Sparebank passasjen
Fra Søndre gate til Apotekerveita er det laget en passasje gjennom bygningen på gateplan. Passasjen åpner opp kvartalet, gir oversikt og en snarvei i bystrukturen. Innganger til bank og cafe er lagt til passasjen.
Passasjens historie og tilgjengelighet
Trondhjems Sparebank er en monumental bankbygning i mur oppført i 1882, etter tegninger av arkitekt Adolf Schirmer.
I 2010 ble det reist et nytt bankbygg i Søndre gate, som knytter det gamle bankbygget med det nye. Samtidig ble Westermannsveita gjenåpnet mellom Apotekterveita og Søndre gate. Dette var en av byens middelaldergater, kjent som Øvre Almenning. Fra Kongens gate er det høy trapp til den eldste bankbygningen. Tilbygget og passasjen ble løst slik at den også gav universelt utformet adkomst til dette historiske bygget. Adkomst er løst via nytt tilbygg. Det ble samtidig etablert universell adkomst mellom Søndre gate og Apotekerveita. Den ligger rett bak bygningen man ser på bildet over.
Video som viser den nye passasjen med bruker og rullator:
Løsning for universell utforming
Adkomsten fra Søndre gate er løst med rampe i den nordlige delen. I sør er det en trapp med tre trinn, mellom disse to er det en installasjon i betong. Denne er det naturlig å bevege seg rundt. Rampa er utformet som en gangvei inn i et byrom og har innstøpt en ledelinje i metall i dekket som er av betong. Rekkverk er monter langs husveggen ved rampen og fistilt midt i trappen.
Det er etablert et oppmerksomhetsfelt i smågatestein i bunn av trapp og rampe. Samme type felt markerer veggsone langs fortau.
Håndløperer i stål starter foran trinn både i topp og bunn av trapp slik at man får støtte før man begynner å gå trappen. I fremkant av trinn er det etablert trinnmarkeringer i kontrastfarge.
Inngang til bank og cafe ligger i passasjen. Inngangen er trinnfri, med et oppmerksomhetsfelt foran dører i form av rist. Dørene åpner og lukker automatisk.
Mot Apotekerveita er dekket en blanding av storgatestein og skiferheller. Hellene ligger her midtstilt og gir en naturlig ledelinje. Videre er det lagt ned en ledelinje i stål i betongdekket.
Hva kunne vært løst bedre?
Løsningen hadde vært enda bedre om det hadde vært etablert en markering av veggsonen også inne i passasjen.