Bestill time til montering av eLås digitalt
Trondheim kommune er i gang med å innføre elektroniske dørlåser (eLås) hos innbyggere som har trygghetsalarm. For å gjøre innføringa så effektiv som mulig har kommunen utviklet en digital selvbetjeningsløsning for timebestilling. Der kan innbyggerne bestille tidspunkt for å montere eLås etter at de har mottatt en SMS fra kommunen.
Sist oppdatert: 20.06.2024
Trondheim kommune innfører eLås stegvis ut i fra geografiske områder, og bestillingstidspunkt blir derfor lagt ut fortløpende, område for område.
-Vi varsler på SMS når den enkelte kan gå inn på Min side og bestille tidspunkt for montering. Først når du har mottatt SMSen er det mulig å bestille, sier prosjektleder Anita Das.
-Vi har utviklet det digitale timebestillingssystemet fordi vi ønsker at innbyggere skal kunne bestemme monteringstidspunkt selv ut i fra når det passer for dem, istedenfor at vi tildeler et tidspunkt. Innbyggerne vil kunne velge mellom montering på formiddagen eller ettermiddagen. Når time er bestilt gjennom timebookingssystemet vil innbyggeren få en påminnelse om monteringen dagen før, sier Anita Das.
eLås- en sikrere og tryggere løsning
Rundt 6000 innbyggere skal i løpet av året få montert eLås på inngangsdøra si. Dette omfatter først og fremst innbyggere som har trygghetsalarm. Ansatte skal bruke eLåsen når de skal inn i hjemmet og gi helsehjelp. Den enkelte innbygger skal bruke sin ordinære nøkkel og dørlås.
-eLås er en sikrere og tryggere løsning der ansatte slipper å bruke tid på å håndtere nøkler. Med eLås kan ansatte bruke en digital nøkkel for å åpne døren, og de har kun adgang til de de skal yte tjenester til i tidsrommet de har oppdrag. De slipper å dra innom kontoret for å hente nøkler mellom oppdragene. eLåsen kan dermed bidra til mer effektive helse- og velferdstjenester, sier Das.
Vent på SMS fra Trondheim kommune
Det er viktig å understreke at de som skal få montert eLås må vente på en SMS før de kan gå inn på nettsiden Min Side i Trondheim kommune og bestille tidspunkt.
-Vi håper at de som ikke får til å bruke det digitale bestillingssystemet, kan få bistand fra pårørende eller andre nære. Hvis de ikke har det, vil Trygghetspatruljen ta kontakt og avtale monteringstidspunkt, sier Anita Das.
Helse og velferd