Plan for håndtering av mobbing, vold og trakassering i barnehage, skole og SFO

Barn og unges oppvekst er vårt felles ansvar, og vi må derfor styrke og videreutvikle laget rundt barnet. Vi har alle et ansvar for å følge med, og i fellesskap finne gode løsninger.
Denne felles handlingsplanen har som mål å knytte retningen vi har satt i Trondheim kommune i temaplan Stein Saks Papir, sammen med handlingsdelene for Mestring og inkludering og barnehage- og skoleområdet, når det gjelder håndtering av mobbing, vold og trakassering.
Sammen med handlingsdelene skal denne handlingsplanen bidra til likeverdig kvalitet i arbeidet med håndtering av mobbing, vold og trakassering, samtidig som det legges til rette for individuelt tilpassede tiltak med utgangspunkt i barnets beste.
Stein Saks Papir
Stein Saks Papir har vært Trondheim kommunes strategi for sterke barne- og ungdomsfellesskap. Oppvekststrategien var et felles retnings- og kunnskapsgrunnlag for alle tjenester som jobber med barn og unges oppvekst.

Rett til et trygt og godt miljø
Barnehageloven og opplæringsloven legger tydelige føringer for barnehagen og skolens rolle når det kommer til barnas opplevelse av tilhørighet, trygghet og medvirkning i fellesskapet.
Barnehagelovens kapittel 8 sammenfaller med opplæringslovens kapittel 12, med unntak av bestemmelser for klageadgang, og kan oppsummeres felles: Barnehagen og skolen skal ha nulltoleranse mot krenkelser som utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
Barnehagen og skolen skal forebygge tilfeller hvor barn og elever ikke har et trygt og godt barnehage- og skolemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helse, inkludering, trivsel, læring og leken til barna og elevene.
Å høre til
Å høre til er et grunnleggende menneskelig behov. Livet i barnehage og skole skal være en arena der alle opplever trygghet, trivsel, inkludering og tilhørighet, og barn og unge skal oppleve å være en del av fellesskapet.
Temaplanen Stein Saks Papir er kommunens kunnskapsgrunnlag og gir retning for hvordan vi skal jobbe med å forebygge mobbing, utenforskap, digital netthets og krenkelser. Sammenhengende og aktiv innsats fra mange aktører skal bidra til å skape sterke barnefellesskap.
Utenforskap og mobbing er helseskadelig og et felles problem vi bare kan løse sammen. Noen barn går gjennom store deler av oppveksten uten å ha det bra, og enkelte blir utsatt for så grove krenkelser at skadene ødelegger et helt liv. Problemene er ofte komplekse og mange ganger er det ikke så lett hverken å oppdage eller å få slutt på problemene. Det gjør at delplikten “å følge med” blir så sentral i arbeidet med å stoppe krenkelser.
Barn og unge som utsetter andre for ulike krenkelser, forteller at opplevelsen av å ha makt og kontroll over andre og/eller ønsket om å høre til “de andre” er drivere bak å krenke andre.
God ledelse og kunnskap om maktspill som kan utspille seg i en barnegruppe, er nødvendig for å forebygge utrygge barnefellesskap.
Tema

Barnekonvensjonen i Trondheim
Barnehagen og skolen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta. Barn har rett til å gi uttrykk for sitt syn på den daglige virksomheten og i saker som gjelder dem selv, og skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av virksomheten. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen og skolen. Barnets synspunkter og uttrykk skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
Hvordan jobber vi med planen?