Helhetlig modell for inkluderende praksis

Helhetlig modell for inkluderende praksis

Innhold

Trondheim kommune innførte fra 1.august 2024 en ny modell for spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne. Den nye modellen legger til rette for at alle barn og barnehager får tilgang på  spesialpedagogisk kompetanse, og at det blir en tettere og mer systematisk samhandling mellom foreldrene, personalet i barnehagen, PPT og ansatte fra spesialpedagogiske team. I den nye modellen legger kommunen til rette for at barn med enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging, i større grad enn i dag skal få denne hjelpen innenfor rammen av det ordinære barnehagetilbudet.

Alle barn i barnehagen er den enkelte barnehages ansvar og alle ansatte skal ha god kunnskap om alle barnas behov. 

I organiseringen av tilbudet om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging vil kommunale  og private barnehager sammen med familiebarnehager være organisert i samarbeidende grupper, omtalt som “ barnehageklynger”.  Det er 26 slike barnehageklynger i Trondheim kommune.  

Spesialpedagogiske team

Hver barnehageklynge har en barnehage som har ansvar for et spesialpedagogisk team, denne barnehagen er omtalt som en vertsbarnehage.  Det spesialpedagogiske teamet består av spesialpedagoger og øvrige ansatte  og skal bidra til en mer inkluderende praksis i alle barnehagene i klynga, sammen med grunnbemanning i hver barnehage.

Spesialpedagogene og øvrige ansatte fra spesialpedagogiske team  jobber direkte med barna i barnehagen samtidig som de veileder personalet i barnehagen slik at barn får hjelpen og støtten de har behov for gjennom hele dagen,  også når spesialpedagogen ikke er sammen med barnet. 

Alle ansatte i de spesialpedagogiske teamene er ansatt i en vertsbarnehage.

De spesialpedagogiske teamene har en koordinator som  sammen med vertsbarnehagens leder organiserer teamets arbeid og har oversikt over alle vedtak i barnehagene i klyngene. 

Virksomhetsområdet barnehage fatter enkeltvedtak for alle barn i tett samhandling med barnehagene.

Svært syke barn og barn med store  og omfattende funksjonsnedsettelser  får den tilretteleggingen de har behov for gjennom tilstedeværelse fra team og i samhandling med personalet i barnehagen. 

Forsterkede spesialpedagogiske team

I tillegg har en barnehage i hver bydel (Heimdal, Lerkendal, Midtbyen og Østbyen) et forsterket spesialpedagogisk team med faste ansatte. Dette teamet  ivaretar barn i barnehager der de ordinære teamene har behov for annen kompetanse eller ressurser, og ivaretar barn som har behov for spesialpedagogisk hjelp i hjemmet. Forsterket spesialpedagogisk team har en by- og bydelsomfattende funksjon og jobber tett sammen med foreldre, PPT, øvrig BFT og spesialisthelsetjenesten.


Mer informasjon om modellen.

Sist oppdatert: 08.01.2025

Fant du det du lette etter?