Vedlikehold og drift

Vedlikehold og drift

Det kommunale vegnettet omfatter ca. 700 km veg og gang- og sykkelsti. Trondheim bydrift har ansvar for drift og vedlikehold.

Innhold

Hvem eier vegen?

Lurer du på hvem som drifter de ulike veiene kan du gå inn på dette kartet:

Her ser du hvem som har ansvar for veiene i Trondheim

Ansvaret for drift av offentlig veg er fordelt mellom Trondheim kommune, Fylkeskommunen og Statens vegvesen. Trondheim kommune har ansvaret for kommunale veier som er merket KV i kartet.

Vinterdrift

Vinterdrift omfatter brøyting, strøing, salting, siktrydding, renhold, støvdemping, etterrydding og bortkjøring av snø. Trondheim kommune har som mål å sikre god og forutsigbar fremkommelighet for alle trafikanter på en måte som ivaretar miljøhensyn.

I dette kartet kan du se hvor vi har vært de siste 12 timene og utført vinterdriftaktivitet

Her finner du mer informasjon om brøyting og vinterdrift av kommunale veier

Vinteraksellast 2025

Fra 01.02.2025 til 01.04.2025 innføres vinteraksellast BkT8-50 på strekningen KV 1988 Gamle Bynesvei og KV 4980 Gamle Bynesvei/Møllebakken.

Grønt langs veg

Vegetasjon langs vei skal ikke hindre sikten for skilt eller veimerking. Den skal heller ikke være til hinder for trafikantene eller for gjennomføringen av veivedlikeholdet. Gresshøyde på grøntareal tilhørende veg skal ikke overstige 10 cm.

Ønsker du å si ifra om feil eller mangler ved grøntarealer langs kommunal veg kan du gjøre dette via vår Meld inn feil-tjeneste.

Informasjon om huseiers plikter.

Huseiere har ansvar for å rydde hekk og vegetasjon på sin eiendom mot veg og fortau (PDF).

Asfaltering

Trondheim kommune har ansvar for asfaltering og vedlikehold av asfalt- og grusveger på det kommunale vegnettet.  Alle kommunale veger blir tilstandsregistrert årlig. Dette legges til grunn for prioritering av tiltak.

Her finner du oversikt over strekninger som asfalteres sommer 2023

Prioritering av asfaltdekker

Behovet for vedlikehold er større enn hva det er penger til og det er et stort vedlikeholdsetterslep på kommunale veier. Når det ikke er nok penger til å fikse alle vegene, må det vurderes hvilke veier det er optimalt å gjøre ulike tiltak på.

Trafikken er den viktigste faktor når det kommer til hvilke veier som skal prioriteres i en vedlikeholdesammenheng. Det vil være mer lønnsomt å bevilge penger til en tungt trafikkert vei med få skader, enn en lett trafikkert veg som er totalskadet. En tungt trafikkert veg slites raskere.

Hvordan tiltak for vedlikehold prioriteres

For alle veger er det en bestemt trafikkmengde. Det som ødelegger asfalten er ikke årsdøgntrafikk, men mengden tungtransport, såkalt (SA10). Jo tyngre trafikken er, jo hurtigere nedbrytes veiens asfalt.

Det er busser, lastebiler, søppelbiler og andre tyngre kjøretøyer som ødelegger veiene.

Hver eneste veg representer en verdi, uansett om det er en asfaltveg, grusvei, en gammel skadet veg eller en ny veg. Topplaget i asfalten (slitelaget) på vegen har full verdi når den er ny og ingen verdi når veien er så skadet at den trenger enten reparasjon eller utskifting. Når vegen er ødelagt og ikke har noen verdi igjen, krever det store investeringer ved rehabilitering.

Vurdering av tiltak

Når er det rette tidspunktet for å gjøre et tiltak på vegen?

Mengden skader på en veg er utslagsgivende for å få beregnet vedlikeholdet på veien optimalt. Når antallet reparasjoner blir for stort og for dyrt, kan det være billigere å bytte slitelaget på veien. Har det vært mange skader på en veg i lengre tid kan skadene gå dypere og kan kreve reparasjon av oppbygningen til veien.

Optimalt vedlikehold

For å vedlikeholde et vegnett på best mulig måte, er det nødvendig å reparere/lappe eller bytte dekket tidlig nok, slik at skadene ikke ødelegger vegens oppbygging. I tillegg må det være et mål å få så lang levetid på topplaget som mulig ved å ta de rette metoder i bruk.

Det finnes tre hovedtyper med tiltak. Det er lapping, re-asfaltering og total rehabilitering. Sistnevnte tiltak er omfattende og krever investeringsmidler.

Vedlikeholdes det for sent så kommer tiltakene til å koste mer og vegens verdi forfaller. For tidlig vedlikehold kan også bli dyrt, da man risikerer å fikse noe som fremdeles har levetid igjen. Nøkkelen er å finne riktig tidspunkt.

Lønnsomhet – nytte/kost

For hver veg og delstrekning så beregnes det forskjellige vedlikeholdstiltak over en 10-års periode. For hver løsning beregnes det et lønnsomhetstall, som beskriver nytten i forhold til kostnadene. Nytten er i den sammenheng forandringen av vegens verdi.

Det lønner seg å fikse en veg med forholdsvis få skader, da denne investeringen vil forlenge vegens levetid.

Tungtrafikkerte veger (hovedveger) nedbrytes hurtigere enn veger med lavere tungtrafikk (adkomstveier). Dette spiller en stor rolle for beregning av nytte/kost-tallet.

Det har større nytteverdi å bruke penger på en vei med tungtrafikk, enn på en veg med nesten kun personbiltrafikk.

Trondheim kommune begrensede ressurser til drift og vedlikehold av veg. Men vi vil etter beste evne, prøve å opprettholde standarden på boliggater til et akseptabelt nivå.

Grusveger

Trondheim har om lag 320 grusveger med en samlet lengde på 105 km. Asfaltering av grusveier er ikke en prioritert aktivitet. Grusdekket skal ha tverrfall som sikrer avrenning. Det skal høvles/lappes når det oppstår sjenerende hulldannelser.

Vi gjennomfører støvdemping av alle grusveier om våren, når forholdene ligger best til rette for det. Støvdemping sommer og høst foretas etter behov.

Holdeplasser og leskur

Hvis det er spørsmål om holdeplasser, ta kontakt med veieier. Det kan være enten Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune eller Statens vegvesen. Tømming av avfallsbeholdere på holdeplasser er også veieiers ansvar.

Når det gjelder skader på leskur, skal Clear Channel kontaktes. Clear Channel har ansvar for drift og vedlikehold som omfatter blant annet en 24 timers frist for utbedring og utretting av meldte skader og feil (tagging, knust glass og liknende). Skader og feil skal meldes til firmaets kundesenter, e-post:

 

Hovedrengjøring 2024 og feiing av veg er nå gjennomført

Her finner du datoer i kart for hovedrengjøring av vei våren 2024

Trondheim bydrift jobbet etter en plan vi har lagt ut i kart. Det kan komme endringer i plan/utsettelser hvis temperaturene blir for lave eller vi får havari på maskiner.

De store mengdene med strøsand på veiene skal kjøres bort og håndteres forsvarlig fortløpende. Det innebærer at vi ofte kjører noen hundre meter før maskinen er full og må tømmes. Da må feiemassene kjøres bort på lokalt deponi før vi kan fortsette feiingen. 

Hva kan beboere gjøre?

Vi ber beboere og huseiere holder gatene fri for parkerte kjøretøy når feiemaskinene kommer på våren. Sand og grus skal ikke legges i hauger, men spres utover langs vegbanen.

Vi har ikke et mottak der folk kan levere sand og grus. Hvis grusen er jevnt fordelt utover gata når feiebilen kommer tar den sand og grus med seg.

Vi minner om huseiers plikter nedfelt i Trondheim kommune sine politivedtekter:

§ 4-1. Rydding og renhold av fortau

Eier av hus eller grunn mot offentlig sted i tettbygd strøk plikter å sørge for rydding og renhold av fortau, gang- og sykkelvei, rennestein, og ut til midten av kjørebanen.

Kontakt oss

Har du tilbakemeldinger, spørsmål eller ønsker? Send en henvendelse til Trondheim Bydrift

Sist oppdatert: 14.01.2025

Fant du det du lette etter?