 
  • Nettverk for private barnehager i Lerkendal bydel
    Kontaktperson: , Bergheim barnehage, Ole Martin Steffensen, Tempe barnehage
  • Nettverk for kommunale barnehager i Midtbyen bydel
    Kontaktperson:
  • Nettverk for private barnehager i Midtbyen bydel
    Kontaktperson: , Sverresborg Alle barnehage
  • Nettverk for kommunale barnehager i Østbyen bydel
    Kontaktperson:
  • Nettverk for private barnehager i Østbyen bydel
    Kontaktperson: Thomas Gården, LV Humlehaugen barnehage
Barn og Rom

Et faglig nettverk om barnehagens pedagogiske læringsmiljø.

Vi har fokus på pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmetode. Vi synliggjør og utfordrer pedagogenes selvfølgeligheter og ”sannheter” ut fra barneperspektivet. Vi motvirker oppdeling av teori og praksis og bygger på frivillighet, egen aktivitet,samt en vilje til å dele ansvar. Ut fra ulikheter leter vi etter spørsmål som fordrer en eksperimenterende og utforskende arbeidsmåte.

Vi møtes ca fire ganger i halvåret på ulike barnehager og arrangerer i tillegg fagdager og konferanser.

Kontaktperson: Gjertrud Laugen Forbord

Les mer på Facebook-siden vår.

Mer informasjon på våre nettsider

ICDP foreldreveiledning

Kompetansenettverk for barnehager.

Ved spørsmål ta kontakt med en av koordinatorene:

  • (Øya Barnehager),
  • (Øvre Sjetnan barnehager)

Mer om ICDP.

Reggio Emilia

Et nettverk om barns demokratiske deltakelse i egen oppvekst
Kontaktperson:

Aktuelle satsingsområder for barnehager

Bedre skolestart

Bedre skolestart - er et innovasjonsprosjekt som Trondheim kommune deltar i, for å lykkes med en tilpasset skolestart for alle.
Prosjektansvarlig: , Virksomhetsområde barnehage

Den kulturelle barnehagesekken (DKB)

Den kulturelle barnehagesekken (DKB) - er et tilbud til barnehager med informasjon, faglig utvikling og arrangementer innenfor kulturlivet. Les mer om DKB på Kulturskolens nettsider.
Kontaktperson: ,Trondheim kulturskole

Grønn barneby

Grønn Barneby - Arbeidsgruppen i Grønn Barneby støtter barnehager med opplæring i bærekraftig utvikling, klima og folkehelse. 
Kontaktperson: , Klima- og miljøenheten

Helhetlig modell for inkluderende praksis

Helhetlig modell for inkluderende praksis - Alle barn skal ha et tilpasset, inkluderende og likeverdig tilbud i barnehage, uavhengig av hvilken barnehage barnet går i. Modellen skal bidra til at alle opplever seg som en del av et fellesskap og opplever tilhørighet i barnehagen. Modellen legger til rette for en tettere og mer systematisk samhandling mellom ansatte i laget rundt barnet. 
Kontaktperson: Helene B Svensson, kommunalsjef Virksomhetsområde barnehage

NY som barnehagelærer

Gjennom NY som barnehagelærer skal nytilsatte nyutdannede barnehagelærere i private og kommunale barnehager få tilbud om veiledning under første arbeidsår. NY som barnehagelærer i Trondheim/Malvik gjennomføres i nært samarbeid med Dronning Mauds Minne høgskole (DMMH). Bak denne lenka kan du lese planen for barnehageåret 2025/2026.
Kontaktperson: - Virksomhetsområde barnehage

REKOM

REKOM - Alle barnehager i Trondheim kommune kan delta i regional kompetanseutvikling for barnehager, REKOM som støtte i utvikling av deres pedagogiske praksis i samarbeid med Nord universitet og Høgskolen Dronning Mauds Minne.
Kontaktperson: - Virksomhetsområde barnehage

Sist oppdatert: 07.10.2025

Fant du det du lette etter?