Digitale byggesøknader

Digitale byggesøknader

Innhold

Vi vil at du bruker digitale søknadsskjema fra Direktoratet for byggkvalitet. 

Søknad om byggesak

Digitale byggesøknader

Trondheim kommune har siden 2020 tatt imot digitale byggesøknader, og den 15.3.23 stengte vi for muligheten til å søke om tillatelse til tiltak på e-post for profesjonelle aktører. 

Overgangen har gått bra og vi ser nå at bransjen, i større grad enn tidligere, bruker digitale søknadsløsninger. Det er bra og vi mottar nå svært få søknader som leveres over disk. 

I arbeidet med å strømlinjeforme prosesser, ved mindre manuelt arbeid i mottak av søknad, vurderer vi å stenge for muligheten til å søke om tillatelse til tiltak for ikke-profesjonelle i 2026. Beslutningen tas første kvartal 2026. Mer informasjon vil komme før iverksettelse.

Vi ønsker at hele byggesaksreisesen digitaliseres, og at metadata fra digitale søknader i stor grad automatiseres inn i vårt byggesakssystem, for til slutt overføres til matrikkel. Dette bidrar til raskere saksbehandling og bedre kvalitet i  informasjonsflyten mellom søker og saksbehandler. 

eByggesøknad

eByggesøknad er en fellesbetegnelse for digitale byggesøknader for både profesjonelle og private søkere. Søknadsverktøyene leveres av flere større og mindre aktører innenfor byggenæringen.

Felles for alle digitale byggesøknader, er at de er knyttet opp mot en nasjonal søknadsportal som kontrollerer søknaden for mangler før den blir videresendt den enkelte kommune. Dersom søknaden har mangler, vil søkeren få beskjed om hva som må suppleres. Er den komplett, vil den kunne gå rett inn i kommunens eByggesak-løsning, uten at det skal være nødvendig med manuell innregistrering av data.

For å redusere arbeidet med registrering av digitale søknader ber vi om at søkere i størst mulig grad følger vårt forslag til navngiving av søknadsdokumenter.

Mer bruk av digitale modeller

Det arbeides nå med å gjøre BIM (BygningsInformasjonsModell) tilgjengelig i byggesaksbehandlingen, som erstatning for eller i alle fall supplering til de tradisjonelle byggetegningene. En BIM plassert inn i en 3D-modell av nabobebyggelsen vil gjøre det enklere for byggesaksbehandlerne, politikerne, statsforvalteren og andre interessenter å få et inntrykk av hvordan det planlagte bygget vil passe inn i omgivelsene, både med hensyn til størrelse, plassering og arkitektur.

En BIM vil dessuten inneholde alle relevante data om arealer og bruksområder som gjelder for byggverket. Disse dataene kan automatisk trekkes ut av modellen, og gjenbrukes i både eByggesak og andre registre som måtte ha behov for dem, f.eks. matrikkelen. Igjen et område hvor kommunen vil spare mye tid på unngått manuell innregistrering.

Byggesakskontoret ser også for seg at de snart vil kunne benytte BIM til “virtuelle” møter med arkitekt eller utbygger gjennom bruk av VR-briller, og på den måten kunne gjennomføre befaringer eller forhåndskonferanser “inni bygget”, før byggingen i det hele tatt er påbegynt.

Og benyttes BIM i nabovarslingen, vil berørte naboer kunne ta med seg nettbrettet eller mobiltelefonen ut i hagen, og ved hjelp av AR-teknologi se hvordan nybygget vil ta seg ut ferdig oppført på nabotomta.

Digital post fra Byggesakskontoret

Byggesakskontoret sender i dag i utgangspunktet all post via digitale løsninger. Hvis man som privatperson har valgt å motta post fra det offentlige via Digipost eller eBoks (DPI/SDP), vil man ikke få posten ettersendt som brevpost. Dette uavhengig av om den blir åpnet eller ikke.  

Privatpersoner som ikke har valgt en digital postkasse, vil få denne posten levert til Altinn. De vil da få informasjonen ettersendt per post hvis den ikke er åpnet innen 40 timer.

Virksomheter er lovpålagt å lese post fra det offentlige digitalt i Altinn. De kan selv konfigurere hvorvidt de ønsker å få uåpnet post ettersendt eller ikke. 

Sist oppdatert: 03.10.2025

Fant du det du lette etter?