Til deg som flytter inn i omsorgsbolig ved helse- og velferdssenter

Til deg som flytter inn i omsorgsbolig ved helse- og velferdssenter

Innhold

Trondheim kommune har kommunale omsorgsboliger som ligger i tilknytning til helse- og velferdssenter. Boligene er spesielt  tilrettelagt slik at du skal kunne motta omsorgstjenester gjennom hele døgnet her. Det er en personalbase knyttet til helse- og velferdssenteret. Ansatte bistår og yter den i hjelpen du har vedtak på. Mange borettslag rommer også private omsorgsboliger.

Dette dokumentet  er felles for alle helse- og velferdssentre i Trondheim kommune, og gjelder også private sykehjem som har avtale med Trondheim kommune. Nettsiden gir overordnet og felles informasjon.

Målsetting

Vi skal legge til rette for at du har en verdig tilværelse og en trygg livssituasjon. Åpen, modig og kompetent er et felles verdigrunnlag for alle ansatte i Trondheim kommune.  Disse verdiene skal være en veiviser for ansatte i møte med deg og dine pårørende, og i planleggingen og gjennomføringen av den hjelpen du skal ha. 

Primærkontakt

Vi ønsker en god dialog med deg og dine pårørende. Primærkontakten din skal være bindeleddet mellom deg, dine pårørende og oss ansatte. Primærkontakten har ansvar for å følge opp deg og din helsetilstand med en helhetlig tilnærming. Du får en velkomstsamtale med avdelingssykepleier eller en fagperson som er på jobb den dagen du kommer. Du inviteres sammen med din pårørende til en innkomstsamtale med avdelingsleder og primærkontakt innen fire uker. Vi vil tilby jevnlige samtaler med deg og din nærmeste pårørende. Du/dere kan i tillegg be om samtaler ved behov. Det er viktig for oss at du og din nærmeste pårørende kommer med innspill til hvordan vi sammen kan gjøre din hverdag best mulig. 

Bemanning i omsorgsboliger

Helse- og velferdssenteret har en tverrfaglig sammensatt personalgruppe. Enhetsleder og avdelingsledere utgjør lederteamet. 
Sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere og assistenter arbeider pasientnært. Det skal alltid være sykepleier tilgjengelig for et helse- og velferdssenter. Eventuelt kan det være en vernepleier tilgjengelig for enheten. 
Fastlegen har det medisinske ansvaret. Du fortsetter med samme fastlege som tidligere. Ønsker du ny fastlege, søker du om dette på ordinært vis.

Ansattes taushetsplikt

Alle ansatte som arbeider i omsorgsboligene har taushetsplikt. Det vil si at de ikke kan gi informasjon om deg og din sykdom til andre, uten samtykke fra deg. Vi leverer heller ikke ut journalen din til pårørende uten at du samtykker til det. 
Nærmeste pårørende har andre rettigheter enn andre pårørende med hensyn til informasjon, samtykke, journalinnsyn og klage. Det er derfor viktig at du forteller oss hvem du ønsker som din nærmeste pårørende. Hvis du ikke lenger er i stand til å ivareta rettighetene dine, er det din nærmeste pårørende vi vil forholde oss til. Helsedirektoratet har definert “nærmeste pårørende” og beskriver dette på nettsiden “Avklar hvem som er nærmeste pårørende til voksne pasienter/brukere”.
Du som pasient har som hovedregel rett til å få vite hva ansatte skriver om deg i journalen din.

Individuell helsefaglig oppfølging

Vedtak om tjenester

Saksbehandler ved helse- og velferdskontoret kartlegger dine behov og fatter vedtak om  hvilke tjenester du vil få. Hvis du ønsker tjenester utover det kommunen tilbyr/som står i vedtaket, må du ordne og betale dette selv.

Planlagte besøk av helsepersonell

Som beboer i omsorgsbolig er du å regne som hjemmeboende (du bor ikke i institusjon) og du vil motta besøk og tjenester av ansatte til avtalte tidspunkt på døgnet. Ansatte vil, ut fra din helsetilstand, motivere og støtte deg til selv å utføre oppgaver og gjøremål i hverdagen så lenge som mulig.

Du har tilgang til alarmsystemet slik at du kan tilkalle hjelp dersom det oppstår akutte situasjoner som ikke kan vente til neste planlagte besøk. Alarmsystemet er koblet til personalbasen og er betjent hele døgnet.

Mat og måltider 

Når du flytter inn i omsorgsbolig, og ansatte skal følge opp helsen din, trenger vi å få vite hvilke ønsker og behov du har for måltidene, som hva du liker av mat og drikke, om du har behov for bistand under måltidene eller om du har spesielle behov ut fra religiøse eller medisinske årsaker vi skal ta hensyn til. Vi vil også vurdere ernæringsstatusen din jevnlig, ved å veie deg og vurdere matinntaket ditt. Dette gjør vi for å kunne fange opp om du kan være i risiko for underernæring eller har andre ernæringsutfordringer, slik at vi, sammen med deg, kan iverksette tiltak ved behov. Dette er i tråd med anbefalinger fra Helsedirektoratet.

Du bestemmer selv når du vil spise. Hvis du har behov for det, får du hjelp til å tilberede/ sette fram frokost, lunsj, kveldsmat og varme opp/sette fram middag.
Produksjonskjøkkenet i Trondheim kommune kan levere middag etter bestilling hvis du ønsker det, se Middag på døra.
I enkelte av omsorgsboligene legges det til rette for å spise enkelte måltid sammen med andre beboere.

Justering av tjenestenes omfang

Endres helsetilstanden din i positiv eller negativ retning, vil personalet, i samråd med deg og eventuelt din nærmeste pårørende, fastlege og saksbehandler ved helse- og velferdskontoret, redusere eller øke omfanget av tjenestene ut fra faglige vurderinger.
Dine behov for omsorg, hjelp og aktivitet skal beskrives i en individuell pasientplan.

Tannbehandling 

Du vil få bistand til daglig tannstell dersom det er faglig vurdert at du har behov for det. 
Du har rett til gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten når du mottar helsetjenester i omsorgsbolig, dersom du har hatt hjemmesykepleie sammenhengende i 3 måneder eller mer, eller det må forventes at hjemmesykepleien skal vare i minst 3 måneder. Hjemmesykepleie må ha hatt et omfang på minst én gang pr. uke over tre måneder eller mer. 

Eksterne helsetjenester

Du benytter din egen fastlege, som kontaktes ved behov. Du betaler egenandel opp til frikortgrensen til fastlege, spesialisthelsetjeneste, fysioterapi eller annen type medisinsk oppfølging. Dette gjelder også hvis du må kjøpe medisiner og annet medisinsk utstyr på blå resept. Medisiner på hvit resept betaler du i sin helhet selv.
I akutte situasjoner har vi nær samhandling med legevakten. 
Eksistensiell omsorg
For å ivareta behov for eksistensiell omsorg er det mulig å kontakte en representant fra ønsket trossamfunn. Personalet har oversikt over ulike tros- og livssynskontakter i Trondheim.

Hjelpemidler

Du har de samme rettighetene til hjelpemidler som da du bodde hjemme. Hvis du har hjelpemidler fra før, kan du ta disse med når du flytter til omsorgsboligen. Du vil få hjelp til å anskaffe nye hjelpemidler hvis behov. Se  Nav.no- hjelpemidler og tilrettelegging.

Frisør og fotpleie

De fleste helse- og velferdssenter har tilbud om frisør og fotpleie. Alternativt kan man benytte ordinære frisør og fotpleie.  Dette må betales av den enkelte.

Aktiviteter og sosiale tilbud

Felles aktivteter

Aktivitør, sammen med frivillige, legger til rette for ulike felles aktiviteter og arrangementer. Du er velkommen til å delta på disse ut fra dine interesser, ønsker og livssituasjon. 

Bydelskafe

Enkelte helse- og velferdssenter har bydelskafé. Disse driftes primært av ideelle eller private aktører.

Forhold knyttet til boligen

Leiekontrakt

Det inngås en husleiekontrakt mellom deg og kommunen når du flytter inn. 
I kontrakten opplyses det om dine rettigheter og plikter i leieperioden.  
Kontrakten er tidsbegrenset, og du må selv søke om forlengelse før den utløper. Det sendes ut brev fra Trondheim Eiendom 6 mnd før kontrakten utløper, men du kan også ringe Trondheim Eiendom for å få informasjon. Det er de som har oversikten over dette.
Dersom du ønsker å flytte ut, eller på annen måte ikke skal benytte omsorgsboligen, må du si opp leieforholdet. Se Oppsigelse av kommunal bolig.

Renhold 

Hvis saksbehandler i helse- og velferdskontoret vurderer at du har behov for hjelp til renhold, vil kommunen være behjelpelig. Se Renhold i hjemmet. 
Du må betale egenandel for tjenesten. For oversikt over kostnader, se: Priser helse og velferdstjenester. Du står fritt til å anskaffe privat bistand til renhold.

Brannforebygging

For å forebygge brann, anbefaler vi sterkt at du bruker batteridrevne lys og eventuelt må det iverksettes særskilte brannforebyggende tiltak. Dette vil være av hensyn til sikkerheten for alle beboerne i bygget. 
Komfyrvakt er et viktig brannforebyggende tiltak for å hindre tørrkoking og brann.

Røyking

Ansatte i helse-og omsorgstjenesten har krav på å arbeide i et røykfritt miljø. Hvis du røyker stilles det krav til at det luftes før planlagt besøk. Det er ikke tillatt å røyke når ansatte er til stede. 
Ved røyking kan det stilles krav til særskilte brannforebyggende tiltak. Dette vil være av hensyn til sikkerheten for alle beboerne i bygget. 

Møblering

Boligen er umøblert, og du må selv møblere leiligheten når du flytter inn. 
Omsorgsboligene er fysisk tilrettelagt og tilpasset for personer med funksjonssvikt. Omsorgsboligene varierer i størrelse, utforming, husleiekostnader og beliggenhet. 

Dyrehold

Omsorgsboligen er organisert som borrettslag. Det er borettslaget sine vedtekter/ husordensregler som styrer om det tillatt med dyrehold. Når du leier en omsorgsbolig, plikter du å følge borettslaget sine regler for dyrehold. Du må selv ivareta alle forhold rundt det å ha et dyr.

Økonomiske forhold

Betaling og bostøtte 

Omsorgsboligen er ditt eget hjem. Du disponerer din egen økonomi, betaler husleie, strøm, faste  utgifter og har egen husholdning. Bostøtte er en behovsprøvd statlig  støtteordning for deg som har lav inntekt og høye boutgifter.
Se nettside på NAV.no Økonomisk sosialhjelp for mer informasjon.

Forsikring

Hver enkelt beboer må tegne egen innboforsikring. 
Vi gjør oppmerksom på at vanlig innboforsikring ikke erstatter tap eller skader på høreapparat. Dersom du er medlem i Hørselshemmedes landsforbund, har de en forsikring som dekker bl.a. tap av høreapparat. Briller må også forsikres særskilt. 

Oppnevnelse av verge - opprettelse av fremtidsfullmakt

Har du utfordringer med å ivareta økonomien din, anbefaler vi at du får oppnevnt en verge. Det er Statsforvalteren som har ansvar for oppnevnelse. Hvis du ønsker det, kan dere søke om at en av dine pårørende skal være verge. For mer informasjon se www.vergemal.no
Her vil du også finne informasjon om fremtidsfullmakt.

Spesielt til pårørende

Vi ønsker en god dialog og samhandling med deg som pårørende.  der vi har et felles ansvar for å finne gode løsninger på utfordringer.

Informasjon fra helse- og velferdssenteret

For å enkelt kunne informere nærmeste pårørende, er det praktisk om enheten har en e-postadresse til deg. Den som er oppnevnt som nærmeste pårørende må videreformidle informasjon til alle aktuelle. Du finner mer informasjon om enheten på Trondheim kommunes nettsider

Enkle gjøremål for pårørende

  • Bidra til opprettholdelse av kontakt med familie og venner/nettverk.
  • Bistå med praktiske gjøremål i bolig som ikke er vedtaksfestet, gjerne i samspill med venner og nettverk. Alternativt må man kjøpe tjenester eller få bistand fra frivillige.
  • Bistå med nødvendige innkjøp. Enkelte butikkjeder tilbyr at kolonialvarer bestilles og leveres på døren.
  • Følge til timeavtaler for eksempelvis fotpleie, frisør, fastlege, tannlege, øyelege og andre spesialister. Helsepersonell følger kun dersom det er medisinskfaglig behov for dette.
  • Sjekk ut varigheten av husleiekontrakten på boligen, som er tidsbegrenset.
    Bidra til at det blir søkt om forlengelse av kontrakt før denne utløper. Ved utflytting må leieforholdet sies opp. Se punkt om “Leiekontrakt” 
  • Påse at det er tegnet nødvendige forsikringer (innbo, høreapparat, briller).

Gode opplevelser

Som pårørende/familie/venner kan det være godt å bidra til enkle aktiviteter og å gi beboeren gode opplevelser som f. eks, turer ut i frisk luft. 
Det er mulig å kontakte frivillige lag og organisasjoner som kan bidra med enkle aktiviteter ut fra behov.

Noen helse- og velferdssentre har pårørendeforening som arrangerer sosiale tilstelninger for beboere og pårørende. Vi setter pris på om du har anledning til å delta. 

Ved utflytting eller dødsfall

For oppsigelse av leieforholdet, eller ved dødsfall, må leieforholdet sies opp, leiligheten tømmes, vaskes og nøkler leveres. 
Dette gjelder også ved eventuelt flytting til sykehjem.

Vi har forståelse for at det vil være forskjeller i hvor mye pårørende kan bidra. Derfor vil vi ta opp dette i samtalene underveis i oppholdet.

Brukerråd

Hvert helse- og velferdssenter skal ha et brukerråd. Brukerrådet  er kommunens formelle organ for brukermedvirkning, og er et  rådgivende organ for enhetsleder. 
Å delta i brukerrådet er en fin mulighet til å påvirke hverdagen og tjenestetilbudet. 
For mer informasjon se Brukerråd i Trondheim kommune
Ta gjerne kontakt med enhetsleder eller avdelingsleder for nærmere informasjon om pårørendeforening og brukerråd.

Ombud for helse, omsorg og oppvekst

I Trondheim kommune har vi Ombud for helse, omsorg og oppvekst. De som jobber der skal bidra til å ivareta rettighetene til innbyggerne på disse områdene. Ombudet har taushetsplikt og er gratis å bruke. Dersom du har behov for bistand, for eksempel i dialogen med helse- og velferdssenteret, kan du ta kontakt med dem. De kan også hjelpe deg med å skrive en klage til Statsforvalteren hvis du ønsker det. Les mer om ombudsordningen og hvordan du kan komme i kontakt med dem.

Klageadgang og bistand i klagesaker 

Dersom du opplever kritikkverdige forhold som du ønsker å påklage, ønsker vi å få vite om dette. Det gir oss mulighet til å prøve å finne en løsning sammen med deg/din nærmeste pårørende. For pårørende som ønsker dialog om forhold eller klage, ber vi om at det avtales tidspunkt for samtale. Slike møter må legges til dagtid på hverdager (fysisk møte, per telefon eller digitalt). På kveld og helg må ansatte konsentrere seg om pasientrettet arbeid. 

Dersom du ikke opplever å nå fram gjennom dialog og ønsker å rette en klage, kan du finne informasjon om dette på våre nettsider. 

Du kan be om hjelp til klagen. Ta kontakt med avdelingsleder eller enhetsleder. 
Hvis du ikke opplever å nå frem gjennom dialog med enheten, kan du ta kontakt med Ombud for helse, omsorg og oppvekst - Trondheim kommune. De kan blant annet være med deg i møter med enheten og bistå ved utarbeidelse av en skriftlig klage.

Til deg som flytter inn i omsorgsbolig ved helse- og velferdssenter (PDF)

Sist oppdatert: 20.12.2024

Fant du det du lette etter?