Fastlege

Alle innbyggere i en kommune har rett til nødvendig helsehjelp hos allmennlege. Det gjelder også asylsøkere som ikke er tildelt fastlege, samt borgere av EØS-land som ikke er medlem av folketrygden.

Hvem har rett til fastlege? 

Disse gruppene har rett til å stå på en fastlegeliste: (Helsenorge.no) 

  • Alle personer som har folkeregistrert adresse i Norge, med et norsk personnummer
  • Asylsøkere som har D-nummer
  • NATO-personell som har D-nummer, og deres familie

D-nummer er et id-nummer, som tildeles personer som ikke fyller vilkårene for å få tildelt ordinært fødsels- og personnummer.
Dersom du har krav på fastlege, vil også dine egne barn under 16 år ha rett til å stå på den samme fastlegelisten som foreldrene.
Personer som har flyttet innenfor Norge, og innen tre år flytter tilbake til tidligere kommune, kan få tilbake tidligere fastlege.
Er du i tvil om du har rett til fastlege, anbefaler vi deg å ringe Fastlegetelefonen på 800 43 573.

Barn under 16 år

Barn under 16 år får samme fastlege som mor når foreldre har felles foreldreansvar og samme adresse. Ved delt omsorg får barnet samme fastlege som den av foreldrene som barnet deler folkeregisteradresse med.

Har du ikke fastlege i Trondheim?

Når du bor i Trondheim er det en fordel å ha fastlege her. Det er hos fastlegen du får den beste behandlingen, fordi legen kan bli kjent med deg og følge opp behandling over tid. Vi vil derfor oppfordre deg til å velge fastlege FØR du kommer i en situasjon med akutt behov for legetjenester.

Trondheim kommune har p.t. inngått avtale med følgende legesenter om å ta i mot personer uten fastlege i Trondheim:

1. Gløshaugen legesenter - se egen spesifikasjon for hvem avtalen gjelder

Telefon 73593280 - det skal alltid ringes først for å avtale time! Pasienter registrert ved SiT Gløshaugen legesenter kan bestille seg time via nettet. Besøksadresse ved avtalt time: Richard Birkelandsv. 5, 7034 Trondheim.

Gløshaugen legesenter vil betjene:

  • Ansatte ved NTNU/gjesteforelesere/stipendiater med korte arbeidsforhold og som ikke har fastlege i Trondheim
  • Utenlandske studenter med korte opphold uten rettigheter - kun akutte legebehov, og i den grad legesenteret har kapasitet
  • Studenter som blir akutt syk til eksamen og har behov for legeerklæring og som ikke har fastlege i Trondheim

Legene skal alltid prioritere egne listepasienter først. Det kan skje at legene ikke har ledige akuttimer samme dag dersom de allerede har fylt opp ø-hjelpstimene med egne pasienter.

2. Flyktningehelseteamet

Flyktninger og asylsøkere som ikke er medlem av folketrygden eller ikke har lovlig opphold får tilbud om legetjenester ved Flyktningehelsetjenesten.

3. Legevakta 

Tlf 116117, det skal alltid ringes på forhånd

  • Studenter og andre langtidsboere i Trondheim som ikke har skaffet seg fastlege
  • Arbeidsinnvandrere og andre med lovlig opphold
  • Pasienter som har valgt fastlege i Trondheim, men ikke får time der før byttet trer i kraft på legens liste (den 1. i hver mnd.)
Finne og bytte av fastlege

Du kan bytte fastlege to ganger per kalenderår. I tillegg kan du bytte fastlege hvis du melder flytting til folkeregisteret eller hvis fastlegen slutter eller reduserer listen sin. 
Du kan også velge fastlege i en annen kommune enn der du bor.

Oversikt over fastleger i Trondheim, og hvem som har ledig plass på sin liste, finner du på helsenorge.no sin informasjonsnettside om bytte av fastlege.

Personer som har flyttet innenfor Norge, og meldt flyttingen til en annen kommune til folkeregisteret, kan få tilbake tidligere fastlege om de flytter tilbake til opprinnelig kommune innen tre år.

Dersom du logger deg inn i tjenesten «Bytte fastlege» på helsenorge.no kan du bytte fastlege både for deg selv og egne barn.
Du vil nå kunne sette de samme personene på venteliste. Det er bare mulig å stå på én venteliste av gangen.
Med en gang fastlegen får ledig plass, trer byttet automatisk i kraft fra første dag i kommende måned. Helfo sender ut brev om dette til dem som har stått på venteliste.

Du vil ikke få et brev som bekrefter at du har fått ny fastlege. Trenger du et slikt brev, kan du ringe Helfo på 800HELSE (800 43 573).

Fastlege i Trondheim mens du studerer?

Når du studerer i Trondheim er det en fordel å ha fastlege her. Det er hos fastlegen du får den beste behandlingen, fordi legen kan bli kjent med deg og følge opp behandling over tid. Vi vil derfor oppfordre deg til å velge fastlege FØR du kommer i en situasjon med akutt behov for legetjenester.

Legevakta er også kommunal, men skal kun gi tilbud til de som har akutt oppstått sykdom (eks. brystsmerter, slag, blodforgiftning etc. og små barn med langvarig høy feber /nedsatt bevissthet prioriteres) eller forverring av kronisk sykdom og som derfor ikke kan vente på ledig time hos fastlegen. Du kan derfor bli avvist ved legevakta med beskjed om å gå til et av legesentrene. Legevakta har ikke tilgang til dine journalopplysninger fra andre steder.

Dersom du ikke har valgt fastlege i Trondheim, kan du enkelt gjøre dette. (se under forrige hovedoverskrift). Hjemstedsadressen din er ikke av betydning for valg av fastlege.


Legesentrene er oppfordret til å ta deg i mot som pasient så fort du har valgt en av legene der som fastlege, men du kan ikke kreve dette før den 1. i neste måned. Oversikt over fastleger i Trondheim, og hvem som har ledig plass på sin liste, finner du på helsenorge.no sin informasjonsnettside om bytte av fastlege

Du har rett til å bytte tilbake til din gamle fastlege innen tre år. 
(Dette gjelder for tidligere tilmeldt som flytter tilbake til kommunen etter midlertidig flytting til en annen kommune i en periode som ikke overstiger tre år). 

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne på e-post: legetjenesten.postmottak@trondheim.kommune.no

Legesentre i Trondheim

I Trondheim er det i dag 168 fastleger fordelt på 37 legesentre. Oversikt over fastleger i Trondheim, og hvem som har ledig plass på sin liste, finner du på helsenorge.no sin informasjonsnettside om bytte av fastlege

For informasjon om timebestilling og åpningstider ved ditt legesenter, ta kontakt med ditt legesenter. Innenfor kontortid skal ditt legesenter også ta imot henvendelser om øyeblikkelig hjelp. 
Utenom ordinær kontortid må du ta kontakt med Legevakta
Ved behov for akutt hjelp ring 113.

Legesentrene har egne nettsider:

Bryggen legesenter 
Byneset legekontor 
Byåsen legesenter 
Charlottenlund legesenter 
Dalgård legesenter 
Din Doktor 
Edda legesenter 
Flatåsen legesenter 
Gildheim legesenter 
Gløshaugen legesenter 
Granåsen legesenter 
Hallset legesenter 
Havstein legesenter 
Heimdal Medisinske Senter 
Idungården legesenter 
Ila legesenter 
Kalvskinnet legesenter 
Lade legesenter 
Mathesongården legesenter 
Medisyd AS 
Midtbyen legesenter 
Moholt legesenter 
Munkholmen legesenter 
Møllenberg legesenter 
Nardosletta legesenter 
Nidaros legekontor 
Nidelven legesenter AS 
Persaunet legesenter 
Ranheim legesenter 
Ringve legesenter 
Risvollan legesenter 
Saupstad legesenter 
Sjøsiden legesenter 
Strinda legesenter 
Sørbyen legesenter 
Tillertorget legesenter 
Valentinlyst legesenter

Hvem er fastlegen min?

Hvis du er usikker på hvem som er din fastlege:

Logg inn på www.helsenorge.no - der står navnet på fastlegen.
Eventuelt kan du ringe HELFO 800 43 573.

Lurer du på hvem som er fastleger i Trondheim finner du også disse opplysningene på www.helsenorge.no under Bytte fastlege.

Betaling for helsetjenester

På Helsenorge.no finner du informasjon om betaling for helsetjenester
Du har også mulighet til å opparbeide deg frikort for helsetjenester 

Hva gjør jeg hvis jeg blir syk utenom fastlegekontorets åpningstider?

Legevakta er et døgnåpent legetilbud for innbyggerne i Trondheim ved nylig oppstått sykdom eller skade som oppfattes så alvorlig at det ikke kan vente til fastlegen din har åpent.

Du må ringe 116117 før du oppsøker Legevakta. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er.

Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 113.

Se mer informasjon på legevakta sin egen informasjonsnettside.

Medvirkning og "second opinion"

Pasientombud Elin Hagerup svarer i Adresseavisa 27.06.17: 

For det første har du rett til å medvirke til egen behandling, og legen skal lytte til deg og hva du mener om årsak og hva som er beste behandling for deg. Det er ofte mulig å gjøre tilpasninger og endringer basert på gode diskusjoner med legene. Ett tips fra meg er at du lager en skriftlig begrunnelse for det du mener, eller får hjelp til dette av noen du stoler på. Det er ofte vanskelig å få fram alle argumentene og nyansene i det man mener i løpet av en kjapp visitt eller legetime på sykehuset. Slik gjør du det enklere for legen å forstå hva du mener og ta med seg dine vurderinger når han tar den endelige beslutningen.

Det er imidlertid alltid slik at man kan ende opp med å være uenig i konklusjonen som trekkes, og i de tilfellene er man som pasient sikret å få vurdert avgjørelsen av en annen lege eller ett annet sykehus. Det er dette som i helsetjenesten ofte kalles en «second opinion», altså en ny vurdering av pasienten. Retten til dette er hjemlet i Pasient og brukerrettighetslovens kapittel 2. Du har rett til en ny vurdering per tilstand, det vil si at du ikke kan fortsette å be om flere nye vurderinger hvis de kommer fram til det samme.

Det er fastlegen din eller en annen allmennlege som må henvise deg til en slik ny vurdering. Det er viktig at dere sammen får beskrevet godt til det nye sykehuset eller den nye spesialisten hva du er uenig i og hvorfor du ønsker å bli vurdert på nytt. De som får en slik henvendelse, har ingen bestemt frist på seg på å foreta denne nye vurderingen ut over at det må skje innen en tid som er faglig forsvarlig.

Når du har fått en ny vurdering er det du selv som bestemmer hva du gjør med denne. Du har fritt sykehusvalg, og kan velge å enten bli behandlet videre ved det opprinnelige sykehuset, ved det sykehuset du har fått ny vurdering eller ved et annet sykehus. Begrensingene i fritt sykehusvalg er at du bare kan velge behandling på samme nivå som det sykehuset du først fikk innvilget rett til helsehjelp hos. Det vil si at hvis du opprinnelig ble behandlet ved et lokalsykehus har du ikke rett til å velge mer spesialisert behandling ved å bruke fritt sykehusvalg. Det er fastlegen din som skal hjelpe deg hvis du trenger ny henvisning.

Hilsen Elin Hagerup, pasient- og brukerombud i Sør-Trøndelag.

Formålet med fastlegeordningen

Formålet med fastlegeordningen er at alle som ønsker det skal kunne få en fast allmennlege å forholde seg til. Fastlegen er den som kan gi deg det beste tilbudet, fordi legen blir kjent med deg og kan følge opp behandling over tid.

De fleste som er bosatt i Norge har krav på fastlege.

I Trondheim kommune har Enhet for legetjenester og smittevernarbeid ansvar for organisering og kvalitet i fastlegeordningen.

Sist oppdatert: 25.10.2018

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?