Hjelpemidler
Hjelpemidler
Her finner du informasjon om ulike former for hjelpemidler og velferdsteknologiske løsninger som for eksempel trygghetsalarm og e-lås.
Innhold
Hjelpemidler du kan kjøpe
Det finnes flere hjelpemidler du får kjøpt i butikk som kan bidra til trygghet og mestring i hverdagen. Eksempler på dette er hjemmealarm, smarte brannvarslere, automatisk belysning og roboter. Disse hjelpemidlene må du betale for selv og krever ikke søknad og vedtak.
Hjelpemidler du kan låne fra kommunen
Du kan ha rett til å låne hjelpemidler fra kommunen i en kort periode. Eksempler er hjelpemidler til forflytning, personlig stell og hygiene, som toalettforhøyere, dusj-/toalettstoler, manuelle rullestoler, krykker og rullatorer. Tekniske hjelpemidler for personer med nedsatt funksjonsevne.
Kontakt Norservice Support, telefon 73 84 39 00 for utlån.
Nav Hjelpemiddelsentral
Har du behov for hjelpemidler som ikke er å få kjøpt i butikk og som ikke leveres som en tjeneste fra kommunen, kan du få eller låne utstyr fra Navs Hjelpemiddelsentral.
Kontakt Helse- og velferdskontoret for å få hjelp til vurdering og søknad.
Service og vedlikehold
Du har selv ansvar for vanlig vedlikehold av hjelpemidlene, slik som renhold, luft i dekk, bytte av batterier osv. Hvis det er behov for reparasjoner eller om utstyret ikke fungerer som det skal, kan du ta kontakt med hjelpemiddeltekniker i Trondheim kommune på telefon 918 80 566, mandag-fredag kl. 08.30 - 11.30.
- Helse og velferdskontor Falkenborg. Telefon 72 54 15 00
- Helse og velferdskontor Lerkendal. Telefon: 72 54 64 00
Velferdsteknologi for den som bor hjemme
Her kan du lese mer om tjenestetilbudet i kommunen og hvordan du kan gå frem for å søke om tjenester som kan være aktuelle for deg.
- Døralarm
- Elektronisk dørlås (eLås)
- Elektronisk medisindispenser
- Lokaliseringstjeneste (GPS)
- Trygghetsalarm
- Videokommunikasjon
Sist oppdatert: 19.11.2024