Egenberedskap

Vi lever i et av verdens tryggeste land. Likevel kan det oppstå kriser som gjør at vi som innbyggere må klare oss selv i noen dager. I hvert fall vi som er friske.

Tegning av beredskapslager med ved, vannflasker, hermetikk og så videre

De siste årene har vi i Norge opplevd pandemi og ekstreme værhendelser som har ført til ras og flom. Slike hendelser påvirker hverdagslivet til innbyggerne. Når krisen rammer, må kommunen prioritere å bruke sine ressurser på de som trenger det aller mest.

Hvorfor snakker vi om 1 uke

Mai 2024 endret Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap råd for egenberedskap fra å gjelde i 72 timer (tre døgn) til 1 uke.

Du må kunne ta vare på deg selv og dine nærmeste i 1 uke, i tilfelle strømmen går, vannet forsvinner, mobildekningen og internett faller ut, eller en annen slags krise inntreffer. Det er dette som kalles egenberedskap. Dersom flest mulig sørger for en god egenberedskap og har et lite lager hjemme, skaper vi et mer robust samfunn.

Kommunen og nødetater må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp i en krise.

Ha et lager hjemme

Hvis strømmen blir borte eller du blir isolert av været eller andre forhold, må du kunne ta vare på deg selv i noen dager. For å dekke grunnleggende behov i minst tre dager trenger du varme, vann, mat, nødvendige legemidler, sanitærartikler og mulighet for å holde deg orientert om hva som skjer.

Sjekkliste for din egenberedskap

• Rent drikkevann lagret på kanner eller flasker.
  • Mat som tåler lagring i romtemperatur.
  • Grill, kokeapparat eller stormkjøkken.
  • Varme klær, pledd, dyner og soveposer.
  • Fyrstikker og stearinlys.
  • Ved hvis du har vedovn eller peis.
  • Gass- eller parafinovn som er beregnet for innendørs bruk er et alternativ til vedfyring.
  • Avtale om overnatting hvis du ikke har alternativ oppvarming.
  • Lommelykter eller hodelykter som går på batterier, sveiv eller solceller.
  • DAB-radio som går på batterier, sveiv eller solceller.
  • Legemidler og førstehjelpsutstyr.
  • Jodtabletter (gjelder barn og voksne under 40 år, gravide og ammende).
    Hygieneartikler som våtservietter, håndsprit, bleier, dopapir og menstruasjonsprodukter.
  • Batterier og ladet batteribank.
  • Litt kontanter og flere betalingskort.
  • Mat og vann til kjæledyr.
  • Liste på papir med viktige telefonnummer som for eksempel nødnummer, legevakt, veterinær, familie, venner og naboer.

Kilde: DSB sikkerhverdag

Hvor får jeg tak i jodtabletter?

Where can I get iodine tablets?

Nyttig å ha under en krise

• Kort og brettspill som får tiden til å gå
  • Sjokolade, nøtter og annen energi
  • Favorittleker og kosedyr

Få enda flere tips hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap: www.sikkerhverdag.no.

Sist oppdatert: 05.06.2024