Sjøfart
Full fart mot grønnere sjøfart?
Trondheim er en havneby, og utslipp fra skip innenfor kommunegrensene teller mot Trondheims klimamål. Halvparten av utslippene kommer fra skip som ligger til kai, og landstrøm må bli en viktig del av løsningen. Cruiseskip utgjør en mindre del av utslipp fra sjøtransport i Trondheim, men antall cruiseanløp øker.

Cruiseanløp i Trondheim
Kilde: Kystverket
Cruiseskip står for en fjerdedel av klimagassutslippene fra sjøfart i Trondheim i 2023. Dette tilsvarer bare litt over en prosent av Trondheims totale utslipp, men cruisetrafikken er i vekst. I 2016 var det cirka 60 anløp i Trondheim. I 2023 hadde dette økt til rundt 100 anløp. I perioden 2020-2021 var antall anløp kraftig redusert på grunn av koronapandemien.
Bruk av Landstrøm (kWh)
Kilde: Trondheim havn
For å redusere utslipp kan skipene bruke strøm fra land som energikilde i stedet for fossilt brenselstoff, både mens de ligger til kai og i noen tilfeller til å lade batteri som brukes under seilas. Figuren viser bruk av landstrøm i 2023. Den grønne stolpen viser bruk av landstrømsanlegget på pir II. De lader batteriene via ladetårn hver gang de legger til land. Den røde stolpen viser bruk av landstrømsanlegget på pir I, hovedsakelig gjelder dette kystruta, i tillegg brukes anlegget av cruiseskip som er små nok til å kunne legge til her. Den blå stolpen viser strømbruk for hybridferjene som går mellom Flakk og Rørvik. For å nå mål om nullutslipps havn innen 2030 må det bygges ut og tas i bruk enda mer landstrømskapasitet.