Klimaplanen: Areal og transport
Klimaplanen: Areal og transport
Innhold
Hovedbiblioteket i sentrum og filialen på Moholt låner nå ut slike sykler gratis. Kjell Arne Elgsæther og datteren Kathrine (10) har lånt seg el-transportsykkel for aller første gang. I lastevogna er det plass til både barn og varer. Foto: Unni Skoglund
Sektormål
- I 2030 skal direkte klimagassutslipp fra transport være 85 % lavere enn i 1991.
Strategier
- Å prioritere en helhetlig og samordnet areal- og transportutvikling som ivaretar det grønne skiftet.
- Trondheim kommune vil benytte virkemidler i avtaler med staten, samarbeidet i Miljøpakken og i byregionen til å fremme gange, sykkel og kollektivtransport og redusere biltrafikken.
- Trondheim kommune vil være pådriver for å utvikle nasjonale virkemidler slik at vi kan gjennomføre de nødvendige utslippsreduserende tiltakene.
- Feie for egen dør: Kommunen skal være tidlig ute med å ta i bruk nye fornybare transportløsninger, inkludert drivstoff, energibærere og kjøretøyteknologi.
- Trondheim kommune skal legge til rette for det grønne skiftet i transportsektoren og fremme ny miljøvennlig kjøretøyteknologi og drivstoff.
Noen klimafakta om transport
I 2020 stod elektriske personbiler for ca. 57 % av nybilsalget og ca. 16 % av bestanden i Trondheim.
I 2020 stod elektriske varebiler for ca. 17 % av nybilsalget og ca. 4 % av bestanden i Trondheim.
3. august i 2019 ble alle bybussene fossilfrie. For mer info om bybussene: Miljopakken.no
Kontaktperson, Areal og transport
Telefon: 90 28 84 11
E-post:
Aktuelt
Lokaliseringsmuligheter for energistasjoner og knutepunkt for bylogistikk
Det er gjennomført en lokaliseringsstudie for energistasjoner og knutepunkt for bylogistikk på oppdrag for Trondheim kommune Klima- og miljøenheten.
Oppdraget har vært å identifisere tomter og arealer som egner seg til å etablere ulike former for infrastruktur tilknyttet de nevnte formålene.
I rapporten er behovet for fremtidige energistasjoner basert på rapporten Infrastruktur for alternative drivstoff i Trondheimsområdet, (se nedenfor) som skisserer hva som bør/må etableres av stasjoner for alternativ energi innen hhv. 2025 og 2035, på bakgrunn av Trondheim kommunes målsetning for reduksjon av klimagassutslipp.
Behov for bylogistikknutepunkt blir i rapporten utredet på et mer overordnet nivå, og det gis ikke konkrete anbefaling på antall eller typer knutepunkter.
Infrastruktur for alternative drivstoff i Trondheimsområdet
Analyse gjennomført av Endrava med underleverandører som beskriver dagens kjøretøyflåte og infrastruktur i Trondheim, samt scenarioer som viser utviklingen i samme segment frem mot 2030. Analysen inneholder også anbefalinger av effektive tiltak og virkemidler.
- Infrastruktur for alternative drivstoff
i FramtidsTrondheim: Strategiarbeid på byutviklingen i Trondheim fram mot 2050
Innfasing av kjøretøy på biogass, el og hydrogen - og lade-/fyllestasjoner for dette - er avgjørende for at Trondheim skal nå klimamålene. Analysen vil være et viktig kunnskapsgrunnlag i det videre arbeidet.
- Bildeling: Menon Economics har levert en rapport om hvordan implementere bildeling i Trondheim kommune og mulige klimagevinster dette kan gi.
- Lokal forskrift om parkeringstillatelse ved reserverte plasser for bildeling i Trondheim kommune.
- Restriktive virkemidler: Urbanet har levert en analyse som omhandler effekter av bilrestriktive tiltak når det gjelder å nå klimamålene til Trondheim kommune og nullvekstmålet.
- Etablering av energistasjoner i Trondheim: Rambøll har levert et forprosjekt om energistasjon i Trondheim . Vi jobber aktivt for å etablere fyllestasjoner for klimanøytralt drivstoff - biogass og hydrogen samt hurtiglading.
Nettsider for arbeidet med klimaplanen
- Ny klimaplan for Trondheim under arbeid
- Klimaplan og klimaarbeid
- Klimabudsjett
- Produksjon og distribusjon av energi
- > Areal og transport
- Bygg og anlegg
- Forbruk
- Næringsliv og innovasjon
- Klimatilpasning
Sist oppdatert: 25.09.2024