Zion helse- og velferdssenter
Innhold
Om oss
Zion helse- og velferdssenter ligger på Valentinlyst i et rolig og tilbaketrukket boligområde. Rundt senteret er det små hager rik på blomster og grønne planter. Midt inne i hjertet av senteret ligger en stor vinterhage med glasstak, flotte slyngplanter, fontene og en scene med flygel. Det er gode bussforbindelser til Zion fra holdeplass Teglverkskrysset i Brøsetveien. Hvis du kommer med bil er det rikelig med parkeringsplasser med innkjøring via Sigurd Jorsalfars vei til Ole Hogstads vei ved 16.
Vi har i dag 73 plasser fordelt på
- 36 sykehjemsplasser
- 23 heldøgns omsorgsboliger
- 14 andelsleiligheter i borettslaget
Aktivitetsportalen
Er Trondheim kommunes egen nettside for å se, delta og bli med som frivillig på aktiviteter. Klikk på boksen for å komme til Aktivitetsportalen til Zion helse- og velferdssenter
Aktivitetskalender for Zion HVS som viser alle fellesaktiviteter for pasienter og beboere.
Zion sykehjem
Hva er et sykehjem
Sykehjemsplasser er beregnet for deg som ikke kan bo hjemme lengre og har behov for hjelp og tilsyn hele døgnet. Du flytter da inn på sykehjemmet, får eget rom med eget bad og tilgang til fellesarealer på huset. Det er personale til stede som du kan få hjelp fra hele døgnet, alle dager. Alt du trenger av medisiner, mat og drikke ordner ansatte til deg.
Tildeling av plass
For å unngå at plasser står ubenyttet over tid er følgende sentrale retningslinjer innført fra 15.06.21 i alle kommunale helse- og velferdssenter:
- Har du fått innvilget vedtak om plass i institusjon gis du mulighet til å velge bydel, men ikke et spesielt sykehjem.
- Takker du ja til en plass i en bydel du ikke ønsker deg, kan du bli satt opp på venteliste til den bydelen du helst ønsker, og flytte dit når det blir ledig plass.
- Takker du nei til tilbudt sykehjemsplass, faller vedtaket bort og plass må søkes på nytt.
- Plassen du får på sykehjem er midlertidig de første seks månedene. I løpet av denne perioden vurderes det om behovet for sykehjemsplass er reelt eller om det kan løses på annet omsorgsnivå (se vedtaket).
- Det er ikke mulighet for befaring på sykehjem før du takker ja til en plass.
- Ved endret tilstand i løpet av oppholdet kan det bli nødvendig å bytte til en bedre egnet avdeling.
Daglige rutiner/måltider
- Frokost: 09.00-10.00
- Lunsj: 12.00-13.00 (tilpasses eventuelt på enheten)
- Middag: 15.30-16.30
- Kveldsmat: 19.00-21.00
Vi tilbyr fire hovedmåltider per dag, samt mellommåltider etter behov. Vi følger opp din ernæringssituasjon individuelt og foretar nødvendige tilpasninger ut i fra ønsker, faglige vurderinger og behov. Alle måltider på sykehjemsavdelingene serveres på kjøkkenet/stue. Ønsker du å spise på rommet får du det. Det er viktig at vi får vite hva du spiser og eventuelt hva du ikke kan spise (allergier). Skulle du bli sulten utenom måltidene er det bare å be om ekstra mat. Har du behov for hjelp til å spise får du det. Om du har pårørende som ønsker å hjelpe til, er det fullt mulig at de også hjelper deg under enkelte måltider.
Eiendeler
Enerom
På Zion HVS er det enerom til alle beboere. Enkelte rom er litt større enn andre og kan benyttes som dobbeltrom hvis det er ønskelig for ektepar/samboere.
Møbler
Standard møblering på alle rom er TV, nattbord, seng, stol og en hvilestol.
Du kan møblere ditt rom/leilighet slik du ønsker det. Å gjøre det litt hjemmekoselig med et kjent møbel, bilder og noen pyntegjenstander er fint.
Rommet/leiligheten kan ikke overmøbleres så vi ikke kommer frem med nødvendige hjelpemidler. Møblene skal fortrinnsvis være frittstående og ikke fastmontert på vegg/gulv. På gulvet ønskes ikke tepper på grunn av renhold og fremkommelighet med utstyr på hjul.
Vi understreker at ansvar for eventuelle ødeleggelser, tap av møbler og/eller personlige eiendeler ikke kan tillegges sykehjemmet og viser til skriv om forsikring.
Beboerrommet blir vasket etter kommunens renholdsplan og ekstra ved behov. Leiligheter i omsorgsboligene vaskes selv eller via Hjemmehjelpstjenesten etter vedtak fra helse og velferdskontoret ditt.
Klær
Innkjøp av klær og toalettartikler
Det er pårørende/verge som har ansvaret for innkjøp av klær og toalettartikler som for eksempel deodorant, parfyme, sminke, hårbørste. Tannkrem, tannkost, såpe, shampoo og lotion ordnes av sykehjemmet.
Det er viktig at pårørende merker alle klesplagg med pasientens navn og gjerne Zion HVS. Husk også å merke løsøre og personlige eiendeler som høreapparat, briller, smykker, klokke, mobiltelefon og andre ting som kan tas ut av rommet. Enheten tar ikke ansvar for tøy og eiendeler som eventuelt forsvinner.
Du trenger tøy til alle årstider, med tanke på aktiviteter som kan foregå utendørs. For å kunne ta deg med ut på turer og arrangementer er det en forutsetning at det praktiske er på plass.
Vi ber om klær som er enkle å behandle, som kan vaskes på minimum 40 grader og gjerne er strykefrie. Vi gjør spesielt oppmerksom på at sykehjemmet ikke erstatter kostbare klær som blir borte eller ødelegges i forbindelse med vask, stell eller rengjøring.
Vi ønsker at alle som bor på Zion helse- og velferdssenter har dette i sin garderobe:
Sko
- Vintersko med skikkelig såle
- Sommersko/spasersko
- Sandaler – innesko må ha hælkappe
Husk riktig skostørrelse. Mange eldre blir hovne i beina, og behøver ofte å gå opp en størrelse.
Jakker
- Vinterjakke, gjerne med hette. Fint om det er litt lengde på den. Sitter beboer i rullestol, så er det greit om jakken er litt stor.
- Sommerjakke
Vi har kjøpt inn regncaper til å bruke over andre ytterjakker hvis det regner.
Annet tøy
- Ullundertøy eller superundertøy
- Noen varme gensere eller fleecejakker
- Varme sokker
- Lettere tøy til sommeren (kortermet eventuelt shorts)
- Lue
- Votter/vanter
- Skjerf eller sjal
- Solhatt/solbriller
- Solkrem med høy faktor
Vask av tøy
Vi kan vaske privattøy ved sykehjemmet, men pårørende oppfordres til å ta hånd om vask/stell av klær som krever spesiell behandling, for eksempel ull- og silkeklær.
Lege/tannlege/fysioterapi
Sykehjemslegen har det medisinsk faglige ansvaret for beboerne ved sykehjemmet. Sykehjemslegen kommer en fast dag (onsdager) hver uke, men vi kan kontakte legen per telefon utover dette når sykepleier vurderer at dette er nødvendig. Sykehjemmet mottar relevant informasjon fra fastlege ved innleggelse i sykehjemmet. Det er mulig for pårørende å få snakket med legen den dagen legen er til stede, men bør helst avtale dette i forkant med en sykepleier/vernepleier.
Lov om tannhelsetjenesten gir beboere med heldøgns omsorg rett til gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Dersom du ønsker å fortsette til tidligere benyttet tannlege er dette mulig, men kostnadene til behandling og reise dekkes da selv. Sykehjemmet samarbeider med Brundalen tannklinikk og du får tilbud om tannbehandling etter behov. Minimum en gang pr år kommer det tannpleiere derfra for å se over tennene til alle beboerne, og de vil ut fra resultatet finne ut hvem som må til tannklinikken.
Beboere i sykehjem har samme rett til fysioterapi som andre. Ventetiden avgjøres av alvorlighetsgraden på behovet og hvilke konsekvenser det vil få å vente. Det er sykehjemslegen som på faglig grunnlag vurderer behovet for rekvisisjon/henvendelse til fysioterapeut. Henvendelsen skal deretter gå via helse- og velferdskontoret. Dersom henvendelsen kun gjelder en vurdering, kan enheten ta direkte kontakt med fysioterapitjenesten. Noen ganger er det behov for fysioterapikompetanse, andre ganger kan fysioterapeuten lage et program som gjennomføres av personalet.
Daglig fysisk aktivitet er svært viktig for alle – også for sykehjemsbeboere uten at man dermed trenger fysioterapi.
Informasjon ved dødsfall
I henhold til Trondheim kommunes regelverk skal rommet, som hovedregel, være ryddet og tømt innen 24 timer etter dødsfall. Vi ber derfor om at alle eiendeler blir hentet så raskt som mulig. Dersom pårørende ikke har mulighet eller makter dette på kort varsel, vil personalet flytte de personlige eiendelene til et korttidslager.
Skifteattest må foreligge før sykehjemmet kan utlevere den avdødes verdisaker (penger, smykker). Utleveres av merkantil i administrasjonen på ukedager.
Pårørende bestemmer selv hvilket begravelsesbyrå de vil benytte og tar selv kontakt for bistand. Kontaktinformasjon til ulike begravelsesbyrå
Zion omsorgsboliger
Hva er en omsorgsbolig
Tildeles du omsorgsbolig med heldøgns omsorg (HDO) skal du få tilnærmet samme hjelp og bistand som på et sykehjem. Den største forskjellen er at du ikke spiser og oppholder deg i fellesstuen men tilbringer mere tid alene i din egen bolig. Du betaler husleie, strøm, mat, medisiner og så videre selv. Trenger du hjelp utover avtalte tider kan du trykke på alarmknappen og oppnå kontakt med ansatte. Du kan delta på alle felles sosiale aktiviteter i vinterhagen og benytte kantine, frisør, fotpleie som du ønsker.
Praktisk info
Før du flytter inn, har vi fått litt info om deg og dine bistandsbehov gjennom kommunikasjon med din kontakt på helse- og velferdskontoret. Vi har fått den infoen vi trenger for å ivareta deg og dine behov i starten. I tillegg til dette tar vi en innkomstsamtale en tid etter du har flyttet inn. I denne samtalen sikrer vi at vi har riktig informasjon og at du får den hjelpen du trenger til den tiden du ønsker. Vi har mange beboere i omsorgsboligene og noen ganger kan det være en utfordring å klare å hjelpe alle akkurat til den tiden man har vært vant til å spise middag, stå opp, legge seg, dusje etc, men vi pleier alltid å komme til en løsning som fungerer for alle.
Trygghetsalarm
Dette får du første dagen du er her. Trygghetsalarmen skal være din trygghet og en måte å tilkalle personalet på dersom noe akutt oppstår. Personal skal komme i kontakt med deg innen 5 minutter.
Post
Når du flytter hit må du melde adresseendring og posten blir sendt til din postkasse. Denne finner du nede i 1. etg i vinterhagen. Ønsker du å sende post er det er en rød postkasse ved siden av postkassene.
Bodplass
Du har en liten bod på utsiden av leiligheten din samt en større bod i kjelleren på huset. Denne vil personalet vise deg. Husnøkkelen din går til begge bodene og postkassen.
Vedtak på praktisk bistand person
Da du ble tildelt heldøgns omsorgsbolig hadde du et kartleggingsmøte med en representant fra helse- og velferdskontoret (HVK) og ble enige om dine hjelpebehov. Ut fra denne kartleggingen har HVK fattet vedtak på hva du skal ha hjelp til. Med utgangspunkt i disse vedtakene lager vi oppdrag i vårt journalsystem som videre blir lagt til ansattes daglige arbeidslister. Dvs at du stort sett får hjelp til de samme tidspunktene hver dag, dersom uforutsette hendelser ikke inntreffer og personalet må omprioritere rekkefølgen på pasientene sine. Tidspunktene og innholdet i besøkene våre blir vi enige om når du kommer. Dersom du etter en tid ser at du ønsker å endre på noen av tidspunktene eller hjelpebehov, tar du dette opp med din primærkontakt og vi justerer så langt det lar seg gjøre.
Vedtak på praktisk bistand husholdning
Dette er også kartlagt av HVK før du kommer, men ting kan endre seg underveis. Oppgaver som å tømme søppel, vaske kopper, vaske klær, henge opp og brette og legge i skap, sengetøyskift, vaske benker etc er betalingstjenester vi kan uføre. Vedtak må fattes hos HVK før vi kan sette i gang. Husholdningsoppgaver prioriteres i størst grad etter lunsj, da personalet må prioritere å hjelpe beboere til å stå opp fra 08-12. I noen tilfeller hender det at vi må utsette husholdningsoppdrag. Dette kan være pga mangel på personal eller at akutte hendelser har oppstått hos andre som gjør at vi må omprioritere tiden.
Røyking i leiligheten
Ansatte i helse- og omsorgstjenesten har krav på å arbeide i et røykfritt miljø. Det er derfor ønskelig at du ikke røyker i leiligheten, men benytter deg av verandaen eller går utenfor senteret. Om du likevel velger å røyke inne i leiligheten, må du sørge for at det er godt luftet før ansatte kommer inn og ikke røyke mens ansatte er tilstede. Dette må avtales nærmere i hvert enkelt tilfelle.
Lege
Du beholder fastlegen din når du kommer hit. Personalet har elektronisk kontakt med alle fastleger tilknyttet våre beboere. Dersom du har behov for legetime kan du enten ordne dette selv, i samarbeid med pårørende eller personalet kan hjelpe deg. Dette varierer fra beboer til beboer. Dersom du kan dra selv til fastlege og syns det er greit, så gjør du det. Vi setter stor pris på om pårørende kan være behjelpelige med å følge sine dersom det er behov for følge. Dersom personalet ved bolig skal følge er vi avhengige av at timer, der det er mulig, legges til tidsrom etter 12 av hensyn til driften. Det er nødvendig med minst en legetime hver år for årskontroll.
Tannbehandling
Lov om tannhelsetjenesten gir beboere med heldøgns omsorg rett til gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Dersom du ønsker å fortsette tidligere benyttet tannlege er dette mulig, men kostnadene til behandling blir ikke dekket av det offentlige. Transportkostnader til tannlege dekkes dessverre ikke av det offentlige og må betales pr reise. Beboere ved omsorgsboligene er tilknyttet Brundalen tannklinikk og du får tilbud om tannbehandling etter behov. Minimum en gang pr år kommer tannpleiere på tilsyn hjemme hos beboerne og de vil ut fra resultatet finne ut hvem som må inn til tannklinikken m.m.
Medisiner
Alle beboere ved omsorgsbolig blir innmeldt til multidose. Vi har samarbeidsavtale med apotek for pakking av multidoser samt levering av medisiner utenom multidose. Fastlegen sender oppdatert medisinkort til apotek som igjen pakker medisinene dine i doseposer markert med riktige datoer og tidspunkt. Personalet kan være behjelpelig med å passe på at du tar medisinene dine til rett tid dersom du har behov for litt hjelp. Vi bestiller medisiner utenom multidose 1 gang i uka. Dersom fastlegen din ordner ny medisin til deg er det fint om du eller pårørende kan være behjelpelig med å hente på apotek til vi får bestilt til ordinær leveranse.
Mat
Her gjør beboerne litt forskjellig. De fleste foretrekker å få levert middag fra produksjonskjøkkenet. Noen lager mat selv og noen får hjelp fra pårørende til å handle inn annen type mat. Dersom du ikke kommer deg på butikk for å gjøre innkjøp av dagligvarer, må pårørende vurdere om de kan bistå med dette. Dersom de ikke bor i nærheten eller av andre årsaker ikke kan bistå, har vi en ordning hvor vi bestiller dagligvarer fra Meny og får tilkjørt. Du må da opprette en beboerkonto her på Zion som du har en månedlig fast overføring til, som deretter blir brukt til dagligvarehandel. Når det gjelder middager fra produksjonskjøkkenet kan du fylle ut skjema og velge mellom ulike retter og du kan velge hvor mange porsjoner du vil ha i løpet av ei uke. Når det gjelder å få tilkjørt dagligvarer fra Meny må du fylle ut en handleliste som er klar til tirsdag. Deretter blir det levert varer på fredager. Dette justeres i høytider og det kan forekomme avvik på leveransedager alt ettersom Meny har stort press på netthandel eller ikke. Personalet kan varme opp middag og tilberede tørre måltider. Personalet kan også hjelpe deg med å fylle ut handleliste hvis behov.
Hjelpemidler
Dersom du har behov for hjelpemidler, kontakter vi ergoterapeuten på huset. Hun kartlegger og sørger for bestilling av det du trenger via hjelpemiddelsentralen. Vi samarbeider også med ergoterapitjenesten.
Vaktmestertjenester
Vi har driftsoperatør fra Trondheim eiendom tilknyttet Zion. Han kan kontaktes ved feil eller mangler på fast inventar. Ta kontakt med personalet for å komme i kontakt med ham. Beboere i tun 3 med selveierleilighet omfattes ikke av vaktmestertjenesten. Her må TOBB kontaktes for vaktmestertjenester.
Medisinsk forbruksmateriell
Vi har samarbeidsavtale med Maske bandagist. Dersom du trenger inkontinensutstyr, avfallsposer, medisinsk forbruksmateriell, støttestrømper osv kan dette bestilles via dem. Dette kan personalet ordne for deg. Vi bestiller hver 14. dag. De sender faktura.
Hva ønsker vi at du har?
- Egen badevekt
- Plass til hjemmejournal og medisiner i vifteskapet
- Plass til medisinsk utstyr, inkontinensutstyr, hansker etc i egen kommode på soverom
Primærkontakt
Du vil få tildelt en primærkontakt når du kommer. Denne personen er fagutdannet og har minst 50% stilling. Primærkontakten vil følge opp deg litt ekstra og passe på at du får den hjelpen du trenger og at du har de varene og tjenestene du trenger. Dere skal ha en statusgjennomgang sammen minst hver 6. måned. For pårørende kan det være lurt å kommunisere med primærkontakten via e-post da det er turnusarbeidere som jobber til ulike tider gjennom uka.
Bilder fra omsorgsboligene
Felles informasjon
Bistand fra pårørende
Vi setter pris på hvis pårørende har mulighet til å være med til ulike undersøkelser/behandling utenfor sykehjemmet. For sykehjemmets beboere betaler vi transport, mens for boligene går det på "pasientreiser behandling" med egenandel som beboer betaler selv.
Frivillighet på Zion HVS
Zion HVS ønsker enkeltpersoner, grupper, organisasjoner eller lag velkommen til å utøve frivillig aktivitet ved Zion helse- og velferdssenter.
Kun en liten innsats kan bidra til at våre pasienter får en ekstra fin dag!
Som frivillig kan du for eksempel sitte og ta en kaffekopp og prate litt med en eller flere pasienter. Gå/trille en tur ute. Servere kaffe og vafler under arrangement på huset. Opptre og underholde om du driver med det.
Om det er mindre foreninger eller lag som også ønsker å kombinere frivillig arbeid på Zion med egne sosiale treff, låner vi gratis bort lokaler til dette.
Gaver til enheten
Av og til er det beboere eller pårørende som ønsker å gi en gave til Zion HVS i forbindelse med ulike anledninger. Ansatte kan ikke motta personlige gaver eller pengebeløp.
Trondheim kommune har en egen gavekonto som kan benyttes ved ønske om å gi noe. Konto nr: 4213.19.61639. Viktig! Merk innbetalingen med 023760+beboers navn (for at det skal komme til riktig sykehjem).
Er det ønsker for hva gaven skal brukes til kan det også påføres (valgfritt).
Servicetilbud på huset
Aktiviteter: vi har ansatt aktivitør ved helse- og velferdssenteret. I samarbeid med personalet i avdelingene, kulturenheten og frivillige, tilrettelegger aktivitøren daglig aktivitet i grupper og individuelt. Pårørende er hjertelig velkommen til å delta sammen med beboere på alt som skjer. Månedlig aktivitetsplan kommer i postkassa og henges opp på oppslagstavle ved hovedinngangen
Frisør: Salong Floke. Timebestilling på telefon 72 54 20 13.
Fotterapeut: For timebestilling ring 47 33 91 20, .
Vi har en kjøleautomat ved kafeen i 1. etg med brus og diverse godsaker samt kaffeautomat inne i kafeen. Betaling via kort og Vipps.
Kulturelle/åndelige/religiøse behov
Sykehjemmet er tilknyttet Strinda menighet, og det holdes gudstjenester/andakter i sykehjemmets kapell. Ved behov har vi mulighet til å kontakte prestetjenesten utenom kontortid. Enheten er også behjelpelig med å formidle kontakt med andre trossamfunn.
Aktivitet og sosiale arrangementer
Vi tilstreber underholdning og aktiviteter av ulike slag gjennom hele året, og foruten egne arrangementer har vi samarbeid med ”Den kulturelle spaserstokken”. Pårørende som ønsker å delta på tilstelninger/arrangement er velkommen til det. De fleste arrangementer foregår på dagtid, da det er mest bemanning til stede. Pårørende kan gjerne bli med på arrangementer sammen med sine.
Ved besøk oppfordrer vi å ta en gå-/trilletur ut i frisk luft, en tur i vinterhagen eller kanskje en tur innom kafeen. Slik kan dere bidra til enda mer Livsglede for våre beboere.
Pårørende som ønsker å arrangere selskap/samlinger og liknende for beboere ved Zion HVS kan få låne "grønnstuen" til dette formålet. Der er det fult kjøkken disponibelt og spiseplass samt sofagruppe til 10-15 personer. Reservasjon gjøres hos daglig leder i Zion stiftelse, eller til avdelingslederne.
Transportkort
Vi ordner transportkort og innhenter legeerklæring til de som ønsker det.
Hovedkontakt/hjelpeverge
Det er viktig for oss å ha én hovedkontakt som vi kan forholde oss til når det gjelder deg. Som regel er dette en i familien som kjenner deg og dine interesser godt. Dersom du er i stand til det, vil vi be deg utnevne hovedkontakt. Enkelte beboere trenger også en hjelpeverge for å ivareta sine økonomiske interesser, eventuelt bistand på andre aktuelle områder. Dette kan du avtale selv eller få oppnevnt en. Husk at det er dine økonomiske interesser som skal ivaretas, ikke dine pårørendes. Får du ikke nødvendig økonomiske midler eller "lommepenger" kan enheten bistå med å klage det inn for Statsforvalteren.
Melding om adresseforandring
Du eller dine pårørende må selv sørge for å gi beskjed til folkeregisteret og andre offentlige instanser om endring av adresse. Det finnes et skjema – skjema nummer RF-1400B, som sendes til folkeregisteret. I tillegg må Posten varsles om adresseendring.
NB! Det skal bare meldes flytting hvis du ikke lenger har tilknytning til den tidligere boligen din eller et annet bosted. For eksempel dersom ektefelle eller barn fortsatt bor i boligen eller du har tilgang til boligen, skal du ikke melde flytting.
Internett / WiFi
Det er trådløs tilgang til internett via TK-gjestenett på hele huset. Brukernavn og passord samt veileder for innlogging henger opp på tavle ved hovedinngang og på hver avdeling.
Besøk
Du kan ta i mot besøk når det måtte passe. Det er ingen fastsatt besøkstid her. Ber kun pårørende om å ta hensyn til at enkelte kanskje ikke ønsker besøk veldig sent på kvelden. Trenger du hjelp til personlige gjøremål samtidig som du har besøk, kan det være greit at pårørende venter utenfor rommet til det er gjennomført. NB! pårørende som gjerne er på besøk i helgene kan ikke forvente å få svar på alle spørsmål de måtte ha da. Ofte er det helgevikarer og færre faste ansatte på jobb på helg.
Det er heller ikke tid for pårørendesamtaler. Ved behov for samtale med primærkontakt, avdelingsleder, enhetsleder eller lege ber vi om at dette avtales på forhånd og helst på hverdager.
Tobakk og alkohol
Bystyret har vedtatt at det ikke er lov å røyke i kommunale bygg. Ved spesielle anledninger og høytider tilbys det vin eller annen alkoholholdig drikke. Ut over dette er det aksept for og vil bli tilrettelagt for måteholdent inntak av privat innkjøpt alkohol. Vi minner om eventuelt mulige bivirkninger i kombinasjon med visse typer medikamenter. Spør gjerne personalet til råds.
Beboerkonto/oppbevaring av kontanter
Alle pasienter og beboere i omsorgsboligene og sykehjemmet får tilbud om å opprette beboerkonto i SMN. Denne kan benyttes til småhandel på senteret, ved tilstelninger eller om du er på tur med ansatte. Beboerkontoen er et alternativ til oppbevaring av lommepenger selv.
Større regninger på frisør, fotpleie, klær eller andre store innkjøp skal betales av pårørende/verge.
Forsikring
Vi anbefaler deg å ikke medbringe verdifulle eiendeler, alternativt bør det tegnes særskilt forsikring. Vi gjør oppmerksom på at normal innboforsikring ikke dekker tap/skader på høreapparat og at det da bør tegnes egen forsikring for dette. Dersom brukeren er medlem i Hørselshemmedes Landsforbund har de egen forsikring som dekker blant annet tap av høreapparat etter 6 måneders medlemskap. Briller må også forsikres særskilt. Gjenstander som blir funnet i enheten og som vi ikke kjenner eieren av, vil bli oppbevart i enheten i 3 måneder før det overleveres annet egnet sted.
Brukerråd ved Zion helse- og velferdssenter
Brukerrådet er ett rådgivende organ for enhetslederen. I tillegg til enhetslederen skal det være 2-5 representanter fra pårørende/ brukere, og representanter fra ansatte. Brukerrådet er en arena for dialog, og det skal utveksles synspunkter, erfaringer, verdier og fagkunnskap for at tjenestekvaliteten skal bli basert på et bredest mulig grunnlag. Referat fra brukerråd blir lagt ut på enhetens nettside.
Bilder fra Zion
Til deg som har fått plass i sykehjem
Søk om plass
Ta kontakt med helse- og velferdskontoret i din bydel for å søke om tjenester i kommunen. Er du usikker på hvilken bydel du tilhører, kan du se i kartet over bydelene.
Helse- og velferdskontoret tar i mot henvendelser og søknader, vurderer hvilke tjenester du trenger du trenger og fatter vedtak om tjenester. Du kan også ta kontakt for å få råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende.
Priser helse- og velferdssenter
Priser for å bo på helse- og velferdssenter
Hjelp og støtte til deg som er pårørende
- Finn informasjon om omsorgsstønad, avlastning, veiledning eller noen å snakke med
- "Når et dødsfall inntreffer", veiledning fra begravelsesbyråene i Trondheim
Jobb i helse
Helsevesenet i kommunen byr på spennende jobbmuligheter. Kommunen trenger spesielt sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere.
Kontaktinfo
Postadresse: Trondheim kommune, Zion helse- og velferdssenter, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim
Sentralbord (automatisk) ved Zion HVS: 72 54 20 00
Om linjen skulle være nede og du ikke kommer igjennom, forsøk ring 97 99 63 47
TK-kode: 023760
Telefon:
Adresse: Ole Hogstads veg 16, 7046 TRONDHEIM
Leder
Børge Haraldsen
Enhetsleder
Direktetelefon:
Annen:
E-post:
Finn ansatt
Sist oppdatert: 26.07.2024