Tilskudd til kjøp av elektrisk lastesykkel for privatpersoner 2024

Miljøpakken tilbyr tilskudd til kjøp av elektrisk lastesykkel (el-lastesykkel) for privatpersoner. Målet er at el-lastesyklene skal erstatte bilbruk ved transportbehov i husholdningene.

Det kan søke om tilskudd fra torsdag 23.05.2024 kl.13:00.

Hvem kan søke tilskudd

Privatpersoner med bo- eller arbeidsstedsadresse i Trondheim, Skaun, Orkland, Malvik, Melhus eller Stjørdal kommune. Søker må være fylt 18 år og ha norsk fødselsnummer eller gyldig D-nummer. Barnefamilier oppfordres til å søke om tilskudd.

Følgende kan ikke søke

• Næringsaktører
  • Organisasjoner
  • Enkeltpersonforetak
  • Borettslag/sameier
  • Eiendomsforvaltere
  • Offentlige virksomheter/bedrifter

Søknadsfrist og behandlingstid

Søknader behandles fortløpende. Behandlingstiden er vanligvis 3 uker med forbehold om ferieavvikling. “Først til mølla”-prinsippet gjelder fra utlysningen og til at den økonomiske rammen er brukt opp.

Vilkår for tilskudd

• Søkere kan få dekket opptil 15 000 NOK for kjøp av el-lastesykkel.
  • Tilskuddet gis til kjøp av ny, ferdig montert el-lastesykkel.
  • Det skal være minst 5 års fabrikkgaranti på motor, batteri og elektronikk.
  • Krav til lastekapasitet:
    • Minimum 60 kg lastekapasitet.
    • Minimum 60 cm bagasjebrett.
  • Krav til motor: krankmotor og/eller minimum 65 nm (newtonmeter/kraft).
  • Krav til bremsekraft: Firestemplede bremser.
  • Søknaden må være godkjent før du bestiller el-lastesykkelen hos forhandler (se info om trinnvis søknadsprosess lenger ned).
  • Blir søknaden godkjent, har du 6 uker på deg til å gjennomføre kjøp av el-lastesykkelen og levere rapport med kvitteringer/fakturaer for kjøpet i Tilskuddsbasen.
  • Innkjøpet skal gjennomføres slik det er beskrevet i søknaden og vedtaket. Ta kontakt med saksbehandler dersom det bestilles en annen type sykkel.
  • Tilskudd forplikter mottaker til å i ettertid delta på noen korte undersøkelser om erfaringer med bruk av el-lastesykkelen.

Følgende utløser ikke tilskudd

• Tilskuddet gjelder kun ved kjøp av ny el-lastesykkel. Det gis ikke tilskudd til ordinær elsykkel.
  • Dersom du mottar annen offentlig støtte til kjøp av el-lastesykkel, kan du ikke få støtte fra denne tilskuddsordningen.
  • Det gis ikke tilskudd til kjøp av brukte sykler, byggesett eller kjøp gjennom privatperson.
  • Det gis ikke tilskudd til personer som har fått utbetalt tilskudd på el-lastesykkel tidligere.

Krav til søknaden

Du søker om tilskudd i Tilskuddsbasen, som er Trondheim kommunes søknadsportal (se fremgangsmåte under). Du gjør dette uavhengig av hvilken kommune du søker fra.

• Beskriv merke, modell, lastekapasitet, motor- og bremsekraft og pris på den sykkelen du søker støtte for.
  • Beskriv hvilken type biltransport el-lastesykkelen skal erstatte.

Fremgangsmåte for søknadsprosessen

1. Søke tilskudd
Dette gjøres i Tilskuddsbasen. For å søke om tilskudd i Tilskuddsbasen, må du ha bruker i Aktørbasen. Dersom du ikke har bruker her fra før, oppretter du det slik:

•  Åpne Aktørbasen.
    • Velg "Registrer aktør".
    • Logg inn med ID-porten.
    • Velg «Registrer aktør uten organisasjonsnummer».
    • Trykk “Ok - fortsett”.
    • Fyll inn feltene med rød stjerne: Aktørens navn, Telefon og E-post. Aktørens navn skal være det samme som navnet på den som søker om støtte.
    • Trykk “Lagre”, nederst på siden.
    • Velg “Nei, jeg gir ikke samtykke til dette”.
    • Nå har du laget en bruker i Aktørbasen og kan logge inn på Tilskuddsbasen for å søke om støtte.
    • Velg fanen "Ny søknad".
    • I fanen Tilskuddsordning, velger du “2024 Tilskudd til kjøp av el-lastesykkel for private”.
    • Trykk “Opprett ny søknad”.

2. Svar på søknaden

Etter søknad er sendt inn, skal du få svar innen 3 uker. Vedtak om tilskudd fattes fortløpende. Det varsles på e-post når vedtaket er klart. Vedtaket finner du også i Tilskuddsbasen.

3. Godkjenn vedtak om tilskudd.

Dersom du får positivt tilsagn/vedtak om tilskudd, må du godkjenne dette i Tilskuddsbasen så raskt som mulig.

4. Send inn kvittering på kjøp.

Du skal nå kjøpe el-lastesykkelen og deretter laste opp kvittering(er) for kjøpet i Tilskuddsbasen. Kvitteringen leveres som rapport i Tilskuddsbasen.

Tilskuddsbasen

Hjelp til Tilskuddsbasen

Behandling av personopplysninger

Søknader om tilskudd er offentlige dokumenter. Dette gjelder også vedlegg til søknaden. Ikke skriv personsensitiv informasjon i søknaden. Eventuelle sensitive opplysninger kan bes unntatt fra offentligheten. Dette må begrunnes av søker.

Opplysninger gitt i søknad om tilskudd kan ikke brukes til andre formål enn i behandling av søknaden, jamfør personopplysningsloven. Se for øvrig kommunens personvernerklæring for digitale tjenester.

Utbetaling av tilskudd

Krav til søker for å få utbetalt tilskuddet:

• Tilskuddet utbetales etterskuddsvis. Det vil si at du må legge ut for hele kjøpet av el-lastesykkelen.
  • Dokumentasjon og kvitteringer som legger grunnlag for utbetaling, spesifisert med varetype og mengde, skal leveres som rapport innen 6 uker etter godkjent søknad.
  • Det kan ta inntil 3 uker fra innsending av dokumentasjon til tilskuddet er på oppgitt konto.

Gå til Tilskuddsbasen for å levere rapport

Mislighold

Hvis søker oppgir uriktige opplysninger, skal det som hovedregel nektes rett til tilskudd. Tilskudd som er utbetalt på feil grunnlag, herunder feil i søknaden, skal betales tilbake til Trondheim kommune. Trondheim kommune har innsynsrett i regnskap og bilag knyttet til kjøpet og søker må oppbevare alle dokumenter i minst 1 år etter at utbetalingen har funnet sted.

For tekniske spørsmål til tilskuddsbasen:
E-post:

For andre spørsmål: