Individuelt tilrettelagt opplæring

Individuelt tilrettelagt opplæring

Tidligere omtalt som spesialundervisning

Elever som ikke har et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til individuelt tilrettelagt opplæring.

Skolen har ansvar for å vurdere om eleven trenger individuell tilrettelegging. Det må innhentes samtykke fra foresatte før det blir foretatt sakkyndig vurdering av en elev. Foresatte kan også ta initiativ selv og kreve at skolen gjør nødvendige undersøkelser for å finne ut om eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring.

Det er den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PP-tjenesten) som skal utarbeide den sakkyndige vurderingen. Den skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og hva slags opplæringstilbud som bør gis. 

Hvis det foreligger en sakkyndig vurdering som konkluderer med at eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, skal det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. I Trondheim kommune er rektor ved den enkelte skole delegert myndighet til å fatte et slikt vedtak.

Skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan for elever som får individuelt tilrettelagt opplæring. Opplæringstilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med eleven og foresatte.
(Opplæringsloven kapittel 11)

Alternative opplæringsarenaer på skoler

Trondheim kommune har alternative opplæringsarenaer ved følgende skoler:

For elever med autisme:

For elever med store, omfattende og vedvarende lærevansker:

Andre alternative opplæringsarenaer

Vi har tilbud til elever i grunnskolen som trenger alternativer til ordinær undervisning. Aktivitetene er gårdsdrift, dyrehold og friluftsliv.

Trondheim kommune har avtale med følgende gårder:

Nærskolen søker om plass i samarbeid med foresatte og eleven.

Nyttige lenker

Logopediske tjenester

 

Sist oppdatert: 23.07.2024

Fant du det du lette etter?