Fritidskortet

Fritidskortet

Innhold

Hva er fritidskortet?

  • Fritidskortet er en støtteordning som skal bidra til at alle barn og unge har mulighet til å delta i regelmessige, organiserte fritidsaktiviteter, uavhengig av familiens økonomi.
  • Familier i Trondheim kan ta i bruk fritidskortet fra april 2025. 
  • Dette er en universell ordning. Det vil si at alle elever i ungdomsskolealder som er født i 2010, 2011, og 2012 (13-15 år), og som er bosatt i Trondheim kommune, kan bruke fritidskortet.
  • Fritidskortet er på inntil 2000 kroner i året, og skal støtte deltakelse i regelmessige, organiserte kultur-, fritids- og friluftslivsaktiviteter.
  • Deltakelse i idrett er ikke inkludert i fritidskortet.
  • Fritidskortet er en digital betalingsløsning. Trondheim kommune bruker Friskus for å dele ut fritidskortet. 

 

Fritidskort workshop

Vi inviterer til to workshoper mandag 10. mars 2025, hvor vi forklarer hvordan fritidskortet fungerer og svarer på eventuelle spørsmål. Workshopene er for ansatte i kommunen og andre som er i kontakt med barn og familier, og for organisasjoner og fritidsaktiviteter som må registrere seg for at familiene skal kunne ta i bruk fritidskortet.

Del 1. Denne workshopen er spesielt tilpasset:

  • Kommunalt ansatte som jobber med inkludering av barn og unge, med hovedfokus på aldersgruppen 13-15 år.
  • Ansatte i frivilligorganisasjoner, bydelshus og bibliotek som ønsker å bidra til en mer inkluderende fritid for ungdom

Vi vil spesielt se på hvordan dere kan støtte opp om registreringsprosesser og tilby digital hjelp.

Tidspunkt: Kl 13:00- 15:00
Sted: Rådhuset, Storsalen 2. etg.
Påmeldingfrist: 24. februar 2025

Påmeldingskjema for kommunalt ansatte og frivilligsentraler 

 

Del 2. Denne workshopen er for organisasjoner og aktører som tilbyr kultur-, fritids- og friluftslivsaktiviteter.

Vi vil spesielt gå gjennom hvordan dere som organisasjon registrerer dere slik at familiene kan ta i bruk fritidskortet.

Tidspunkt: Kl 17:30- 19:30
Sted: Auditoriet Statens Hus
Påmeldingfrist: 24. februar 2025

Påmeldingskjema for lag og fritidsorganisasjoner 

 

For familier - hvordan ta i bruk fritidskortet?

For å få tilgang til fritidskortet må du som forelder/foresatt lage en brukerkonto i eget navn. Deretter oppretter du en fritidskonto per barn i målgruppen. Til dette trenger du BankID og barnets fødselsnummer.

Slik kommer du i gang:

1. Opprett en bruker
  • Gå inn på din kommune sin Friskus-side. 
  • Lag en personlig bruker/logg inn. Dette opprettes med e-post eller telefonnummer.

Se instruksjonsvideo om hvordan du oppretter en bruker. 

Detaljert hjelpetekst for å opprette en bruker.

 

 2. Legg til barnets fritidskonto
  • Gå til din profil, og velg Opprett Fritidskonto
  • I første steg skriver du inn fødselsnummer til barnet/ungdommen som skal få Fritidskonto. I dette steget sjekker vi at ikke kontoen allerede er opprettet.
  • Du vil få beskjed om å verifisere deg via ID-porten med elektronisk ID.
  • Etter du har identifisert deg med elektroniske ID (for eksempel BankID), skal du oppgi fødselsnummer, og navnet til barnet/ungdommen som skal ha Fritidskonto.

Se instruksjonsvideo om hvordan du oppretter Fritidskonto. 

Du må opprette en fritidskonto til hvert barn du har i aldersgruppen. 

3. Velg aktivitet og betal til arrangør

For å bruke fritidskortet må du logge inn på brukerkontoen din i Friskus og betale fakturaen du har mottatt gjennom barnets fritidskonto.

Se instruksjonsvideo om hvordan du betaler faktura. 

 

For lag og organisasjoner - hvordan bruke fritidskortet til å betale fritidsaktivitet?

For at det skal være mulig å bruke fritidskortet til å betale for aktiviteter, må lag og organisasjoner være registrert som arrangør på Trondheim.friskus.com.

Kriterier for fritidskortet til lag og organisasjoner:

  • Aktiviteten må være for ungdommer mellom 13-15 år (født i 2010, 2011 og 2012).
  • Aktiviteten må være regelmessig, være organisert og foregå over tid. Med det mener vi mer enn 8 ganger per halvår/sesong for at det skal godkjennes for fritidskortbetalingen.

Slik kommer du i gang:

1. Lag en bruker på Friskus
  • Gå inn på din kommune sin Friskus-side. 
  • Lag en personlig bruker/logg inn. Dette opprettes med e-post eller telefonnummer.

Se instruksjonsvideo om hvordan du oppretter en bruker. 

Detaljert hjelpetekst for å opprette en bruker.

2. Opprett arrangørside

Alle lag og foreninger kan få sin egen arrangørside i Friskus og bruke Friskus gratis.

  • Velg Bli Arrangør fra hovedmenyen eller fra arrangøroversikten, Arrangører. Skjemaet fylles ut med informasjon om din organisasjon og du kan velge forsidebilde og eget logobilde. Hvis du ikke vet organisasjonsnummeret kan du søke på dette her: registersøk i Brønnøysund
  • Når du har valgt Lagre etter at nødvendig informasjon er fylt ut, sendes skjema til oss for godkjenning. Dette for å gi dere og publikum en ekstra trygghet før noe blir publisert.
  • I mellomtiden kan du fortsette å utforske arrangørsiden og du kan opprette både arrangement og frivillige oppdrag. Alt innhold som dere oppretter vil bli publisert samtidig som arrangørsiden (ikke kladder selvsagt).
  • For å finne arrangørsiden igjen før den er publisert går du til Min bruker (profilsiden din). Når arrangørsiden er publisert vil du også finne den under Arrangører.

Se instruksjonsvideo om hvordan du oppretter arrangørside. 

3. Koble på betaling

Se instruksjonsvideo om hvordan du aktivere betaling med fritidskonto. 

 

Detaljert hjelpetekst for å aktivere betaling med fritidskonto. 

Etter at du har fullført disse stegene, vil aktivitetene dine være tilgjengelige for deltakere som ønsker å betale med Fritidskortet.

Merk: Hvis du er både forelder og arrangør, trenger du kun én bruker på Friskus.

Ofte stilte spørsmål

1. Hva kan jeg bruke fritidskortet til?
  • Fritidskortet kan brukes til å betale kontingent/medlemsavgift i regelmessige, organiserte kultur-, fritids- og friluftsaktiviteter. Dette kan både være fritidsaktiviteter som tilbys av kommunale, frivillige eller kommersielle aktører, som f.eks kulturskolen, korps, speider eller dansestudio.
  • Du kan ikke bruke fritidskortet til:
    • Idrett, dette gjelder også treningsstudio.
    • Å betale billetter til kino, besøk på lekeland, svømmehall eller kulturopplevelser.
    • Alle andre utgifter knyttet til deltakelsen, som for eksempel utstyr, kostymer og instrumenter. 
2. Kan fritidskortet brukes til å betale flere aktiviteter?
  • Beløpet kan deles på flere utbetalinger innen en ramme på inntil 2000 kroner per kalenderår, så fremt det er midler på fritidskortbudsjettet.
  • Hvis fakturaen er høyere enn saldoen på fritidskortet, betaler du resten av beløpet direkte til organisasjonen via Friskus eller nettbank (ikke kort).
3. Er det garantert at jeg kan bruke 2000 kroner?
  • Nei, dessverre. Budsjettet er begrenset, så det er førstemann til mølla som gjelder.
4. Er det  mulig å ta ut eller overføre penger fra fritidskortet til egen konto?
  • Nei. Det vil ikke være noen utbetaling direkte til familiene gjennom fritidskortet.
5. Kan fritidskortet brukes for allerede betalte fakturaer?
  • Nei. Faktura som allerede er betalt må ikke legges inn i Friskus. Det gis ikke refusjon gjennom fritidskortet for fakturaer som er betalt på annen måte.
  • Det vil ikke være noen utbetaling direkte til familiene gjennom fritidskortet. Alle betalinger går direkte til fritidsaktiviteter.
6. Må foreldre/foresatte registrere barnet på nytt hvert år?
  • Nei. Du registrerer barnet en gang og fritidskortet vil være virksomt så lenge barnet er i riktig aldersgruppe. 
7. Jeg er registrert som arrangør, må jeg opprette en separat privat brukerkonto?
  • Nei, du trenger bare én brukerkonto og bytte mellom ulike roller. Du kan registrere barnet ditt i profilen din og opprette en arrangørside med samme konto.
8. Er det mulig å dele tilgangen til fritidskontoen med andre brukere?
  • Ja. Flere brukere kan dele tilgang til den samme fritidskontoen. Dette gjøres på en trygg og sikker måte ved at den brukeren som har fritidskontoen tilknyttet sin profil deler pin-koden for kontoen med person som også skal ha tilgang.
  • Dersom du lurer på hvordan dette gjøres kan du følge denne hjelpeteksten.
9. Jeg finner ikke min aktivitet i fritidskortet! 
  • Organisasjonen må registrere seg før du kan betale fakturaen din der. Snakk med lederen eller kasserer.
  • Opplæringsvideoer for hvordan organisasjonen registrerer seg ligger på denne nettsiden.
10. Finnes det videoinstruksjoner for hvordan man bruker fritidskortet på andre språk?
  • Ja.  

Instruksjonsvideoene er tilgjengelige på engelsk, fransk og arabisk. 

11. Mitt barn er ikke i riktig aldersgruppe, eller deltar i aktiviteter som ikke dekkes av fritidskortet. Hvilke muligheter finnes for oss?

Det finnes mange virkemidler som bidrar til at alle barn og unge har mulighet til å delta i kultur-, idrett- og fritidsaktiviteter. Se samlet oversikt over disse mulighetene.

Kontakt oss

Kulturenheten

Kristina Fagerheim

Telefon: +47 90 87 61 84 

E-post:

 

Mette Jensen

Telefon: +47  97 42 16 44

E-post:

 

Sist oppdatert: 18.02.2025

Fant du det du lette etter?