Helhetlig modell for inkluderende praksis

Helhetlig modell for inkluderende praksis

Innhold

Trondheim kommune innførte fra 1.august 2024 en ny modell for spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne. Den nye modellen legger til rette for at alle barn og barnehager får tilgang på  spesialpedagogisk kompetanse, og at det blir en tettere og mer systematisk samhandling mellom foreldrene, personalet i barnehagen, PPT og ansatte fra spesialpedagogiske team. I den nye modellen legger kommunen til rette for at barn med enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging, i større grad enn i dag skal få denne hjelpen innenfor rammen av det ordinære barnehagetilbudet.

Alle barn i barnehagen er den enkelte barnehages ansvar og alle ansatte skal ha god kunnskap om alle barnas behov. 

I organiseringen av tilbudet om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging vil kommunale  og private barnehager sammen med familiebarnehager være organisert i samarbeidende grupper, omtalt som “ barnehageklynger”.  Det er 26 slike barnehageklynger i Trondheim kommune.  

Spesialpedagogiske team

Hver barnehageklynge har en barnehage som har ansvar for et spesialpedagogisk team, denne barnehagen er omtalt som en vertsbarnehage.  Det spesialpedagogiske teamet består av spesialpedagoger og øvrige ansatte  og skal bidra til en mer inkluderende praksis i alle barnehagene i klynga, sammen med grunnbemanning i hver barnehage.

Spesialpedagogene og øvrige ansatte fra spesialpedagogiske team  jobber direkte med barna i barnehagen samtidig som de veileder personalet i barnehagen slik at barn får hjelpen og støtten de har behov for gjennom hele dagen,  også når spesialpedagogen ikke er sammen med barnet. 

Alle ansatte i de spesialpedagogiske teamene er ansatt i en vertsbarnehage.

De spesialpedagogiske teamene har en koordinator som  sammen med vertsbarnehagens leder organiserer teamets arbeid og har oversikt over alle vedtak i barnehagene i klyngene. 

Virksomhetsområdet barnehage fatter enkeltvedtak for alle barn i tett samhandling med barnehagene.

Svært syke barn og barn med store  og omfattende funksjonsnedsettelser  får den tilretteleggingen de har behov for gjennom tilstedeværelse fra team og i samhandling med personalet i barnehagen. 

Forsterket spesialpedagogisk team

I hver bydel finnes det barnehager som er særskilt fysisk tilrettelagt for å ivareta barn som har store og vedvarende funksjonsnedsettelser og /eller store medisinske behov. Barnehagene med særskilt fysisk tilrettelegging omtales som forsterkede barnehager med en spesielt tilrettelagt avdeling. En av våre viktige målsettinger er at barn som mottar et slikt tilbud, er inkludert i fellesskap med andre barn i barnehagen. Barna vil ivaretas av et forsterket team som har en by- og bydelsomfattende funksjon og som jobber tett sammen med foreldre, PPT, øvrig BFT og spesialisthelsetjenesten. Ilabekken barnehager har ansvar for å lede det forsterkede teamet. Det er særlig viktig å legge vekt på at barn innenfor denne målgruppen får mulighet til å ta i bruk sitt funksjonsoverskudd i fellesskapet i barnehagen hvor barnet går eller i hjemmet. 

De forsterkede barnehagene vi har i dag er: 

  • Hårstad barnehage ved Hårstadmarka barnehager
  • Brøset barnehage ved Strinda barnehager
  • Charlottenlund barnehage ved Jakobsli barnehager
  • Iladalen barnehage ved Ilabekken barnehager

Hovedansvaret for barna ligger hos barnehagen barnet går i. Teamet skal samarbeide tett med disse barnehagene, det spesialpedagogiske teamet i den enkelte klynge og PPT, slik at det opprettes et team rundt hvert enkelt barn. Det forsterkede teamet skal være en ressurs både mot barnehagelovens §31 og §37, det vil si både spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging. For barn som er i hjemmet ligger ansvaret hos avdelingsleder for forsterket spesialpedagogisk team.

Personalet i forsterket team bistår også ordinære barnehager for veiledning og støtte ved behov.

Mer informasjon om modellen.

Sist oppdatert: 01.12.2025

Fant du det du lette etter?