Transport

 

Tegningen viser en høy, grå skorstein i midten. To tegnede kjøretøy, en bil og en lastebil, er avbildet nederst. En blå stripe med teksten "Trondheim" er plassert under kjøretøyene.

Utslipp fra trafikken går ned

Transport er fortsatt hovedkilden til klimagassutslipp i Trondheim, selv om utslippene er kraftig redusert siden 2009. For å nå klimamål i 2030 må utslipp fra veitrafikken kuttes enda raskere.

Klimagassutslipp fra veitrafikk

Kilde: Miljødirektoratet

Denne figuren viser fordelingen av klimagassutslipp fra veitrakk i Trondheim i 2023. Samlede utslipp var på 164 tusen tonn CO2-ekv. Personbiler står for den største delen av utslippene med 41 prosent, så tunge kjøretøy med 26 prosent. Varebiler og busser utgjør henholdsvis 14 og 19 prosent av utslippene fra veitrafikk. Veitrafikken er den største utslippsektoren i Trondheim, men det er også sektoren som har sett den største reduksjonen i utslipp siden 2009. Klimagassutslipp fra personbiler er nesten halvert, hovedsakelig på grunn av overgangen til elbil. 

Nybilsalg de siste 12 månedene

 

Kilde: Opplysningskontoret for veitrafikk (OFV)

For å nå Trondheims klimamål må utslippene fra veitrafikken ned til tilnærmet null. Så å si alle kjøretøy som går på diesel og bensin må skiftes ut. Kakediagrammene viser fordelingen av drivstofftyper for nye personbiler, lastebiler og varebiler registrert i Trondheim de siste 12 månedene. Mer enn 9 av 10 nye elbiler er elektriske. For lastebiler dominerer fortsatt fossile kjøretøy, men elektriske og gassløsninger begynner å komme på plass. For varebiler er fossilt fortsatt mest vanlig også.

Biogass og nullutslippskjøretøy i Trondheim

 

Kilde: OFV

Det er cirka 96.000 personbiler registrert i Trondheim, samt 1600 lastebiler og 13.000 varebiler (OFV, januar 2025). Figuren viser utviklingen i biogass- og nullutslippsandelen for alle tre kjøretøytyper siden 2014. Andel nullutslipps personbiler begynte å vokse allerede fra 2014 og innen 2024 utgjorde cirka 35 prosent av bestanden. Varebilandelen viser også en økning, men utviklingen har gått saktere. Også innenfor lastebilsegmentet ser man starten på et skifte, med en stigende andel biogass og nullutslippskjøretøy fra 2022.

 

Fossilfri og nullutslippsandel i vår egen bestand

Kilde: Trondheim kommune

Trondheim kommune har hatt en langvarig satsing på klimavennlige kjøretøy til egen drift. Trondheim kommune har hatt en langvarig satsing på klimavennlige kjøretøy til egen drift. Målet vedtatt i utskiftingsplanen for kommunale kjøretøy er at alle kjøretøy og maskiner skal enten værenullutslipp eller gå på biogass innen 2030. Figurene viser at kommunens personbilpark allerede er nesten utslippsfri, og varebilparken har sett en rask utskifting til nullutslipp. Stadig flere tunge elektriske og biogass lastebiler har også kommet på plass. Delmålet i utskiftingsplanen om at 45 % av tyngre kjøretøy skulle gå på el eller biogass innen 2023 ble nådd.

Fant du det du lette etter?