Tilskudd til kjøp av elektrisk lastesykkel for privatpersoner 2024
Tilskudd til kjøp av elektrisk lastesykkel for privatpersoner 2024
Tilskuddet for 2024 er fordelt og det er ikke mulig å søke på dette tilskuddet lengre.
Innhold
Hvem kan søke tilskudd
Privatpersoner med bo- eller arbeidsstedsadresse i Trondheim, Skaun, Orkland, Malvik, Melhus eller Stjørdal kommune. Søker må være fylt 18 år og ha norsk fødselsnummer eller gyldig D-nummer. Barnefamilier oppfordres til å søke om tilskudd.
Følgende kan ikke søke
- Næringsaktører
- Organisasjoner
- Enkeltpersonforetak
- Borettslag/sameier
- Eiendomsforvaltere
- Offentlige virksomheter/bedrifter
Søknadsfrist og behandlingstid
Søknader behandles fortløpende. Behandlingstiden er vanligvis 3 uker med forbehold om ferieavvikling. “Først til mølla”-prinsippet gjelder fra utlysningen og til at den økonomiske rammen er brukt opp.
Vilkår for tilskudd
- Søkere kan få dekket opptil 15 000 NOK for kjøp av el-lastesykkel.
- Tilskuddet gis til kjøp av ny, ferdig montert el-lastesykkel.
- Det skal være minst 5 års fabrikkgaranti på motor, batteri og elektronikk.
- Krav til lastekapasitet:
- Minimum 60 kg lastekapasitet.
- Minimum 60 cm bagasjebrett.
- Krav til motor: krankmotor og/eller minimum 65 nm (newtonmeter/kraft).
- Krav til bremsekraft: Firestemplede bremser.
- Søknaden må være godkjent før du bestiller el-lastesykkelen hos forhandler (se info om trinnvis søknadsprosess lenger ned).
- Blir søknaden godkjent, har du 6 uker på deg til å gjennomføre kjøp av el-lastesykkelen og levere rapport med kvitteringer/fakturaer for kjøpet i Tilskuddsbasen.
- Innkjøpet skal gjennomføres slik det er beskrevet i søknaden og vedtaket. Ta kontakt med saksbehandler dersom det bestilles en annen type sykkel.
- Tilskudd forplikter mottaker til å i ettertid delta på noen korte undersøkelser om erfaringer med bruk av el-lastesykkelen.
Følgende utløser ikke tilskudd
- Tilskuddet gjelder kun ved kjøp av ny el-lastesykkel. Det gis ikke tilskudd til ordinær elsykkel.
- Dersom du mottar annen offentlig støtte til kjøp av el-lastesykkel, kan du ikke få støtte fra denne tilskuddsordningen.
- Det gis ikke tilskudd til kjøp av brukte sykler, byggesett eller kjøp gjennom privatperson.
- Det gis ikke tilskudd til personer som har fått utbetalt tilskudd på el-lastesykkel tidligere.
Krav til søknaden
Du søker om tilskudd i Tilskuddsbasen, som er Trondheim kommunes søknadsportal (se fremgangsmåte under). Du gjør dette uavhengig av hvilken kommune du søker fra.
- Beskriv merke, modell, lastekapasitet, motor- og bremsekraft og pris på den sykkelen du søker støtte for.
- Beskriv hvilken type biltransport el-lastesykkelen skal erstatte.
Fremgangsmåte for søknadsprosessen
1. Søke tilskudd
Dette gjøres i Tilskuddsbasen. For å søke om tilskudd i Tilskuddsbasen, må du ha bruker i Aktørbasen. Dersom du ikke har bruker her fra før, oppretter du det slik:
-
- Åpne Aktørbasen.
- Velg "Registrer aktør".
- Logg inn med ID-porten.
- Velg «Registrer aktør uten organisasjonsnummer».
- Trykk “Ok - fortsett”.
- Fyll inn feltene med rød stjerne: Aktørens navn, Telefon og E-post. Aktørens navn skal være det samme som navnet på den som søker om støtte.
- Trykk “Lagre”, nederst på siden.
- Velg “Nei, jeg gir ikke samtykke til dette”.
- Nå har du laget en bruker i Aktørbasen og kan logge inn på Tilskuddsbasen for å søke om støtte.
- Velg fanen "Ny søknad".
- I fanen Tilskuddsordning, velger du “2024 Tilskudd til kjøp av el-lastesykkel for private”.
- Trykk “Opprett ny søknad”.
2. Svar på søknaden
Etter søknad er sendt inn, skal du få svar innen 3 uker. Vedtak om tilskudd fattes fortløpende. Det varsles på e-post når vedtaket er klart. Vedtaket finner du også i Tilskuddsbasen.
3. Godkjenn vedtak om tilskudd.
Dersom du får positivt tilsagn/vedtak om tilskudd, må du godkjenne dette i Tilskuddsbasen så raskt som mulig.
4. Send inn kvittering på kjøp.
Du skal nå kjøpe el-lastesykkelen og deretter laste opp kvittering(er) for kjøpet i Tilskuddsbasen. Kvitteringen leveres som rapport i Tilskuddsbasen.
Behandling av personopplysninger
Søknader om tilskudd er offentlige dokumenter. Dette gjelder også vedlegg til søknaden. Ikke skriv personsensitiv informasjon i søknaden. Eventuelle sensitive opplysninger kan bes unntatt fra offentligheten. Dette må begrunnes av søker.
Opplysninger gitt i søknad om tilskudd kan ikke brukes til andre formål enn i behandling av søknaden, jamfør personopplysningsloven. Se for øvrig kommunens personvernerklæring for digitale tjenester.
Utbetaling av tilskudd
Krav til søker for å få utbetalt tilskuddet:
- Tilskuddet utbetales etterskuddsvis. Det vil si at du må legge ut for hele kjøpet av el-lastesykkelen.
- Dokumentasjon og kvitteringer som legger grunnlag for utbetaling, spesifisert med varetype og mengde, skal leveres som rapport innen 6 uker etter godkjent søknad.
- Det kan ta inntil 3 uker fra innsending av dokumentasjon til tilskuddet er på oppgitt konto.
Gå til Tilskuddsbasen for å levere rapport
Mislighold
Hvis søker oppgir uriktige opplysninger, skal det som hovedregel nektes rett til tilskudd. Tilskudd som er utbetalt på feil grunnlag, herunder feil i søknaden, skal betales tilbake til Trondheim kommune. Trondheim kommune har innsynsrett i regnskap og bilag knyttet til kjøpet og søker må oppbevare alle dokumenter i minst 1 år etter at utbetalingen har funnet sted.
Kontaktinformasjon
For tekniske spørsmål om Tilskuddsbasen:
Hvis du har tekniske problemer setter vi stor pris på om du først sjekker denne nettsiden:
https://trondheim.kommune.no/tilskuddsbasen-veiledere/
Hvis du ikke finner svar på denne siden kan du sende en e-post til
For andre spørsmål:
E-post:
Telefonnummer til sentralbord: 72 54 00 00
Sist oppdatert: 15.10.2024