Renhold i hjemmet
Renhold i hjemmet
Innhold
Grunnlag for våre tjenester
Helse og velferdskontoret kartlegger hva du klarer selv, hva andre hjelper eller kan hjelpe deg med, men også hva du trenger for å øve på for å klare bedre. Det betyr at de vil gi deg råd, veiledning og opplæring. Målet er at du skal klare deg selv best mulig.
Har hverdagen din endret seg?
Ta kontakt med helse- og velferdskontoret i din bydel for å søke om tjenester i kommunen. Er du usikker på hvilken bydel du tilhører, kan du se i kartet over bydelene.
Helse- og velferdskontoret tar i mot henvendelser og søknader, vurderer hvilke tjenester du trenger du trenger og fatter vedtak om tjenester. Du kan også ta kontakt for å få råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende.
Renhold
Praktisk bistand renhold tildeles som enkeltstående renholdsoppgaver i rom som er i daglig bruk. Dette utføres av Hjemmehjelpstjenesten.
Du kan blant annet få hjelp til vask av gulv, bad, støvsuging, støvtørk, vindusvask, kjøleskap, komfyr og mikrobølgeovn og sengetøyskift.
Inkluderte tjenester, frekvens og varighet avgjøres av helse- og velferdskontoret etter kartlegging av dine behov.
Heldøgnsomsorg
Dersom renhold ikke kan ivaretas av tjenestemottaker alene eller i et samarbeid med personell knyttet til heldøgns omsorg, ivaretar Hjemmehjelpstjenesten et grunnleggende renhold hver 3. uke.
Behov ut over dette ivaretas av tjenestene i heldøgnsomsorg i henhold til individuell vurdering og i vedtak om praktisk bistand.
Miljøvennlig renhold
Hjemmehjelpstjenesten utfører miljøvennlig renhold.
- Vi benytter:
- fuktige og tørre mikrofiberkluter og mopper
- dynkeflasker der det er behov for å tilføre vann
- miljøvennlige kjemikalier ved behov
- støvsuger til tekstiloverflater
- Verneutstyr vi benytter:
- skoovertrekk til å beskytte dine gulv og forbygge smitte
- engangshansker
- annet aktuelt verneutstyr ved behov
Arbeidsutstyr du må ha tilgjengelig
- Støvsuger inkludert ekstra støvsugerposer og filter
- Vurdere robotstøvsuger for gulv
- Kost og støvbrett med lang skaft
- Toalettbørste
- Rengjøringmidler for gulv med nøytral pH (pH7)
- Rengjøringsmidler for wc med lav pH (pH under 7)
Utstyr utover dette har Hjemmehjelpstjenesten med.
Ditt hjem, vår arbeidsplass
Når du mottar tjenester i hjemmet, blir hjemmet ditt arbeidsplassen til våre ansatte.
Gjør boligen din tilgjengelig for våre ansatte ved å ha:
- Husnummer på bolig
- Navn på ytterdør
- Tilstrekkelig med utvendig belysning
- Tilgjengelig parkeringsplass
- Snøfri adkomst frem til ytterdør
Arbeidsmiljøloven stiller krav til ansattes fysiske og psykiske arbeidsforhold.
Vi gjennomfører en arbeidsplasskartlegging ved oppstart av tjenesten og forventer at du samarbeider med oss slik at våre ansatte kan utføre arbeidet på en sikker og forsvarlig måte.
- Røyking
- Alle har krav på et røykfritt arbeidsmiljø. Du kan derfor ikke røyke når våre ansatte er på besøk, og vi setter pris på at du lufter før vi kommer.
- Husdyr
- Noen ansatte kan være allergiske eller redde for dyr. Husdyr kan virke forstyrrende på arbeidet. Det kan derfor hende du får beskjed om å sette dyret i bur, eller i et annet rom, før vi kommer. Vi har ikke anledning til å ta vare på dyr dersom du for eksempel blir innlagt på sykehus.
Spørsmål om faktura?
Ta kontakt med Regnskapstjenesten på telefon 96 51 45 00 eller e-post eller gå inn på Regnskapstjenesten sin hjemmeside.
Sist oppdatert: 26.03.2025