Tilskudd til kjøp og montering av piggdekk til sykkel

Tilskuddet for 2024 er fordelt og det er ikke mulig å søke på dette tilskuddet lengre.

Hvem kan søke om tilskudd

Personer bosatt i Trondheim, Melhus, Malvik, Orkland, Skaun eller Stjørdal kommune. Hver person kan kun få tilskudd til ett sett piggdekk og montering.

Søknadsfrist og behandlingstid

• Søker kan få dekket inntil 1000 kroner for kjøp og montering av piggdekk for sykkel.
  • Tilskuddet deles ut etter “først-til-mølla”-prinsippet.
  • Søknadsfrist er 22.november 2024.
  • Rapportfrist er 15.desember 2024.
  • Vedtak fattes fortløpende og senest innen 3 uker etter mottatt søknad. Du får et varsel på e-post når vedtaket er klart. Selve vedtaket finner du i Tilskuddsbasen, som er Trondheim kommunes søknadsportal (se lenger ned for innføring i bruk av Tilskuddsbasen).
  • Du er selv pliktig å sjekke Tilskuddsbasen for status på din søknad.

Vilkår for tilskudd

Ordningen gir tilskudd til kjøp og montering av to nye piggdekk til sykkel. Piggdekkene må monteres hos en forhandler eller på et verksted.

• Tilskuddet gis til kjøp av ett sett av to nye piggdekk. Kvittering eller faktura skal legges ved rapport i Tilskuddsbasen for at tilskuddet skal kunne utbetales.
  • Viktig: Vedtak om tilskudd må være godkjent før søker kjøper og monterer på dekkene hos forhandler.
  • Kun kvittering eller faktura fra forhandler regnes som gyldig dokumentasjon på kjøp. Ordrebekreftelse vil ikke bli godkjent.
  • For å få tilskudd må det dokumenteres at dekkene er montert på sykkelen hos en forhandler eller et verksted. Kvittering eller faktura for dekkmontering er gyldig dokumentasjon.
  • Tilskudd forplikter mottaker til i ettertid å delta på noen korte undersøkelser om erfaringer med bruk av piggdekk og vintersykling.

Følgende gir avslag på utbetaling

• Kjøp og montering piggdekk på sykkel før vedtaket er godkjent.
  • Hvis montering av de nye piggdekkene ikke kommer frem av kvittering eller faktura fra forhandleren.
  • Overskridelse av rapportfrist som er 15.desember 2024.

Framgangsmåte for å søke (i denne rekkefølgen)

Du må bruke Tilskuddsbasen for å søke om tilskudd. Tilskuddsbasen ble opprinnelig designet for søknadsbehandling for organisasjoner. Det er derfor litt komplisert for privatpersoner å bruke denne løsningen. Det jobbes med å anskaffe en ny løsning, men dette vil ta noe tid. I mellomtiden må vi bruke denne løsningen. Dersom du opplever problemer når du skal lage en søknad, se gjerne på Ofte stilte spørsmål om Tilskuddsbasen, trykk på knappen "kan jeg søke om tilskudd som privatperson?".

1. Søke tilskudd
    For å søke om tilskudd i Tilskuddsbasen, må du ha bruker i Aktørbasen. Dersom du ikke har bruker her fra før, oppretter du det slik:

1.1 Åpne Aktørbasen.
    1.2 Velg "Registrer aktør i Aktørbasen".
    1.3 Velg «Registrer aktør uten organisasjonsnummer». Aktørens navn skal være det samme som navnet på den som søker om støtte.
    1.4 Gå inn på Tilskuddsbasen og søk om støtte.
    1.5 Velg fanen "Ny søknad".

2. Svar på søknaden
    Etter søknad er sendt inn, skal du få svar innen 3 uker. Vedtak om tilskudd fattes fortløpende. Du har selv ansvar for å sjekke status på din søknad inne på Tilskuddsbasen.

3. Godkjenn vedtak om tilskudd inne på Tilskuddsbasen.

4. Kjøp piggdekk og få de montert på av forhandler eller verksted.

Viktig: Piggdekkene skal altså ikke kjøpes før du har fått vedtak om tilskudd!

5. Send inn kvittering på kjøp.
    Du skal deretter laste opp kvittering for kjøp og montering i Tilskuddsbasen. Dersom kommunen ikke mottar kvittering på Tilskuddsbasen innen 15.desember 2024, annulleres tilskuddet.

Utbetaling av tilskudd

Dette gjelder ved utbetaling av tilskuddet:

• Tilskuddet utbetales etterskuddsvis. Det vil si at du må legge ut for kjøp og montering.
  • Det kan ta inntil 3 uker fra du har lastet opp kvittering til tilskuddet er på oppgitt konto.

Gå til Tilskuddsbasen for å laste opp kvittering (levere rapport).

Hjelp til Tilskuddsbasen

Behandling av personopplysninger

Søknader om tilskudd er offentlige dokumenter. Dette gjelder også vedlegg til søknaden og rapport. Ikke skriv sensitive personopplysninger i søknaden eller rapporten. Eventuelle sensitive opplysninger kan bes unntatt fra offentligheten. Dette må begrunnes av søker.

Opplysninger gitt i søknad om tilskudd kan ikke brukes til andre formål enn i behandling av søknaden, jamfør personopplysningsloven. Se for øvrig kommunens personvernerklæring for digitale tjenester.

Endring i prosjektet

Prosjektet skal gjennomføres slik det er beskrevet i søknaden og vedtaket. Kontakt saksbehandler dersom det blir store endringer i prosjektet. Om det er store endringer i prosjektet kan vedtaket endres.

Mislighold

Hvis søker oppgir uriktige opplysninger, skal det som hovedregel nektes rett til videre tilskudd. Når tilskudd er utbetalt på feil grunnlag (som feil i søknaden eller manglende rapportering), skal tilskuddet betales tilbake til Trondheim kommune.

Kontaktinformasjon

Hvis du har tekniske problemer setter vi stor pris på om du først sjekker denne nettsiden:

Hvis du ikke finner svar på denne siden kan du sende en e-post til

For andre spørsmål:

Mobilitets- og samferdselsenheten, Trondheim kommune