Renhold i hjemmet
Renhold i hjemmet
Innhold
Har hverdagen din endret seg?
Ta kontakt med helse- og velferdskontoret i din bydel for å søke om tjenester i kommunen. Er du usikker på hvilken bydel du tilhører, kan du se i kartet over bydelene.
Helse- og velferdskontoret tar i mot henvendelser og søknader, vurderer hvilke tjenester du trenger du trenger og fatter vedtak om tjenester. Du kan også ta kontakt for å få råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende.
Trenger du hjelp til renhold?
Helse og velferdskontoret kan fatte et vedtak om renhold i hjemmet. Du kan blant annet få hjelp til vask av gulv på rom som er i daglig bruk, vask av bad, støvsuging, støvtørk, vindusvask, vask av kjøleskap, komfyr og mikrobølgeovn og sengetøyskift. Inkluderte tjenester, frekvens og varighet avgjøres av helse- og velferdskontoret i samråd med hjemmehjelpstjenesten og dine individuelle behov.
Hva kan du forvente av Hjemmehjelpstjenesten?
Hjemmehjelpstjenesten ønsker å skape samarbeid med deg basert på tillit, trygghet og omsorg. Vi møter deg med respekt og verdighet.
Målet er at tjenesten skal støtte den som får hjelp til å ha et aktivt liv og klare seg selv best mulig.
- Renholdere er uniformert og viser legitimasjon uoppfordret.
- Vi har med eget rengjøringsutstyr.
- Det er som regel to ansatte som kommer til deg.
- Vi har taushetsplikt.
- Hjemmehjelpstjenesten er områdestyrt og er i ulike bydeler på bestemte dager.
For at vi skal kunne gi riktig og nødvendig hjelp, ønsker vi at
- Du er til stede når hjelpen gis, eller du inngår avtale med oss dersom du ønsker at vi skal utføre tjenesten selv om du ikke er hjemme, for eksempel fordi du er på dagsenter. Dette forutsetter at vi kan disponere egen nøkkel til boligen din.
- Du gir beskjed innen kl. 15.00 dagen før dersom du må endre inngåtte avtaler. Ta kontakt på tlf. 47 60 73 09.
- Du gir beskjed dersom behovene dine endrer seg.
- Du tar hensyn, slik at våre ansatte kan ha et røykfritt arbeidsmiljø.
Miljøvennlig renhold
Slik utfører vi miljøvennlig renhold i hjemmet ditt
Hjemmehjelpstjenesten utfører renhold i rom som du/dere bruker til daglig. Det innbefatter kjøkken, stue, soverom, gang og bad. Hjemmehjelpstjenesten utfører renhold med utgangspunkt i et miljøperspektiv. Det betyr at vi jobber mot et kjemikaliefritt hjem. Et standard renhold innebærer at vi:
- Tørrmopper alle gulv. Her brukes det en tørr mikrofibermopp som enkelt trekker til seg støv og smuss.
- Våtmopper alle gulv med lett fuktig mikrofibermopp, dette for best mulig ivaretakelse av gulv. Ved behov for mer fukt brukes dynkeflaske. Det er ikke anbefalt å bruke mye vann eller kjemikalier da dette er skadelig for gulv.
- Støvsuger alle tepper og matter, listverk, stoler og sofa i stoff.
- Vasker baderom og toalett hvor vi gjennomfører renhold av: lysarmatur over speil hvis vi kommer til, speil, servant og møbel der vi kommer til, overflate vaskemaskin og tørketrommel der vi kommer til, dusjarmatur, dusjkabinett (gulv), badekar og toalett.
- Renholdet vil bli utført der vi kommer til uten å flytte på møbler eller andre tunge ting.
Disse tjenestene gir hjemmehjelpstjenesten periodisk og må bestilles av tjenestemottaker selv:
- Vindusvask 1 gang per år avhengig av vedtak, og dette utføres fortrinnsvis på våren.
- Innvendig og utvendig komfyr vask inntil 4 ganger per år. Her bruker hjemmehjelpstjenesten egne egnede kluter.
- Innvendig og utvendig vask av kjøleskap inntil 4 ganger per år. Her bruker hjemmehjelpstjenesten egne egnede kluter i mikrofiber.
- Innvendig og utvendig vask av mikrobølgeovn inntil 4 ganger per år. Her bruker hjemmehjelpstjenesten egne egnede kluter i mikrofiber.
- Innvendig og utvendig vask av dusjvegger inntil 4 ganger per år. Her bruker hjemmehjelpstjenesten mirakelsvamp og mikrofiberklut.
Som en tilleggstjeneste kan vi etter vedtak utføre:
- Tørke av støv og kontaktflater der vi kommer til. Berøringspunkt er lysbrytere, dørhåndtak og døromramming, eventuelt andre kontaktpunkter.
- Skifter på seng til den som har vedtaket. Skal det også skiftes på ektefelles seng må dette være en del av vedtaket eller at denne har eget vedtak.
- Støvsuging av sengemadrassen.
- Vask av kjøkkenbenk og kjøkkenfronter.
- Vask av klær, oppheng og bretting av klær. Dette oppdraget krever flere besøk samme dag.
- Vask av kjøkkenutstyr
- Kasting av søppel
Spørsmål om faktura?
Ta kontakt med Regnskapstjenesten på telefon 96 51 45 00 eller e-post eller gå inn på Regnskapstjenesten sin hjemmeside.
Sist oppdatert: 11.04.2024