Orientering om journalføring
Orientering om journalføring
Her finner du en orientering om lover og rettigheter rundt/om barnets helsejournal.
Innhold
Helsestasjonens plikter
Helsestasjonen bruker Helseplattformen som journalverktøy. Vi har plikt til å dokumentere helsehjelp for å sikre kvalitet og kontinuitet i behandlingen av ditt barn.
Journalføringen baseres på hva helsepersonell vurderer som nødvendig og faglig forsvarlig. Formålet med journalen er å sikre best mulig oppfølging for barnet.
I sped- og småbarnsalderen er det de foresatte som ivaretar barnets rettigheter som bruker av helsestasjonen. Helsehjelp og støttesamtaler rettet mot foreldrene dokumenteres i foreldres journal.
HelsaMI
HelsaMi er innbyggernes digitale inngang til helse- og omsorgstjenester i Trondheim. Helsestasjonen bruker denne plattformen for å sende viktig informasjon. For å motta informasjon som angår barnet ditt, må du logge inn i HelsaMi og legge til barnet.
HelsaMi kan lastes ned som app, eller du kan logge inn via nettleseren på www.helsami.no.
Du logger inn med BankID
Appen kan lastes ned i Google play eller i App store.
Her er en veileder for hvordan du legger til barnet ditt i HelsaMi:
For mer informasjon, se https://www.helseplattformen.no/helsami
Innsynsrett
Foresatte har som hovedregel rett til innsyn i samtlige opplysninger som omhandler barnet. Dere har også rett til kopi av disse opplysningene. Ved utskrift/innsyn av journal blir dere tilbudt gjennomlesing sammen med fagperson.
Overføring av journal
Hovedregelen er at journal skal overføres til ny helsestasjon ved flytting til ny kommune. Dette for å sikre en faglig forsvarlig oppfølging. Har dere spørsmål i forbindelse med oversendelse av journal, kan dette tas opp med helsestasjon før flytting. Helsestasjon og skolehelsetjeneste innad i kommunen har samme journal.
Sist oppdatert: 15.03.2021