Trygghetsalarm
Trygghetsalarm
Innhold
Trygghetspatruljen
- Tar kontakt med deg hvis du trykker på alarmen.
- Rykker ut hele døgnet.
- Kommer til deg innen 30 min ved nødstilfelle.
- Utfører hjemmetjenesten på natten.
Trygghetsalarmen er gratis.
Alle ansatte har uniform og vi kjører i biler med logo for at du alltid skal kunne kjenne oss igjen når vi kommer. Ansatte er helsepersonell med bred bakgrunn som er en del av Trondheim kommunes kriseteam, og samarbeider med alle enheter innen helse og velferd, legevakt, politi og brannvesen.
Søk om trygghetsalarm
Ta kontakt med helse- og velferdskontoret i din bydel for å søke om tjenester i kommunen. Er du usikker på hvilken bydel du tilhører, kan du se i kartet over bydelene.
Helse- og velferdskontoret tar i mot henvendelser og søknader, vurderer hvilke tjenester du trenger du trenger og fatter vedtak om tjenester. Du kan også ta kontakt for å få råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende.
Når kan du bruke trygghetsalarmen?
- Bruk alarmen når du opplever at du befinner deg i en akutt omsorgssituasjon.
- En akutt omsorgssituasjon er en tilstand som kommer i øyeblikkelig eller i løpet av noen timer. For eksempel et fall der du ikke kommer deg opp av deg selv.
- Utrykningstiden er 30 minutter etter varslet alarm hele døgnet.
- Du kan ikke benytte alarmen til omsorgsoppgaver som den ordinære hjemmetjenesten i din bydel har gitt deg vedtak på.
- Vi vurderer fortløpende hvilket behov du har for faste besøk fra hjemmetjenesten.
Når du har fått trygghetsalarm
Helse- og velferdskontoret vurderer om du kan få trygghetsalarm. Vi vil kontakte deg noen dager etter at du har fått vedtak. Dersom du har behov for å kontakte oss, ring 72 54 83 94.
Opp- og nedkobling av trygghetsalarm, og alle andre tekniske oppdrag gjøres av tekniker fra Trondheim kommune.
- Vi monterer elektronisk dørlås (eLås) på din boligdør/dører. Dersom det ikke lar seg gjøre trenger vi en nøkkel.
- Dersom du har husalarm må vi få vite koden for denne.
- Fra mottatt vedtak skal trygghetsalarmen være montert innen 10 virkedager.
- Du som skal bruke trygghetsalarmen være til stede når den monteres.
Kontakt oss ved feil på alarmen
Ved feil på alarmen kan du kontakte Trygghetspatruljen på telefon.
Automatisk brannvarsler
Dersom du ønsker det kan du få montert automatisk brannvarsler på Trygghetsalarmen. Dette er gratis.
Flytting/nedkobling av alarm
- Ta kontakt i god tid dersom du skal flytte og ha med deg alarmen!
- Hvis du skal flytte og ha med trygghetsalarmen til en annen adresse, må du betale et flyttegebyr på kr 700.
- For nedkobling av alarm, ring Trygghetspatruljen på telefon for informasjon og avtale
Kontakt Trygghetspatruljen
E-post:
Sist oppdatert: 02.10.2024